مانور ضد تروریستی پلیس در تهران

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» افزایش تهدیدهای امنیتی در خارج از مرزهای ایران

حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه نیروی انتظامی با اعلام اعزام و استقرار واحدهای خاص یگان‌های ویژه به مرز با عراق از افزایش تهدیدات امنیتی در خارج از مرزهای ایران خبر داد. در همین حال مقامات ناجا از مانورهای “ضد تروریستی” در تهران و تدابیر ویژه در این شهر خبر داده‌اند.

حسن کرمی، روز جمعه، ۶ آذرماه، پلیس با اشاره به اقدامات این یگان‌ها در مرز با عراق گفته است نیروهای ویژه در سه نقطه مرزی مهران، چزابه و شلمچه اعزام شده‌اند.

به گفته او این نیروها در نقاط خاصی به منظور رصد موقعیت و برخورد با تهدیدات احتمالی مستقر شده‌اند.

حسن کرمی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به حضور زائران ایرانی در مراسم “اربعین” در عراق گفته است: “در این میان یگان‌های ویژه ناجا با حضور در مرزهای غربی و پایانه‌های مرزی، علاوه به انجام وظیفه ذاتی خود، در مردم‌یاری و خدمت رسانی به زائران نیز انجام وظیفه می‌کند و نیروهای ما در سه مرز شلمچه، چزابه و مهران مستقر شده و از کوله‌بری و مردم‌یاری تا حفظ نظم و تامین‌ امنیتی را برعهده دارد.”

تنها در هفته گذشته بیش از یک میلیون و نیم زائر ایرانی از سه مرز شلمچه چزابه و مهران که نیروهای ویژه در آن مستقر شده، وارد عراق شدهاند.

نیروهای ویژه سال گذشته هم در این مرز مستقر شده‌اند اما امسال فرمانده این نیروها دلیل استقرار آنها در مرزهای غربی را افزایش نا امنی در خارج از مرزهای ایران عنوان کرده است.

اربعین، یک واقعه پر اهمیت نزد شیعیان جهان است که در اطراف شهر کربلای عراق رخ داده است. از زمان فروپاشی حکومت صدام حسین و استقرار حکومت جدید، سالانه هزاران زائر از ایران به این شهر سفر می‌کنند.

در پی تصرف بخشی عمده‌ای خاک عراق توسط گروه داعش رفت آمد زائران خارجی به این کشور دشوار شده است.

فرمانده سپاه استان کرمانشاه هفته گذشته با اعلام بازداشت چند “تیم تروریستی” طی دو سال گذشته در این استان گفته بود که این افراد در برخی موارد در صدد بوده‌اند افرادی را در ایران جذب و به خارج از کشور اعزام کنند.

گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) تاکنون عملیات محسوس و آشکاری در داخل خاک ایران انجام نداده است، اما بعد از کشتار اخیر پاریس برخی از گروه‌های منتسب به آنها در ویدیویی ایران و روسیه را به حملات مشابه فرانسه تهدید کرده‌اند.

ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق نیز دو روز بعد از حادثه مرگبار فرانسه، گفته بود دستگاه امنیتی این کشور، اطلاعاتی به دست آورده‌ که نشان می‌دهد بعضی کشورها از جمله ایران، آمریکا و فرانسه از اهداف حملات شبه‌نظامیان هستند.

در پی این تحولات تدابیر امنیتی در ایران نیز شدت گرفته است.

علاوه بر استقرار نیروهای ویژه در مرزها، روز شنبه، ۷ آذرماه، نیروی انتظامی مانورهای “ضد تروریستی” و تمرین برای مقابله با “تهدیدات احتمالی” در تهران به اجرا گذاشت.

حسین ساجدی نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ گفته روز شنبه با بیان اینکه پلیس در مقابله با تهدیدات احتمالی آمادگی کامل دارد، گفت: “در این تمرین‌های عملیاتی، از نیروهای یگان ویژه، یگان امداد، تیم های چک و خنثی سازی بمب، واحدهای ۱۱۰ و نیروهای نامحسوس مرد و زن استفاده شده و بطور قطع این اقدام باعث ایجاد آرامش و ارتقای احساس امنیت شهروندان خواهد شد.”