امکان عفو موسوی و کروبی با توبه

نویسنده
حسین محمدی

» خطاکاران مسیر عفو را برای خود هموار کنند

با گذشت بیشتر از دو هفته از سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی درباره موسوی و کروبی، رییس کل دادگستری تهران گفت که در صورت توبه موسوی و کروبی، امکان عفو آن‌ها وجود دارد. پیش از این برخی اصول‌‌گرایان خبر از آن داده بودند که آیت‌الله خامنه‌ای شرایطی برای توبه “فتنه‌گران” مشخص کرده است.

غلام‌حسین اسماعیلی، رییس کل دادگستری استان تهران، با اشاره به این‌که قوه‌قضاییه با افرادی که در اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ “مرتکب اعمال مجرمانه” شدند “برخورد قاطع” می‌کند، گفت که اعمال آن‌ها باعث “لطمه به نظام و مردم” شده.

به گفته اسماعیلی در صورتی که موسوی و کروبی “همانند سایر بزهکاران از اقدامات و کرده خود پشیمان باشند و اظهار توبه و ندامت کنند، نظام جمهوری اسلامی که همراه با عطوفت و مهربانی است، عفو آنان را در دستور کار قرار خواهد داد اما قرار بر این نیست که دیگران در این تصمیم مداخله کنند بلکه مسیر عفو مسیری است که باید افراد خطاکار برای خود هموار کنند”.

هفته گذشته جواد کریمی‌قدوسی، نماینده نزدیک به جبهه پایداری، در مصاحبه‌ای با وب‌سایت صبح توس، گفته بود: “حضرت آقا فرموده‌اند: اگر فتنه‌گران مرز خود را با دشمن مشخص کرده، تهمت‌های زده شده به نظام جمهوری اسلامی را پس بگیرند، خسارت‌های وارده را جبران کنند و به خاطر جرایمی که مرتکب شده‌اند آماده مجازات باشند، می‌توانند به بدنه ملت بازگردند”.

اصول‌گرایان طی سال‌های گذشته بارها خواستار توبه موسوی و کروبی شده‌اند، اما این دو نیز گفته‌اند که کار اشتباهی انجام نداده و دست به توبه نخواهند زد. اصول‌گرایان بارها گفته‌اند که در صورت عدم،‌توبه امکان رفع حصر از موسوی، کروبی و زهرا رهنورد وجود ندارد.

این مساله حتی مورد اشاره آیت‌الله خامنه‌ای هم قرار گرفته بود. رهبر جمهوری‌اسلامی پیش از روی کار آمدن دولت روحانی، درباره وضعیت موسوی و کروبی گفته بود: “چرا و به چه دلیل مدعیان تقلب در انتخابات ۸۸ برای مواجهه با مساله، به خیابان‌ها اردوکشی کردند؟ بارها و بارها این سوال را نه در مجامع عمومی بلکه به شکلی که قابل پاسخ دادن باشد مطرح کرده‌ایم پس چرا جواب نمی‌دهند، چرا عذرخواهی نمی‌کنند”؟

غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای، سخن‌گوی قوه‌قضاییه، سال گذشته و پس از مطرح شدن بحث‌هایی درباره احتمال رفع حصر گفته بود: “افرادی برای رفع حصر بی‌جهت تلاش می‌کنند به نتیجه همنمی‌رسند. کسانی که بی‌جهت خود را به زحمت می‌اندازند و شایعه پراکنی و فضاسازی می‌کنند بازهم مردم رانشناختند و هیچ دستگاهی کاری دیگر انجام نخواهد داد. تا زمانی که سران فتنه نخواهند توبه کنند و بر این موضع باشند به هیچ وجه کار دیگری انجام نمی‌شود و شرایط مثل سابق خواهد بود”.