ازسر گیری مذاکرت هسته ای با تشویق روسیه

نویسنده

» مقاله ان تی آی درباره تلاش برای تعدیل موضع ایران

به گزارش رویترز یک مقام ارشد روسیه  با رهبران ایران ملاقات کرد تا در مورد گفتگوهای چند جانبه بر سر فعالیت های هسته ای این کشور به توافق برسند.

نیکولای پتروشف، رئیس شورای امنیت روسیه به تهران رفته است تا ضمن ملاقات با همتای ایرانی خود با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران در مورد پیشنهاد روسیه برای از سر گیری مذاکرات چند جانبه هسته ای برای رفع نگرانی آمریکا و کشور های اروپایی در مورد برنامه هسته ای ایران به توافق برسد. ایران گفته است که فعالیت های هسته ای این کشور تماما صلح آمیز است و آخرین بار در 24 ژانویه با پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل و آلمان ملاقات و مذاکره کرده است؛ این مذاکرات نتایج اندکی در بر داشت.

احتمال دارد که ایران نسبت به پیشنهاد روسیه روی بازتری نشان دهد تا پیشنهاداتی که توسط قدرت های غربی ارائه شده است. هر چند روسیه دور چهارم تحریم های سازمان ملل علیه ایران را در سال گذشته تائید کرده است ولی مسکو همواره با استفاده از نیروی نظامی علیه این کشور مخالفت کرده و تحریم های یک جانبه کشورهای اروپایی و آمریکا را رد کرده است.

مسلما برای ایران آسان تر است که با پیشنهادات روسیه کنار بیاید تا فشار های غرب.

مارک فیتس پاتریک، کارشناس خلع سلاح هسته ای در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک لندن می گوید: “مذاکرات گروه 1+5 با ایران به بن بست خورده است. اگر روسیه بتواند ایران را به میز مذاکره باز گرداند این خیلی خوب است. بالاخره مذاکرات باید به نوعی شروع شود.”

به گزارش رویترز برنامه غنی سازی اورانیوم ایران احتمالا یکی از موضوعات این مذاکرات خواهد بود. تهران در ماه ژوئیه گفت قصد دارد غنی سازی اورانیوم تا میزان 20 درصد را به تاسیسات نزدیک قم انتقال دهد و تولید خود را تا سه برابر افزایش دهد. هر چه درجه غلظت اورانیوم بالاتر برود تهران زودتر می تواند به خلوص 90 درصد رسیده و سوخت سلاح هسته ای را تولید کند.

فیتس پاتریک می گوید: “ایران سعی خواهد کرد روسیه و چین را قانع کند که پیش شرط این کشور را منبی بر حق غنی سازی اورانیوم را قبل ازهر مذاکره ای به رسمیت بشناسند. روسیه و چین چشم در چشم آمریکا و کشورهای اروپایی نخواهند شد و…. ایران از این اختلاف بهره برداری می کند.”

فریده فرهی، متخصص مسائل ایران در دانشگاه هاوایی می گوید روابط ایران و روسیه به واسطه پروژه هایی که روسیه در ایران اجرا کرده است تقویت شده است.

او گفت: “روسیه روابط طولانی با ایران دارد و از شرکای برنامه هسته ای ایران به شمار می آید زیرا سازنده نیروگاه هسته ای بوشهر است و ضمنا هرگز نخواسته است رژیم ایران را تغییر دهد.”

او گفت البته پیشنهاد روسیه احتمالا نکته تازه ای در بر ندارد و شاید قبلا شانس بیشتری برای موفقیت داشت. این پیشنهاد از ایران می خواهد تا “به تدریج” به نگرانی جامعه بین المللی در مورد فعالیت های هسته ای خود پاسخ گوید. در عوض تحریم های اقتصادی علیه این کشور به مرور برداشته خواهد شد.

فرهی گفت: «برخورد تدریجی با ایران در زمینه حذف تحریم ها قبلا عمل نکرده است و امروز حتی کمتر موثر خواهد بود، زیرا اکثر تحریم های اعمال شده امروز توسط آمریکا و اروپا به صورت یک جانبه اعمال شده است.»

از سوی دیگر تاخیر های مکرر در راه اندازی نیروگاه بوشهر روابط دو کشور را با نوسان روبرو کرده است.

فیودور لوکیانوف، روزنامه نگار گلوبال افرز گفت: “من تصور می کنم که مشکلات فنی عدیده ای در راه اندازی این نیروگاه وجود دارد، ولی از آنجا که این تنها وسیله ای است که روسیه می تواند بر ایران اثر بگذارد، روسیه سعی دارد “مشکلات فنی” را ایجاد کند تا ایران را به سمت موضع سازنده تری هدایت کند.”

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران گفته است که راکتوراتمی نیروگاه تا اواسط ماه رمضان به 40 درصد توان تولید خود خواهد رسید و در پایان این ماه به شبکه سراسری متصل خواهد شد.

از سوی دیگر یکی از اعلامیه های دولت ایران ارزیابی های آژانس بین المللی انرژی هسته ای را مبنی بر اینکه ایران به اندازه کافی با بازرسان این آژانس همکاری ندارد به چالش کشیده است.

ایران در این اعلامیه می گوید: “گزارش حاکی از مشکلات فنی متعدد که توسط آژانس ارائه شده است نشان می دهد که آژانس، برخلاف آنچه در گزارش آمده است در جریان کلیه فعالیت های هسته ای ایران قرار داد.”

گزارش آژانس در مورد “عدم همکاری ایران” مربوط به رد کردن بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای برای بازرسی های دقیق تر بوده است.

از سوی دیگر دیوید آلبرایت اعتبار گزارشات منتشر شده از سوی مجاهدین خلق را زیر سئوال برده و گفت: “من به این گزارشات اعتمادی ندارم. بیشتر شبیه سنگی در تاریکی است. اورانیوم غنی شده با غلظت بالا از پاکستان می آید. اکنون دو تاسیسات غنی سازی فعال در ایران وجود دارد. طراحی بمب هسته ای هم از سوی دانشمند پاکستانی به دست آنها رسیده است.”

منبع:http://www.hurriyetdailynews.com/n.php?n=what-happened-in-iran-yesterday-2011-08-14 ان تی آی – 15  اوت