استعفای ناگهانی رئیس بخش هسته‌ای سازمان ملل

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از ارتباط این حادثه با ایران

روز جمعه دیپلمات‌های گفتند، یکی از اعضای ارشد آژانس هسته‌ای سازمان ملل بصورت غیرمنتظره استعفاء کرده که بر تنش بین رهبران ارشد این سازمان صحه گذاشت.

استعفای رافائل ماریانو گروسی، دستیار دبیرکل آژانس هسته‌ای، در زمان بسیار حساسی برای این سازمان رخ می‌دهد. این سازمان تنها پنجره دنیای بیرون به انرژی هسته‌ای ایران است که برخی از کشورها بیم آن دارند نزدیک به توانایی برای ساخت سلاح هسته‌ای است؛ هدفی که ایران آنرا رد می‌کند.

بازرسان آژانس هسته‌ای بر تجهیزات شناسایی شده هسته‌ای و برنامه رو به رشد غنی‌سازی اورانیوم ایران که این کشور ادعا دارد تماما صلح‌آمیز است، نظارت می‌کنند. آمریکا، اسرائیل و متحدانشان بیم آن دارند که جمهوری اسلامی از این تکنولوژی برای ساخت سلاح هسته‌ای استفاده کند.

آژانس همچنین سعی دارد به گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر فعالیت ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای رسیدگی کند. ایران این اتهامات را رد می‌کند و می‌گوید این‌ها برپایه اطلاعات غلط اسرائیل و غرب است. دو طرف قرار است اواسط ماه مه مذاکرات بر سر این مسئله را ادامه دهند.

دو دیپلمات به شرط ناشناس ماندن حاضر شدند با آسوشیتد پرس درباره این مسئله گفتگو کنند. یکی از آنها گفته است پس از این‌که به گروسی گفته شده بود قرارداد او تمدید نخواهد شد، اوایل این هفته به آمانو گفته بود استعفاء خواهد داد.

وی گفت، حالا گروسی نماینده ارشد کشورش، آرژانتین در آژانس هسته‌ای و سایر سازمان‌های سازمان ملل در وین می‌شود. مقامات آژانس گفته‌اند که این سازمان نظری نمی‌دهد.

او در سال‌های گذشته متخصصان ارشد و فنی را در سفر به تهران همراهی می‌کرده است. حضور او در این هیات نتیجه تلاش آمانو بود برای دریافت گزارش های مستقیم از سفرهای انجام شده به ایران.

منبع: واشنگتن پست - 19 آوریل