دو نوجوان از اعدام نجات یافتند

نویسنده

saeedjazi.jpg

سارا مقدم

رضا شش بلوکی و سعید جزی دو نوجوان محکوم به اعدام توانستند با اخذ رضایت از صاحبان خون دو جوانی که توسط آنها به قتل رسیده بودند، از محکومیت اعدام نجات یابند.

خانواده رضا شش بلوکی، نوجوان محکوم به اعدامی که به جرم قتل پسری در مرودشت فارس، در زندان عادل آباد به سر می برد، توانستند با گرفتن رضایت از صاحبان خون، فرزندشان را از رهایی برهانند. وکیل اولیای دم این پرونده (مرودشت) ضمن تایید این خبر گفت: رضا یکی از متهمان این پرونده بود. او در زمان ارتکاب جرم، 15 سال داشت و خانواده مقتول از جرم قتل عمد او گذشتند. اما برای جرم آدم ربایی باید دوره محکومیتش را طی کند.

رضا شش بلوکی در حالی از اعدام رهایی یافته است که چهارشنبه گذشته همجرم او محمد استواری در عادل آباد شیراز به دار آویخته شد. محمد در زمان ارتکاب جرم 18 ساله بود(بالای 18 سال) و بعد از طی شدن یک سال و اندی در زندان عادل آباد حکم اعدامش به اجرا در آمد.

همچنین خانواده سعید جزی به همراه وکیل وی و جمعی از خیر خواهان منطقه ایلام روز پنج شنبه گذشته توانستند در مراسم خون بسی که برای اخذ رضایت از صاحبان خون مرتضی جان زمین برگزارشده بود، از آنها برای بخشش اعدام سعید رضایت بگیرند.

سعید در نزاعی ناخواسته مرتضی جان زمین را در داخل مغازه ساندویچ فروشی که مرتضا در آن کار می کرد به قتل رسانده بود.

سعید جزی یکی از نوجوانانی بود که در چند ماه گذشته حمایت بسیاری از فعالان حقوق بشر را برای رهایی از اعدام به خود جلب کرد.

نجات رضا شش بلوکی و سعید جزی از مجازات اعدام، در شرایطی به وقوع می پیوندد که علی مهین ترابی، همچنان منتظر اجرای حکم قصاص است. پرونده علی مهین ترابی پس از تجدید نظرخواهی وی، از دیوان عالی کشور راهی دادگستری استان تهران شده است تا با تعیین شعبه هم ارز، دوباره وارد سیر بررسی شود. علی مهین ترابی در 16 سالگی و در نزاعی دسته جمعی متهم به قتل هم مدرسه ای اش مزدک شد. او پس از شش سال هنوز موفق به اخذ رضایت از اولیای دم نشده ولی در نامه های بسیاری که وی و وکیلش به مدیران قضایی کشور نوشته اند بارها بر بی گناهی او در این قتل، تاکید کرده اند.

در هفته گذشته محمد فدایی و بهنود شجاعی توانستند برای سومین بار فرصت یک ماهه ای را برای جلب رضایت صاحبان خوم جلب کنند. همچنین ابومسلم سهرابی نوجوان فیروزآبادی محکوم به اعدام توانست با گرفتن دستور قضایی توسط وکیلش، به طور موقت اجرای حکم اعدامش را به تعویق بیندازد. وکیل ابومسلم درخواست اعاده دادرسی اش را تقدیم دیوان کرده است.

اگرچه فعالان حقوق بشر در ایران و جهان عدم صدور حکم اعدام برای نوجوانان زیر 18 سال را جزء وظایف دولتهای امضا کننده کنوانسیون حقوق کودک می دانند، اما در ایران طبق گزارش سازمان عفو بین الملل نزدیک به 150 نوجوان در زندانهای ایران محکوم به اعدام هستنند و بیشتر آنها تنها با گرفتن رضایت از صاحبان خون، شانس رهایی از اعدام را یافته اند.