نارضایتی خامنه ای از نظارت شورای امنیت

نویسنده

baradeii.jpg

‏علی اکبر دارینی


رهبر عالی ایران خواستار پایان دادن به نظارت شورای امنیت بر برنامه هسته ای این کشور شد. ‏تلوزیون دولتی ایران، اظهارات او را در دیدار با رییس نهاد نظارتی سازمان ملل پر اهمیت دید ‏و چند بار خش نمود.


آیت الله علی خامنه ای که حرف آخر را در تمام مسایل مربوط به کشور ایران می زند به محمد ‏البرادعی، رییس آژانس بین المللی هسته ای گفت فقطً آژانس باید بر روی پرونده هسته ای ایران ‏کار کند - نه شورای امنیت.


تلویزیون ایران اظهارات او را خطاب به آقای البرادعی این چنین نقل می کند: “هیچ بهانه ای ‏برای باقی ماندن پرونده هسته ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل وجود ندارد.”


در حال حاضر ایران به خاطر خودداری از غنی سازی اورانیوم که می تواند منجر به تسلیح ‏هسته ای این کشور شود، مشمول دو سلسله از قطعنامه های شورای امنیت شده است. واشنگتن ‏نیز برای افزایش تنبیهات سازمان ملل علیه ایران فشار وارد می کند. ‏

در همین حال، گزارش اخیر امنیتی ایالات متحده مبنی بر توقف احتمالی برنامه مخفیانه تسلیحاتی ‏ایران در سه سال پیش، منجر به افزایش مقاومت روسیه و چین به عنوان اعضای دایم شورای ‏امنیت در برابر چنین تحرکاتی شده است. این دو کشور دارای ارتباطات مستحکم استراتژیک و ‏تجاری با ایران هستند.


تهران مدعی است هرگز بر روی برنامه تسلیحات هسته ای کار نکرده و غنی سازی اورانیوم را ‏فقط در راستای تولید سوخت هسته ای مورد نیاز برای تامین انرژی پیگیری کرده است.


بسیاری از مقامات ایرانی، از جمله محمود احمدی نژاد – رییس جمهور تندروی این کشور، ‏فشارهای شورای امنیت را بی مورد دانسته اند، خصوصاً اینکه گزارش اخیر آژانس از افزایش ‏همکاری ایران با این نهاد نظارتی خبر داده است. در عین حال، اظهارات روز گذشته آیت الله ‏خامنه ای در این مورد، اولین بار در نوع خود محسوب می شود.


آقای البرداعی که روز جمعه وارد ایران شد ، خواستار “تشدید” همکاری ایران با آژانس شده تا ‏وی بتواند قبل از تهیه گزارش خود برای اجلاس شورای حکام در ماه مارس آینده، پاسخ ابهامات ‏باقیمانده را در اختیار داشته باشد.


احمدی نژاد هم دیروز در دیداری جداگانه با آقای البرادعی ابراز امیدواری کرد که آژانس هنگام ‏بررسی برنامه هسته ای ایران، تحت تاثیر “فشار قدرت های بزرگ” قرار نگیرد.


تلویزیون دولتی ایران به نقل از احمدی نژاد گزارش کرد: “بعضی کشورها اینطور فکر می کنند ‏که آژانس بین المللی انرژی هسته ای، ابزار دست آنها برای تحمیل سیاست هایشان است. چنین ‏تفکری باعث آشفتگی ماهیت و روند اوضاع می شود.“‏

آیت الله خامنه ای هم گفت ایران در برابر فشار ایالات متحده بر سر برنامه هسته ای، به زانو ‏درنخواهد آمد.


تلویزیون دولتی ایران اظهارات او را نقل کرد: “آمریکایی ها به اشتباه فکر کردند با اعمال فشار ‏بر سر موضوع برنامه هسته ای می توانند ایران را شکست دهند، اما آنها نخواهد توانست با این ‏موضوع یا چیهای دیگر ایرانیان را به زانو دربیاورند.”


واشنگتن و هم پیمانانش معتقدند حتی اگر ایران دیگر برنامه فعال تسلیحاتی را در دست اجرا ‏نداشته باشد، قادر است به سادگی آن را از سر بگیرد مگر آنکه نظارت قدرتمند بین المللی ناظر ‏بر اوضاع باشد.‏

منبع: واشنگتن تایمز – 13 ژانویه ‏