اعتراض، اعتصاب و اخراج

نویسنده

po_rozbeh_mir_ebrahimi.jpg

روزبه میرابراهیمی

در حالی که ده روزی به روز تظاهرات اتحادیه های کارگری دنیا در کشورهای مختلف به حمایت از مطالبات کارگری و درخواست آزادی دو تن از رهبران در بند جنبش کارگری ایران مانده است، اعتراضات و اعتصابات کارگری در نقاط مختلف ایران ادامه دارد.

در ماهای اخیر، به ویژه شاهد اعتصاب بخش وسیعی از کارگران در مناطق عسلویه و کارخانه نیشکر هفت تپه بوده ایم که مهمترین مطالبه شان دستمزدهای معوقه ای بوده است. اعتراضاتی که در چندین نوبت با اعتصاب همراه بوده و هر چند در چند نوبت با موفقیت در دریافت حقوق های معوقه انجامیده، اما در برخی موارد نیز به اخراج تعداد کثیری از افرادی شده که اعتصاب را برای احقاق حق خود برگزیده بودند.

بهشت یا جهنم ؟

انتشار خبر اعتصاب در شرکت “گاما” و شرکت “پارس حساس” در منطقه آزاد عسلویه درجنوب ایران در روزهای گذشته از جمله موارد خبر ساز اعتراضات کارگری در این منطقه است. بنابر گزارش های منتشر شده از این اعتصابات، از جمله توسط ۶۰۰ کارگر در شرکت “گاما” و از سوی ۱۲۰ کارگر در شرکت “پارس حساس” صورت پذیرفته است.

در همین زمینه یک عضو هیات موسس اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار ایران، در مورد این اعتصابات به رادیو فردا گفت: “در روز ۲۶ تیرماه، حدود ۶۰۰ نفر از کارگران شرکت گاما، زیر مجموعه شرکت «او یک» در پالایشگاه گاز فاز نه و ده عسلویه، در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه از دستمزد شان دست به اعتصاب زدند.”

بنابر همین گزارش جوانمیر مرادی افزود: “با دخالت شرکت «او یک»، کارگران از شرکت گاما تعهد گرفتند تا روز یکشنبه، ۳۱ تیر ماه، یک ماه از دستمزد معوقه شان را پرداخت کند و بدین ترتیب کارگران شرکت گاما روز یکشنبه موفق به دریافت یک ماه از دستمزدهای معوقه خود شدند. به دنبال این اعتصاب، نماینده شرکت به جمع کارگران اعتصابی آمد و آنان را تهدید به اخراج کرد. کارگران نیز در مقابل اعلام کردند که از اخراج هراسی ندارند و آماده اند تا دسته جمعی تسویه حساب کنند. به دنبال این برخورد متحدانه کارگران، یکی دیگر از مسئولین شرکت به جمع کارگران اعتصابی آمد و اعلام کرد تا قبل از ظهر دستمزدهای کارگران به حساب شان واریز خواهد شد و بدین ترتیب، کارگران با موفقیت به اعتصاب خود پایان دادند.”

این عضو هیات موسس اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار ایران با اشاره به اینکه مدیریت شرکت گاما، کارگرانی را که نقش عمده ای در به راه انداختن اعتصاب داشتند، تهدید به اخراج کرده بود، افزود: “تنها یک روز پس از پرداخت یک ماه از دستمزدهای معوقه کارگران، مدیریت این شرکت تهدید خود را مبنی بر اخراج کارگرانی که در اعتصاب نقش عمده تری داشتند، عملی کرد و تاکنون حدود ۴۰ نفر از آنان از کار اخراج شده اند.”

آمار بالای اعتصاب در یک سال

از سوی دیگر در خبر دیگری در خرداد ماه منتشر شد که برخی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه با اعتصابی شش روزه به وضعیت حقوق های معوقه خود معترض بوده اند. بنابر گزارش های منتشر شده در همین زمینه هزاران کارگر اعتصابی این کارخانه، در اعتراض به دریافت نکردن حقوق دو ماه اخیر خود، دست به اعتصاب زده بودند. اعتصابی که برخی منابع تعداد اعتصابیون را پنج هزار تن اعلام کرده اند در پی مذاکرات مدیریت کارخانه و سرپرست استانداری خوزستان مقرر گردیده بود تا دو ماه حقوق معوقه شان تامین اعتبار و پرداخت شود. در پی آن مذاکرات کارگران نیز مهلتی ده روزه برای دریافت حقوق معوقه خود از سوی مدیران کارخانه دادند.

خبرها حکایت از آن دارد که پنج هزار کارگر کارخانه نیشکر هفت تپه که از شهرهای اهواز، شوشتر، اندیمشک، شوش، و دزفول هستند، به همراه خانواده های خود برای تامین زندگی خود دچار مشکل هستند. بعدها و پس از آنچه “اجرا نشدن وعده مدیریت کارخانه و پایان مهلت ۱۰ روزه کارگران” خوانده شده، این اعتصاب از روز دوشنبه ۲۱ خرداد، از سر گرفته شده بود. این در حالی است که برخی منابع یادآور شدند که از ابتدای سال گذشته تاکنون، کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه، ۱۱ بار اعتصاب کرده اند.

با تمام این تفاصیل در ماه های اخیر بیش از گذشته اخبار اعتراضات کارگری از گوشه و کنار ایران منتشر می شود که محوریت همه آنها مقولات صنفی کارگران است. این در حالی است که از مدت ها پیش پوشش اخبار کارگری در رسانه های داخلی ایران با محدودیت مواجه شده است و حتی خبرگزاری کار ایران که در جهت پوشش اخبار این صنف فعال بود با توقیف و فیلترینگ مواجه شد. اقدامی که اعتراضات فراوانی را درپی داشت.