اعتصاب در دانشگاه‌های کشور

نویسنده
حسین محمدی

» دانشجویان به حرکت اعتراضی می‌پیوندند

با نزدیک شدن به سالگرد انتخابات جنجالی ۲۲ خرداد سال ۸۸ و همچنین روز ۱۸ تیر، دانشگاه‌های کشور آماده دور جدیدی از اعتراضات در روز ۲۵ اردیبهشت می‌شوند. آن‌گونه که فعالان دانشجویی اعلام کرده‌اند، تاکنون دانشجویان 36 دانشگاه از این حرکت اعتراضی حمایت کرده اند.

این فعالان با اشاره به برخی نظریات مختلف درباره این اعتراض نوشته‌اند: “نکته مورد اشاره از سوی منتقدان و ناهمراهان این حرکت در دلیل عدم همراهی با این حرکت، ماهیت نامشخص تیم هدایت کنندگان و دیگری عدم زمان مناسب برای برگزاری این مراسم که مصادف با تشدید اختلاف و دو دستگی در داخل دولت کودتا می باشد ذکر شده است. در پاسخ نقد اول باید به استحضار دوستان برسانیم که بیشترین ضربه را جنبش دانشجویی از عدم رعایت نکات امنیتی تا کنون خورده است و متاسفانه به علت رسوخ غیر قابل باور نهادهای امنیتی در تشکیلات رسمی و غیر رسمی دانشجویی هر حرکت اعتراضی به سرعت شناسایی و پیش از برزو به شدت سرکوب می گردد. در پاسخ نقد دوم نیز باید این نکته فراموش نشود که این اعتراض دانشجویی در ابتدا فشاری بر دولت برای پایان دادن به فضای دهشتناک امنیتی در دانشگاه ها و پویایی مجدد جنبش دانشجویی می باشد و قصد برگزار کنندگان خارج از این موضوع نمی باشد که در آن مناسبات داخلی دولت سنجیده شود”.

این دانشجویان همچنین اعلام کرده‌اند در روز ۲۵ اردیبهشت و در اعتراض به شرایط سیاسی کشور، از حضور در کلاس‌های درس خودداری و در دانشگاه‌ها تجمع خواهند کرد. از سوی دیگر سازمان‌دهندگان این حرکت با انتشار بیانیه‌ای خواسته اند نمایندگان مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو رهبر جنبش سبزهم از این حرکت اعلام حمایت کنند. این فراخوان تاکنون با حمایت دانشجویان دانشگاه‌هایی چون تهران، علامه، امیرکبیر، گیلان، همدان و دانشجویان برخی از واحدهای دانشگاه آزاد روبه‌رو شده و آنها با صدور بیانیه‌های مختلف به حمایت از این حرکت پرداخته‌اند.

جمعی از دانشجویان کرد، دانشجویانِ سبز دانشگاه‌های غیر انتفاعی شمال، مازندران، تهران شرق و آزاد قائمشهر نیز با صدور بیانیه‌هایی جداگانه، به این حرکت اعتراضی پیوسته و از حضور خود در این اعتصاب خبر داده اند.

فعالان دانشجویی دانشگاه‌های تبریز در همین زمینه با اعلام اینکه “فضای امنیتی و نظامی حاکم بر کل جامعه به ویژه مجموعه های فرهنگی و دانشگاهی و مطبوعاتی ونیز کلیه حرکت های مدنی و اجتماعی و حتی صنفی دلیلی روشن و واضح برای خروج حاکمیت از مسیر و آرمان های مردم و میل و سوق جریان حاکم به سمت تک صدایی و دیکتاتوری می باشد” آورده‌اند: “ فعالین سیاسی دانشگاه‌های تبریز به سان گذشته و به ویژه تیر ماه۷۸ ضمن اعلام حمایت کامل از مواضع و خواسته های بر حق و دعوت انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی برای برگزاری تجمع و تحصن سراسری ۲۵ اردیبهشت ماه از کلیه دانشجویان و فعالین فرهنگی و آحاد مردم همیشه بیدار آذربایجان برای برگزاری تجمع و تحصن اعتراضی در این روز دعوت بعمل می آورد”.

برخی از دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان نیز با حمایت از این حرکت چنین نوشته‌اند: “از فعالین دانشجویی با گرایشهای سیاسی و فکری مختلف و دانشجویان سبز این دانشگاه درخواست میکنیم با توجه به امنیتی بودن شدید فضای این دانشگاه و احاطه کامل نیرو های امنیتی دانشجویان دیگر را به هر طریق ممکن از این حرکت اعتراضی آگاه سازند. از دانشجویان سایر دانشگاههای کشور هم درخواست می کنیم به این حرکت اعتراضی بپیوندند.امیدواریم با حمایت دانشجویان سراسر کشور در این روز سکوت مطلق دانشگاه را فرا بگیرد”.

دانشجویان سبز دانشگاه ازاد واحد علوم و تحقیقات نیز در بیانیه خود چنین آورده‌اند: “برای رسیدن به حقوق پایمال شده ی دانشجویی و پایان دادن به وضعیت امنیتی دانشگاه ها، در روز یکشنبه مورخ ۲۵ اردیبهشت ماه، با تعطیلی کلیه کلاس های درسی خود و حضور در مقابل در مقابل درب دانشکده علوم انسانی در ساعت ۱۲، همدلی و اعتراض خود را نشان می دهیم”.

بیانیه‌های دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در حمایت از این حرکت در حالی منتشر شده که برخی اختلافات نیز درباره این حرکت در دانشگاه‌ها وجود دارد. این همان نکته‌ای است که سازمان‌دهندگان اعتراض نیز به آن توجه کرده‌اند: “به علت مخاطرات امنیتی و نفوذ بیش از حد سرویس امنیتی در دانشگاهها، صادر کنندگان این بیانیه تاکنون نتوانسته اند با تشکیلات رسمی دانشجویی دانشگاههای دیگر ارتباط مستقیم و غیر مجازی برقرار کرده و به سازماندهی این حرکت پرداخته و همراهی آنان را جلب نمایند و همین امر موجب دو دستگی در قشر فعالان دانشجویی گردیده است و بنا بر اطلاعات کسب شده این نا هماهنگی ها در برخی از دانشگاهها نیز میان صادر کنندگان بیانیه ها و اعضای فعال تشکیلات رسمی دانشگاهها رخ داده است.”