محمدجواد ظریف: تمدید نمی شود

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» ده روز مانده به ضرب الاجل نهایی مذاکرات هسته ای

تنها ده روز به پایان ضرب الاجل نهم تیرماه، تاریخ تعیین شده برای رسیدن به توافق جامع میان ایران و کشورهای ۵+۱ درباره برنامه هسته ای ایران باقی مانده، معاونان وزارت خارجه ایران در حال مذاکره با نمایندگان اتحادیه اروپا و معاونان وزیران خارجه کشورهای اروپایی هستند و محمد جواد ظریف قرار است اول تیرماه یعنی ۸ روز مانده به پایان ضرب الاجل با مسولان اروپایی و نمایندگان اتحادیه اروپا دیدار کند.

همزمان اما در حالی که وزیر امور خارجه ایران که مسول تیم مذاکره کننده ایرانی با گروه ۵+۱ است اعلام کرده که فکر نمی کند ضرب الاجل تعیین شده تمدید شود، مجلس شورای اسلامی در حال تصویب و بررسی “طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای” هشستند که دولت را ملزم به لغو یکجا و یکپارچه همه تحریم‌ها و عدم پذیرش بازرسی‌های غیرمتعارف و همچنین ارائه گزارش توافق و نتیجه نهایی و ضمائم توافق به مجلس می کند.

محمد جواد ظریف و معاونان او روز دوشنبه راهی لوکزامبورگ می شوند تا با فدریکا موگرینی و وزاری امور خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه، متن توافق جامع اتمی را بررسی کنند، متنی که در حال حاضر در وین مورد بحث و بررسی معاونان وزیران خارجه کشورهای در حال گفتگو است. براساس گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا هنوز مشخص نیست که آقای ظریف با همتای امریکای یخود دیدار خواهد کرد یا نه اما او روز گذشته درباره احتمال توافق نهایی و ضرب الاجل تعیین شده به روزنامه جهان اقتصاد گفته است که فکر نمی کند تمدیدی در کار باشد و: ما اعتقاد داریم که باید توافق خوبی به دست بیاید. یعنی احساس فشار زمانی هم نمی‌کنیم، چون آمریکایی‌ها براساس مصوبه کنگره فرصت محدودی دارند، ولی ما این احساس را نمی‌کنیم. اگر به توافق قابل قبول رسیدیم، که همه چیز درست می‌شود، وگرنه می‌توانیم ادامه بدهیم.

پیش از این عباس روانچی، معاون وزارت امور خارجه ایران به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته بود که احتمالا تعدادی از اختلافات که مقداری کلیدی و اساسی تر است برای روزهای آخر می ماند تا وزرا ملحق شوند و در سطح آنان تصمیم گیری شود.

همزمان اما رادیو فردا به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داده که گروه ۱+۵، شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان به تمدید طولانی مدت مذاکرات فکر نمی‌کنند، بلکه تمرکز آنها بر این است که ظرف مهلت تعیین‌شده، یعنی ۹ تیر، طرفین به توافق جامعه هسته‌ای دست یابند.

رویترز البته این مساله را به نقل از یک دیپلمات ارشد فرانسه که نامش را ذکر نکرده منتشر کرده و همچنین به نقل از او نوشته است: ما بررسی می‌کنیم که آیا [در مذاکرات هسته‌ای] رو به جلو حرکت کرده‌ایم یا عقب‌گرد داشته‌ایم. هنوز برای دستیابی به توافق محکمی که نسبت به آن امیدوار هستیم، اقدامات زیادی را باید انجام دهیم.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اما با ابراز خوشحالی از “تغییر چشم گیرموضع ایران” که به گفته او “امکان رسیدن به توافق فعلی را فراهم کرده” گفته است که بی تردید باید این توافق ها را حفظ کنیم.

بی بی سی گزارش داده که پوتین روز گذشته در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ گفته است: تنها چیزی که فکر می‌کنم الان غیرسازنده است این است که از ایران چیزهایی بخواهیم که کاملا برایش غیرقابل اجرا است و برای حل مساله اصلی، یعنی مساله منع گسترش [سلاح‌های هسته‌ای] تاثیر مشخصی ندارد.

اما زمان لغو تحریم ها مساله مورد مناقشه طرفین است تا جایی که مجلس شورای اسلامی در حال بررسی طرحی در این زمینه است که فوریت آن پیشتر در صحن علنی به تصویب رسیده. سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این زمینه به خبرگزاری فارس گفته است: مانع‌تراشی آمریکایی‌ها بر سر دستیابی به توافق هسته‌ای، هم ملت ایران و هم نمایندگان ملت در مجلس را نگران کرد، لذا نمایندگان مجلس در پی آن بودند که راه حلی برای مقابله با این زیاده‌خواهی‌ها پیدا کنند چون شاهد بودیم آمریکا در هر دوره از مذاکرات هسته‌ای یکسری زیاده‌خواهی‌های جدیدی را مطرح می‌کردند و حرف تازه‌ای می‌گفتند.

او از ارجاع ماموریت از سوی علی لاریجانی، رئیس مجلس به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای رسیدن به یک طرح جامع درباره مساله هسته ای از سوی مجلس خبرداده و گفته: نهایتاً به تهیه طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای ختم شد که این طرح نیز دارای سه بخش است و به استناد اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی در آن بیان شده که باید توافق و نتیجه نهایی و ضمائم توافق به مجلس گزارش داده شود.در بخش دوم این طرح نیز بر رعایت خطوط قرمز مذاکرات تأکید شده از جمله لغو یکجا و یکپارچه همه تحریم‌ها و عدم پذیرش بازرسی‌های غیرمتعارف.

کشمکش های مجلس و دولت ایران درقبال مذاکرات هسته ای همچنان ادامه دارد و اعضای جبهه پایداری در مجلس که به عنوان دلواپسان و مخالفان مذاکرات هسته ای شناخته می شوند با طرح های مختلف و احضارها و طرح سوال های مختلف از مسولان مذاکرات هسته ای ایران، تلاش می کنند مسیر مذاکرات را تغییر دهند اما تنها ۱۰ روز مانده به ضرب الاجل نهایی مشخص نیست چقدر موفق خواهند شد دولت را ملزم به تغییراتی بکنند که در صدد آن هستند.


لمان و فرانسه، متن توافق جامع