در پی بستن راه اعتراض مردم

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز از وضعیت امنیتی شهرها

مایکل اسلکمن

یک روز پس از آنکه شورای نگهبان بر پیروزی چشمگیر محمود احمدی نژاد صحه گذاشت، نیروهای امنیتی و پلیس با حضور گسترده خود در خیابان های تهران در روز سه شنبه و برپا کردن ایستگاه های بازرسی، نشان دادند دولت تحملی برای هرگونه ابراز مخالفت علنی از خود نشان نخواهد داد.

دولت برای پایان دادن به هفته ها اعتراض که قوی ترین چالش حکومت از زمان برپائی انقلاب اسلامی در سال 1357 محسوب می شد، به یک سلسله اقدامات دست زد. مجلس ایران با انتشار اطلاعیه ای، از انتخابات 22 خرداد و تلاش پلیس و شبه نظامیان بسیج در حفظ امنیت تشکر و قدردانی کرد. آقای احمدی نژاد نیز به دیدار از وزارت اطلاعات خود شتافت و در جمع کارکنان این وزارتخانه سخنرانی کرد.

دولت بدنبال برگزاری انتخابات به سرکوب گسترده  اعتراضات دست زد و با بکارگیری شبه نظامیان مسلح و نیروهای پلیس، 17 کشته و صدها مجروح برجا گذاشت. مسؤولان به بازداشت صدها خبرنگار، مقامات پیشین دولت، فعالان سیاسی و حتی چهره های مستقل دست زدند تا از هرگونه تظاهرات بعدی ممانعت به عمل آید.

تحلیلگران سیاسی می گویند به نظر نمی رسد هیچگونه دورنمائی از انجام اقدامات منسجم علیه تعبیر دولت از وقایع وجود داشته باشد. بازداشت ها باعث تضعیف رهبری مخالفان شده و در کنار حضور نیروها و نبود ابزار ارتباط جمعی، در ایجاد این شرایط نقش داشته است.

به گفته تحلیلگران سیاسی، یکی از تازه ترین بازداشت ها که به اقتصاددان سیاسی مستقلی به نام بیژن خواجه پور مربوط می شود، باعث ایجاد نگرانی در جامعه مدنی ایران شده است، زیرا وی در تظاهرات مخالفان هیچ نقشی نداشته است.

آقای خواجه پور در بازگشت از انگلیس، در فرودگاه بازداشت شده و مانند بسیاری از افراد ناپدید شده، سر از زندان مخوف اوین درآورده است. تحلیلگران می گویند این بازداشت، سبب بروز نگرانی هائی در خصوص وسعت سرکوب و دورنمائی از ایجاد خلأ سیاسی در کشور است.

کریم سجادپور کارشناس مسائل ایران از مؤسسه بین المللی صلح کارنگی می گوید: «بیژن آخرین تحلیلگر مستقل در تهران بود که با ادامه سفرهایش به اروپا و آمریکا، درباره ایران به سخنرانی آزادانه می پرداخت. او همیشه اعتقاد داشت اگر کاملاً شفاف باشد، دولت درک می کند هیچ کار اشتباهی از وی سر نمی زند.»

بر اساس گزارش های خبری در ایران، دولت ظرف چند روز گذشته مسؤولان بلندپایه حامی میرحسین موسوی را از کار اخراج کرده است.

گروه های حقوق بشر می گویند بازداشت ها در سراسر کشور به مرحله اجرا گذاشته شده است. با این حال، نسبت به وضعیت افرادی که در زندان اوین و در معرض خطرات فیزیکی قرار دارند نگرانی های زیادی وجود دارد.

عفو بین الملل طی اطلاعیه ای اعلام کرد «نسبت به بازداشت چندین نفر از رهبران مخالف پس از انتخابات 22 خرداد عمیقاً نگران است. آنها ممکن است تحت شکنجه قرار بگیرند و به عنوان یک پیش زمینه برای برپائی دادگاه ها و احتمالاً صدور حکم اعدام برای آنها، مجبور به اعتراف های تلویزیونی شوند.»

گزارشگران بدون مرز، به عنوان یک سازمان آزادی مطبوعات، همچنین اعلام کرد نگرانی ها فراتر از رهبران مخالفان است. در اطلاعیه این نهاد آمده است: «گزارش چندین شاهد ما را نسبت به تأثیر اغتشاشات بر رفتار نامناسب با زندانیانی که علیه رژیم به اعتراض پرداخته اند، نگران کرده است و چندین روزنامه نگار و وبلاگ نویس تحت رفتار وحشیانه سپاه و افراد استخدام شده از سوی سعید مرتضوی قرار گرفته اند.»

دولت همچنان اصرار دارد عوامل غربی، خصوصاً انگلیسی ها، در بروز ناآرامی ها نقش داشته اند. دولت روز دوشنبه سعی کرد مسؤولیت مرگ 17 نفر از معترضان را به گردن دیگران بیاندازد.

حسین طائب فرمانده شبه نظامیان بسیج اعلام کرد کسانی که تظاهر به پوشیدن یونیفرم های بسیج کرده اند، مسؤول حمله به جمعیت غیرمسلح بوده اند. وی ضمناً ادعا کرد فردی که خود را جای بسیجی ها جا زده، مسؤول مرگ ندا آقا سلطان است؛ زن جوانی که پس از به تصویر کشیدن شدن صحنه مرگش در خیابان و راه یافتن این ویدئو به اینترنت، در تمام دنیا به عنوان یک نماد بین المللی شناخته شد.

 

منبع: نیویورک تایمز- 30 ژوئن