حکم قطعی نقض شد تا تیم زنجانی در لیگ برتر بماند

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» علامت سوال بزرگ در مقابل فصل آینده

حکم جنجالی و کم‌نظیر کمیته استیناف فدراسیون فوتبال تغییر پیدا کرد تا امیدواری‌ها نسبت به تغییر رویه این فدراسیون در برخورد با تخلفات و مفاسد خیلی زود به یاس تبدیل شود. حالا و با استناد به حکم جدید، باشگاه پیکان که خود را برای حضور در لیگ برتر آماده می‌کرد و سرمربی و بازیکنان جدید دراختیار گرفته بود، باید به یک دسته پایین‌تر برود و باشگاه راه‌آهن که نه مدیر دارد و نه سرمربی در جمع تیم‌های لیگ برتر حاضر شود. در این میان راه‌آهن حمایت دادستانی تهران را همراه خود دارد که متولی تعیین تکلیف اموال بابک زنجانی است و فروش امتیاز باشگاه راه‌آهن می‌تواند چند میلیارد از بدهی‌های کلان او را تسویه کند. اما با فرصت کم باقیمانده تا شروع لیگ خیلی بعید است که امتیاز این باشگاه به فروش برود و تکلیف آخرین تیم حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران بیش از پیش پیچیده‌تر می‌شود.

 

از وعده تتلو تا کوتاه آمدن کمیته استیناف

بالاخره همان طور شد که امیر تتلو وعده داده بود. خواننده جنجالی پس از ارائه یک کلیپ بحث‌برانگیز درباره انرژی هسته‌ای، دوباره به حوزه فوتبال ورود کرد و وعده داد که حکم کمیته استیناف تغییر پیدا خواهد کرد و از طرفدارانش خواست از این پس باشگاه راه‌آهن را حمایت کنند. گویا فرهاد کاظمی، سرمربی فصل پیش این تیم به تتلو قول داده بود تا او را به راه‌آهن بیاورد و این خواننده “غیرمجاز” هم پیش از آن که حکم نهایی روی وبسایت فدراسیون فوتبال قرار بگیرد از لیگ‌برتری شدن خود و تیمش خبر داد.

در نهایت روز چهارشنبه و پس از چند روز تاخیر، حکم کمیته استیناف فدراسیون فوتبال صادر و رسانه‌ای شد. در این حکم آمده که “حکم قطعی” صادر شده در روز دوم تیر ماه ۹۴ مبنی بر کسر امتیاز از باشگاه راه‌آهن به دلیل استفاده از بازیکن غیرمجاز، نقض شده است. جالب این که این حکم هم “قطعی” نام گرفته و به این ترتیب با حفظ امتیازهای راه‌آهن، پیکان به دسته یک سقوط خواهد کرد.

 رییس کمیته استیناف درباره این چرخش عجیب و رد حکم قبلی توضیح داده است: “با توجه به اینکه رسیدگی به این پرونده با گزارش سازمان لیگ استارت خورد، امروز سازمان لیگ براساس پاسخ استعلام‌هایی که از فدراسیون فوتبال ترکیه گرفته شد، گزارش خود را پس گرفت. بنابراین دیگر دلیل نداشت به روند رسیدگی آن ادامه بدهیم و به همین دلیل پرونده را بستیم. بر همین اساس و با توجه به اینکه سازمان لیگ گزارش خود را پس گرفته است، رای این پرونده همان رای کمیته انضباطی بوده و اعتراض باشگاه پیکان نیز مبنای قانونی ندارد.”

او تاکید کرده که حکم مطابق با قوانین صادر شده اما توضیحات این مقام فدراسیون فوتبال نشان می‌دهد که نقش اساسی را در برگرداندن حکم، سازمان لیگ داشته که گزارش خود را پس گرفته است.

سرپرست سازمان لیگ، مهدی تاج است که از مدیران سابق باشگاه سپاهان بوده و متهم به طرفداری از تیم‌های اصفهانی. مدیریت باشگاه راه‌آهن در اواخر فصل گذشته را نیز علیرضا رحیمی، دیگر مدیر اصفهانی فوتبال ایران برعهده داشت. احتمالا به دلیل همین موارد است که مدیرعامل باشگاه پیکان در واکنش به تصمیم جدید فدراسیون فوتبال گفته است: “حضور سومین تیم اصفهانی را به سازمان لیگ تبریک می‌گوییم. راه‌آهن اصفهان توانست به لیگ برتر بیاید و ما هم به تمام مسئولان تبریک می‌گوییم.”

محمود شیعی عنوان کرده که این باشگاه متعلق به ایران خودرو کوتاه نخواهد آمد و اضافه کرده است: “همانطور که کفاشیان به همه مسائل می‌خندد ما هم از او یاد گرفته‌ایم که تنها به این رأی و مصاحبه‌اش بخندیم.”

علی کفاشیان،‌ رییس فدراسیون فوتبال شخصا دستور رسیدگی مجدد به این پرونده را صادر کرده بود.

مدیرعامل پیکان در مصاحبه دیگری تهدید کرده که کار را به فیفا می‌کشاند و احتمالا عواقب سنگینی برای فدراسیون فوتبال ایران به دنبال خواهد داشت. او از احتمال تعطیلی باشگاه فوتبال پیکان نیز صحبت کرده است.

 

امتیازی که میلیاردی است اما خریدار ندارد

ماجرای این پرونده جنجالی به حضور مارتین کایونگو موتومبا در باشگاه راه‌آهن برمی‌گردد؛ یک بازیکن متولد سوئد که اصلیت اوگاندایی دارد و پس از بازی در تیم‌ ملی زیر ۱۷ سال سوئد ترجیح داده تا پیراهن تیم ملی اوگاندا را برتن کند. او سال گذشته میلادی در ترکیه حضور داشت و عضو باشگاه اردو اسپور این کشور بود اما ناگهان از تیم بحران‌زده راه‌آهن تهران سر درآورد که برای بقا در لیگ برتر می‌جنگید.

موتومبا ۷ بازی برای راه‌آهن انجام داد و در پایان توانستند بقا در لیگ برتر را جشن بگیرند اما باشگاه پیکان، متعلق به شرکت ایران خودرو که به دسته پایین‌تر سقوط کرده بود به دلیل حضور این بازیکن علیه باشگاه راه‌آهن شکایت کرد. به ویژه این که زننده یکی از گل‌های راه‌آهن در بازی با پیکان که به کسب سه امتیاز حیاتی برای راه‌آهن منجر شد، موتومبا بود. پیکانی‌ها مدعی بودند که مدارک این بازیکن برای حضور در لیگ برتر فوتبال ایران جعلی است و او نمی‌بایست مجوز بازی دریافت می‌کرد.

در ابتدا حدس زده می‌شد که همه چیز با محرومیت این بازیکن خارجی و جریمه مالی باشگاه راه‌آهن رفع و رجوع شود و مانند بسیاری از پرونده‌های فساد در فوتبال ایران، تصمیمی با کمترین حاشیه و تبعات در دستور کار قرار بگیرد. اما کمیته استیناف با تاخیری بسیار زیاد و در دوره آماده‌سازی تیم‌ها برای فصل آینده لیگ برتر، حکم نهایی خود را صادر کرد. آن هم در شرایطی که مسابقه “پلی آف” حضور در لیگ برتر برگزار شده بود.

در حکم کمیته استیناف که “قطعی و غیرقابل اعتراض” توصیف شده، آمده بود: “نتیجه هر یک از مسابقات باشگاه راه آهن که از بازیکن مذکور در مقابل تیم های پرسپولیس تهران، نفت مسجد سلیمان، پیکان تهران، استقلال خوزستان و سایپا البرز استفاده کرده است، سه بر صفر به نفع باشگاههای فوق‌الذکر اعلام می‌شود.”

به این ترتیب باشگاه راه‌آهن به دسته یک سقوط می‌کرد و پیکان در لیگ برتر ماندنی می‌شد اما از همان روز نخست اعلام حکم، اجرای آن برای خیلی از اهالی فوتبال غیرقابل باور بود. به ویژه این که باشگاه راه‌آهن متعلق به بابک زنجانی بود و پس از دستگیری او در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفته بود.

یکی از تبعات این حکم، مشکلی بود که گریبانگیر وزارت نفت به عنوان طلبکارِ بابک زنجانی می‌شد. چرا که دادستانی می‌توانست با فروش امتیاز باشگاه راه‌آهن به متقاضیان حضور در لیگ برتر، بخش کوچکی از بدهکاری چندین میلیاردی زنجانی به وزارت نفت را جبران کند اما این مجوز با سقوط به دسته یک ارزش چندانی نداشت.

به این ترتیب بابک زنجانی بلافاصله پس از رفع تحریم، یک خوش‌شانسی دیگر آورد و امتیاز لیگ برتری خود را حفظ کرد. اما فقط چند روز به آغاز لیگ برتر مانده و خیلی بعید است که کسی در این فاصله امتیاز باشگاهی را بخرد. بخصوص این که به تازگی دو سرمایه‌دار سهام باشگاه‌های ملوان و صبا را خریده‌اند و راه‌آهن حتی برای تامین اسپانسر هم با مشکل مواجه خواهد بود. اگر هم امتیاز راه‌آهن به فروش نرود، حضور در لیگ برتر مستلزم چندین میلیارد هزینه دیگر است که معلوم نیست از کجا باید تامین شود.