تلاش برای ترور بابک زنجانی در اوین

نویسنده
فیروزه متین

» وزارت اطلاعات دنبال سرنخ ها می گردد

همزمان با پخش شایعه درگیری وزارت اطلاعات و شبکه موازی اطلاعات سپاه بر سر در اختیار گرفتن بابک زنجانی و همچنین با نزدیک شدن به ۱۱ مهر موعد تعیین شده برای دادگاه این بازرگان که خود را “بسیجی اقتصادی” می داند و ارقام نامشخصی از منابع ملی را از طریق رانت و رابطه به تصرف خود در آورده است، علی اکبر ترکان، مشاور عالی حسن روحانی و رئیس شورای عالی مناطق آزاد دولت یازدهم در اظهاراتی از تلاش ها برای ترور وی در زندان خبر داده است.

تروری که به زعم ترکان، از سوی باند پشت سر زنجانی ممکن است برنامه ریزی شده باشد: “بابک زنجانی یک آدم نیست، یک جریان است. مگر به قول آقای زنگنه ممکن است میلیارد‌ها دلار نفت خام را تحویل یک آدم یک لا قبا بدهند؟ این یک زنجیره‌ای است که از داخل کشور ما شروع می‌شود و تا خارج امتداد می‌یاید. این زنجیره کشف نشده است. یعنی فردی به نام بابک زنجانی همه چیز نیست. شاید دستگاههای اطلاعاتی – امنیتی ما بیشترین کوشش خود را می‌کنند تا مبادا آن زنجیره‌ای که بابک زنجانی به آن وصل است، او را در زندان نزند. زیرا ما یک نقطه از این زنجیره را داریم و اگر آن‌ها این یک نقطه را بزنند، همه زنجیره گم و گور شده و باعث می‌شود دیگر به جایی دسترسی نداشته باشیم و پولمان گم و گور شود. این حلقه‌های زنجیره به هم متصل است. مگر می‌شود ۲/۶ میلیارد دلار به یک فرد یک لاقبا داده شود”.(لینک)

ترکان پیش از این نیز به باند حامی زنجانی اشاره کرده و گفته بود: “بابک زنجانی، محصول محیطی بود که گذشتگان در اقتصاد پدید آورده بودند. اگر می‌خواهیم فساد ده‌هزار میلیاردی تکرار نشود، باید امکان دور زدن قانون را از میان‌برداریم. بابک زنجانی و امثال او که زیاد هم هستند، محصول بی‌در و پیکر بودن ادارات است. شما باید ببینید اطراف بابک زنجانی چه کسانی قرار داشتند. وقتی پرونده فساد گسترده اخیر را مطالعه می‌کنید، می‌بینید که بابک زنجانی فقط یک کارگزار بود”.(لینک)

همچنین چندی پیش، حمیدحسینی، عضو هیات‌رییسه اتحادیه صادرکـنـندگـان فـرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در گفت‌وگو با “شرق” گفته بود: “افرادی در صندوق بازنشستگی بابک زنجانی را به وزارت نفت معرفی کردند.تا جایی که از سردار قاسمی شنیده‌ام، ابتدا ایشان یک معامله ۶۰۰ ‌میلیون‌دلاری از طریق صندوق نفت با وزارت نفت انجام می‌دهد و زنجانی در آن معامله خوش‌قول بوده. بعد سراغ استعلام از نهادهای امنیتی می‌روند و نتیجه مثبت از کار درمی‌آید. اما وزارت نفت حتی با این استعلام‌ها هم زیر بار همکاری مستقیم با زنجانی نمی‌رود. به همین خاطر شرکت «نیکو» را واسطه می‌کنند تا همکاری به شکل مثلث وزارت نفت، شرکت نیکو و زنجانی آغاز شود”.

حسینی که یکی از بازرگانان نزدیک به جناح میانه رو و مخالف دولت احمدی نژاد در اتاق بازرگانی است تاکید کرده “عمده دارایی او همان زمین شهرک غرب (پروژه ایران‌زمین)، شرکت سورینت، هواپیمایی قشم و تیم فوتبال راه‌آهن، بانک تاجیکستان و شرکت مالزی است که به هیچ‌وجه با بدهی‌ها و زیانی که از معاملات نفت خام، میعانات و مازوت انجام داده همخوانی ندارد اما معلوم نیست که سرمایه و دارایی او چه میزان است.وظیفه دستگاه اطلاعاتی این است که ببیند پشت این جریان که بوده، گروهی از او حمایت کرده‌اند، به نفت واردش کرده‌اند و ایشان هم بدون تجربه و در اختیارداشتن اطلاعات نفتی کلی ضرر کرده و پول بیت‌المال هدر رفته. من ایشان را پیشانی یک جریان می‌دانم و تاکید دارم که دیگران روی ایشان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و شاید هم حاضر شوند ایشان را قربانی کنند. او مهره سوخته یک جریان است و وظیفه رسانه‌ها شناسایی پشت پرده ماجراست. البته من ایشان را نماینده هیچ‌یک از نهادها و ارگان‌های رسمی و غیررسمی نمی‌دانم و افرادی باسابقه گاهی هم به طور شخصی با او همکاری داشته‌اند”.(لینک)

وبسایت انتخاب نیز دو روز بعد از بازداشت زنجانی درباره او نوشته بود: “بابک زنجانی بعد از حوادث سال ۱۳۸۸ وقدرت گرفتن برخی نیروهای خودسر با فردی بنام رعیت در جزیره کیش ارتباط برقرار می‌کند و از طریق وی با شریف ملک‌زاده و سپس اسفندیار رحیم مشایی مرتبط می‌شود. حوزه رانتخواری بابک زنجانی در ابتدا هتلداری و دلالی هواپیما بوده که از سال ۱۳۹۰ و با تشدید تحریم‌ها یکباره ثروت در اختیار وی که حاصل از پولشویی و معاملات با پول بیت المال بوده است ده‌ها برابر می‌شود. وی سپس با ارتباط گرفتن با معاون اقتصادی یکی از مراکز خاص از پوشش امنیتی برای فعالیتهای اقتصادی خود استفاده می‌کند. بابک زنجانی که از رعیت و هروی برای ارتباط با محافل خودسر استفاده می‌کند مبالغ سنگین به افراد مختلف می‌پردازد و از این طریق به سیستم نظارتی نفوذ می‌کند. گفته می‌شود وضعیت وی به حدی می‌رسد که با یک وزیرخاص در درون وزارتخانه مربوطه دیدار کرده و از حمایتهای وی بهره می‌برد. برخی نمایندگان مجلس نیز پیش از این از تایید بابک زنجانی توسط چهارتن از اعضای هیات دولت احمدی‌نژاد شامل رستم قاسمی، شمس الدین حسینی، حیدر مصلحی و محمود بهمنی خبرداده بودند.”(لینک)

گفتنیست، پیش از این غلامحسین محسنی اژه ای که تاریخ دادگاه بابک زنجانی را ۱۱ مهر اعلام کرده، رسما پذیرفته بود که وی قبل از بازداشت با سپاه و وزارت اطلاعات همکاری می کرده است.(لینک 1 و 2)

شبکه نزدیکان بابک زنجانی از درون نهادهای امنیتی تا چهره های شناخته شده از هنرمندان و ورزشکاران و مدیران بخش خصوصی و دولتی امتداد دارد و مشخص نیست که سرانجام تا چه میزان حقایق درباره وی مشخص شود.(لینک 1 و 2)