افزایش توریست های اصفهان

نویسنده
آمبیتو

» گزارش آمبیتو از جاذبه های تازه یافته

“اصفهان، نصف جهان”. این جمله ای است که ایرانیان در مورد شهر اصفهان که در مرکز ایران واقع شده می گویند. این شهر دو بار پایتخت امپراطوری ایران باستان بوده و دو بنای آن جزو میراث فرهنگی بشریت دسته بندی شده. به علاوه، این شهر شاهکارهای فراوانی را در زمینه هنر و معماری اسلامی در خود جای داده.

سومین شهر پرجمعیت ایران [پس از تهران و مشهد] با دو میلیون نفر جمعیت، روز به روز بیشتر به یک قطب توریستی تبدیل می شود. این شهر در ۳۴۰ کیلومتری تهران واقع شده و روز زاینده رود از میان آن می گذرد. بلوارهای پردرخت، خیابان های عریض، میدان های زیبا، قصرها، مساجد و باغ های وسیع در جای جای این شهر دیده می شود.

ایرانیان اصفهان را پایتخت فرهنگی و معماری کشور می دانند و هر زمانی که فرصت کنند، به ویژه در ماه های بهار، سفر به اصفهان را ازدست نمی دهند.

این شهر در سال ۱۰۴۷ درزمان سلجوقیان پایتخت امپراطوری پارس بود و در آن زمان به یکی از بزرگ ترین شهرهای جهان تبدیل شد، ولی ۱۸۰ سال بعد با ورود مغولان این جایگاه را ازدست داد. اصفهان مجدداً در زمان شاه عباس، پادشاه سلسله صفوی، جایگاه خود را بازیافت؛ و او بود که زیبایی این شهر را چند برابر کرد و آثار بزرگی را در آن خلق نمود.

 

میدان “نقش جهان”

میدان مرکزی این شهر، میدان “نقش جهان”، که به نام “میدان امام” نیز شناخته می شود، به سال ۱۶۰۲ بازمی گردد و به همراه مسجد امام [مسجد شاه] و کاخ چهل ستون جزو میراث فرهنگی یونسکو طبقه بندی شده است.

در باغ های این کاخ که به شکلی قرینه ساخته شده، مردم استراحت می کنند، قدم می زنند و گز می خورند؛ شیرینی معروف اصفهان که با عسل و پسته تهیه می شود.

این میدان یکی از بزرگ ترین میدان های جهان است: ۵۱۰ متر طول و ۱۶۵ متر عرض. دروازه ورودی آن با ۳۰ متر ارتفاع با روکش های طلا و نقره پوشیده شده و با سنگ فیروزه تزئین گشته است. بهترین استادان سرامیک و موزائیک و خطاطان مشهور وقت زیبایی این اثر را صدچندان کرده اند.

 

باغ چهل ستون

کاخ چهل ستون به همراه باغ آن جزو آثار یونسکو طبقه بندی شده. باغ چهل ستون یکی از بهترین نمونه باغ های کلاسیک پارسی است و بی شک نباید از دیدن آن چشم پوشی کرد.

مرتضی سقائیان نژاد، شهردار اصفهان، می گوید: “اصفهان به مانند خواهر منطقه اندلس است. به همین دلیل در سال ۲۰۰۶ به عنوان دومین پایتخت فرهنگی جهان اسلام پس از مکه انتخاب شد.”

او می گوید که شهرداری درنظر دارد تعداد توریست های خارجی را دو برابر کند. او می گوید که سال گذشته بیش از نیم میلیون توریست خارجی از این شهر دیدن کردند.

به گفته او، با تغییر دولت و بهبود روابط خارجی، طی ۹ ماه اخیر تعداد مسافران به میزان ۳۰ درصد افزایش یافته، ولی پتانسیل اصفهان برای جذب توریست های بیشتر بسیار بالاست.

منبع: آمبیتو، ۱۵ مه