ایران حامی خشونت طلبان منطقه است

نویسنده

» گزارش المونیتور از توافق های روسای دولت یمن و آلمان

درست در زمانی که پنج عضو القاعده در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکائی به جنوب یمن کشته شدند، عابد ربو منصور هادی رئیس جمهور یمن، در جریان سفری به برلین، جمهوری اسلامی را به حمایت از خشونت طلبان جدایی طلب جنوب یمن متهم کرد.

او پس از دیدار با آنجلا مرکل، صدر اعظم آلمان، به روزنامه عرب زبان الحیات گفت: “در جنوب یمن دو نوع جنبش وجود دارد، یکی خشونت طلب و دیگری صلح آمیز. گروه خشونت طلب از ایران اسلحه و پشتیبانی می دریافت می کند و سودای جدایی طلبی دارد.”

او افزوده است: “من که رئیس جمهور یمن هستم متولد جنوب هستم. نخست وزیر دولت موقت یمن، محمد سالم باسندوة نیز اهل جنوب یمن است. ما خواستار یک گفتگوی جامع ملی هستیم تا راه حلی برای وضعیت کنونی پیدا کنیم. وضعیت کنونی در قرن بیست و یکم غیر قابل پذیرش است.”

مرکل پانزده دقیقه با هادی ملاقات کرد، پس از آن ابو بکر الغریب، وزیر خارجه، و جمال آل اکبری، کاردار سفارت یمن در آلمان، به این دو ملحق شدند.

در کنفرانس خبری پس از این دیدار، مرکل گفت به توافقی با رئیس جمهور یمن دست یافته است که بر مبنای آن “دور جدیدی از روابط میان یمن و آلمان به ویژه در زمینه توسعه آغاز شده است”. این همکاری ها شامل ارتقا سطح آموزش و پرورش و ارائه خدمات آب شرب و فاضلاب به شهروندان یمنی است.

مرکل گفته است: “یمن در جنگ با القاعده و دزدان دریایی سومالی، نقش مهمی در منطقه خلیج فارس بازی می کند.”

از سوی دیگر رئیس جمهور یمن گفته است ضروری است تا “پیش از سال جدید میلادی شورای گفتگوی ملی تشکیل شود. به مدت پنج ماه گفت و گو ها به طور منظم برگزار می شود تا پیرامون مسائل، به ویژه جنبش جدایی طلبان در جنوب یمن و حوثی ها بحث شود. ما همچنین در تلاش برای ایجاد سیستم تازه ای از حکومت و اصلاح قانون اساسی هستیم. ما همه به خوبی در مسیر حکومت داری و انتقال صلح امیز قدرت هستیم.”

گفته های رییس دولت یمن یک بار دیگر نام جمهوری اسلامی را به عنوان حامی خشونت و ترور در منطقه بر سر زبان ها انداخته است و در حالی که تهران ادعا دارد که بر اساس اعتقادات اسلامی خود با غرب در حال ستیز است، نشان می دهد بخش بزرگی از مسلمانان با این دولت و ایدو لوژی حاکم بر آن مخالف اند.

پس از برلین، رئیس جمهور یمن راهی فرانسه می شود، جایی که قرار است با فرانسیس اولاند رئیس جمهور فرانسه دیدار کند.

همزمان، ۵ عضو گروه اسلام کرای انصار الشریعت – شاخه نظامی القاعده در یمن – نیز کشته شدند. منابع امنیتی محلی به الحیات گفته‌اند که هوپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده ۴ موشک به سوی دو اتوموبیل با ۸ سرنشین شلیک کرده اند. این حملات باعث کشته یا زخمی شدن همه آن ها شده است.

منبع: المانیتور - ۵ اکتبر