احمدی نژاد، روی خط آتش

نویسنده



wtim_b.jpg


یاسون آتاناسیادیس

تهران- روحانیون تراز اول و دوستان مرحوم آیت الله خمینی، به صف منتقدان رئیس جمهور ایران، که تحت فشار انتقاد های فزاینده سیاستمداران و مقامات مذهبی قرار دارد، پیوسته اند.

آیت الله یوسف صانعی، اخیرا سکوتش را شکست و از دولت احمدی نژاد به دلیل دامن زدن به خشم مجامع بین المللی علیه جمهوری اسلامی، انتقاد کرد. آیت الله صانعی به روزنامه کارگزاران، با استفاده از همان لحن منتقدانه ای که روحانیون شیعه در هنگام موضع گیری سیاسی از آن استفاده می کنند، گفت: «باید به خاطر بسپاریم که همه دشمن مانیستند، خشمگین کردن غیر ضروری دشمن، به صلاح نظام نیست. باید با خردمندی و محتاطانه با دشمن برخورد کرد».

در ایران این موضوع که آمریکا دشمن قسم خورده انقلاب ایران است، امری بدیهی است و مخالفان دولت، غالبا متهم می شوند به اینکه از آمریکا یا دولت های خارجی دیگر، پول گرفته اند. مقامات ایرانی در اوایل ماه جاری 31 زن فعال را به اتهام اینکه سازمان حقوق بشری که با آن فعالیت می کردند، از آمریکا پول گرفته است، دستگیرکردند. اما اخیرا، نارضایتی ها از سوی کسانی ابراز می شود که هیچ شکی در انقلابی بودنشان وجود ندارد.

علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور سابق که همچنان سیاستمدار با نفوذی است، در کنفرانس مطبوعاتی اش در ماه فوریه به وضوح اعلام کرد که دوران امتحان اقای احمدی نژاد، سر آمده است. او گفت که می تواند با استفاده از مقامش به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، که بر اقدامات دولت هم نظارت می کند، سیاست های اقتصادی دولت را تغییر بدهد.

حسین باستانی، روزنامه نگار برجسته که در فرانسه در تبعید است، گفت: «اکنون رفسنجانی تقریبا نمایندگی کننده روحانیت در حکومت ایران است…. او کسی است که به دلیل نفوذ فزاینده ارگان های نظامی در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، قدرتش تضعیف شده است».

اقتصاد ایران دچار افزایش تورم و خرج کردن بیش از حد سوبسید های دولتی و اتکای بودجه به درآمد نفتی و برداشت از ذخیره ارزی است که در سال جاری ایرانی که روز 21 مارس به پایان می رسد، به 20 میلیارد دلار رسیده بود.

طبقه متوسط ایران، باید خودشان را برای مقاومت در دور تازه محرومیت ها که با جیره بندی شدن و بالارفتن قیمت بنزین، آغاز شد، آماده کنند.

رهبر می خواهد قدرت احمدی نژاد را محدود کند

سیستم جیره بندی برای هر ایرانی 22 گالن بنزین در ماه در نظر گرفته است که کمتر از دو باک برای یک ماشین معمولی ایرانی است. به گزارش ساندی تلگراف، چاپ لندن، قیمت پایه گاز 25 درصد افزایش پیدا می کند، اما اگر کسانی بخواهند بیشتر از حد مجاز مصرف کنند، این مبلغ به بیش از 200 درصد افزایش پیدا می کند.

رفسنجانی، در تبلیغات انتخاباتی اش در سال 2005، اصلاحات اقتصادی را درنظر گرفته بود که در مقابل احمدی نژاد که می دید با رکود اقتصادی محبوبیتش بیشتر می شود، ناکام ماند.

سفیر سابق اتحادیه اروپا در تهران، با اشاره به اظهارات رفسنجانی (در مورد احمدی نژاد) گفت: «آیا پیشنهاد او برای تصمیم گیری برای این است که احمدی نژاد را به عنوان کسی که روی دولت نفوذ دارد، از سر راه بردارد، یا او را قبل از به پایان رسیدن دوره ریاست جمهوری، از کار برکنار کند؟ به نظر من اولین جواب درست است».

دولت احمدی نژاد، روز 5 مارس، زمانی که یک وب سایت که صاحب آن فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، گزارشی درباره یک گروه امنیتی وابسته به دولت، که خارج از حیطه وزارت اطلاعات کار می کنند، منتشر کرد، تحت فشار بیشتری قرار گرفت. در این وب سایت نوشته شده بود: «وجود این گروه نه تنها موقعیت وزارت اطلاعات را تضعیف می کند، بلکه سیستم سیاسی کشور برای وجود چنین گروهی، باید بهای گزافی بپردازد».

منبع این مقاله، وابستگی این ارگان اطلاعاتی را فاش نکرد، اما ادعا کرد که فعالیت های این گروه، شامل دخالت در پرونده های قضایی، ملاقات با شخصیت های سیاسی و مذهبی در خارج از کشور، می شود.

گراهام فولر، معاون سابق مدیر شورای اطلاعات ملی در سازمان سیا، می گوید: «رده های بالایی نظام، می خواهند که قدرت احمدی نژاد را قطع کنند، اما این کار آسانی نیست که بشود یک شبه انجامش داد. کاملا مشخص است که او ساخته شده برای اینکه دشمنان زیادی بتراشد و سیاست های خردمندانه گذشته را که در تلاش بود تا اتحادیه اروپا را از آمریکا جدا کند، کنار زده و همچنان که احمدی نژاد در حال حاضر این کار را کرده است، آنها را با هم متحد کند».

منبع: واشنگتن تایمز، 17 مارس 2007