تجمع دوباره زنان پشت ورزشگاه مردانه

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» خبر به فدراسیون بین‌المللی والیبال رسید

باوجود ناکامی شماری از زنان ایرانی برای ورود به ورزشگاه ۱۲هزار نفری آزادی برای تماشای مسابقه والیبال ایران و برزیل در روز جمعه ۲۳ خرداد ماه، روز یکشنبه ۲۵ خرداد تعداد بیشتری از زنان به مجموعه ورزشی آزادی رفتند اما این بار هم از ورود آنها به استادیوم جلوگیری شد. این بار در تجمعی که جلو در ورزشگاه با حضور ۵۰ زن شکل گرفت، سارا قاسمپور، دبیر کارگروه دختران معاونت زنان ریاست جمهوری نیز حضور پیدا کرده بود. هر چند صحبت‌های او با انتظامات ورزشگاه موثر نبود و مجوز حضور دختران در سالن والیبال صادر نشد.

یکی از حاضران در این تجمع به روز می‌گوید: “این بار که تعداد بیشتر بود، برخلاف دفعه پیش ما را تهدید کردند و گفتند اگر متفرق نشوید می‌توانیم شما را دستگیر کنیم.”

 او که در تجمع روز جمعه هم حضور داشته ادامه می‌دهد: “این بار گویا آماده بودند تا با ما مواجه شوند و حتی برخورد کنند، چون با دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری همه چیز را ثبت و ضبط می‌کردند.”

این شاهد عینی اضافه می‌کند: “ما هم حرف خودمان را زدیم و گفتیم تجمع ما مخل امنیت کسی نیست و ما هم می‌خواهیم مثل زنان برزیلی وارد ورزشگاه بشویم و ثابت کنیم که خواهان ورود به ورزشگاه هستیم اما به ما اجازه نمی‌دهند و به دروغ می‌گویند زنان خودشان نمی‌خواهند وارد ورزشگاه شوند”.

خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه پرداخت و متن گفت‌وگوی عرب‌سرخی، رییس یگان ویژه ورزشگاه آزادی را با تجمع کنندگان و همچنین نماینده معاونت امور زنان ریاست جمهوری منتشر کرد. رییس یگان ویژه خطاب به بانوان تجمع کننده گفته است: “به ما اعلام کردند که اجازه ندهید خانم‌ها وارد ورزشگاه شوند و ما نیز آنچه را ابلاغ شده است را اجرا می‌کنیم.”

 این خبرگزاری لحن عرب‌سرخی را “نامناسب” خوانده و از قول او نوشته: “ما خواسته‌های شما را به مسئولان مافوق‌مان ابلاغ می‌کنیم و گزارشی از این تجمع به آن‌ها ارائه خواهیم کرد.”

 

گزارش منفی علیه ایران

مسئولان در حالی از ورود زنان به ورزشگاه جلوگیری کرده‌اند که فدراسیون بین‌المللی والیبال FIVB برحضور تماشاگران زن تاکید دارد. محمود افشاردوست، دبیر فدراسیون والیبال پیش‌تر صراحتا دور زدن قانون جهانی را تایید کرده و گفته بود: “عدم حضور بانوان در سالن برای فدراسیون والیبال ایران امتیاز منفی محسوب می شود و و بر اساس قوانین ما نباید از ورود خانمها جلوگیری کنیم. به همین دلیل هم به تعدادی از کارمندان خانم فدراسیون اجازه ورود به ورزشگاه را می‌دهیم.” تجمع زنان پشت درهای بسته اما از چشم ناظر صربستانی فدراسیون جهانی والیبال مخفی نمانده و او در گزارش خود از کیفیت میزبانی ایران برای بازی با برزیل در لیگ جهانی، گزینه “بسیار ضعیف” را انتخاب کرده است.

بنابر اعلام امور بین‌الملل فدراسیون والیبال ایران “ممانعت از حضور بانوان برای تماشا، قطعی برق و اینترنت و وجود تبلیغات روی در و دیوار سالن” باعث ثبت این گزارش منفی شده است. ولادیمیر چوک، ناظر فدراسیون جهانی والیبال پیش از ترک ایران به جای خالی خانم‌ها در میان تماشگران حاضر در ورزشگاه اشاره کرده و گفته: “ایرانی‌ها که ۱۲ هزار تماشاگر دارند، حیف است که اجازه وجود خانم ها را ندهند. خانم ها در سالن کار منشی داوری را انجام می دهند اما جای آنها بین تماشاگران خالی است.”

 

ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه در جلسه دولت

اما شهین‌دخت مولاوردی، معاون امور زنان ریاست جمهوری در صفحه فیس‌بوک خود خبر داد که این موضوع را در جلسه هیات دولت مطرح کرده است: “به ممنوعیت ورود زنان به سالن مسابقات والیبال اشاره کردم و مراتب اعتراض و ناامیدی نسل جوان را از این موضوع اعلام کردم. به ویژه آن که تماشای این مسابقات ظاهراً در دوره‌های قبلی برای دختران و زنان محدودیتی نداشته است و ایجاد محدودیت در دوره دولت تدبیر و امید مایه تعجب شده است. به نظر می‌رسد با اتخاذ تدبیر و ساز و کار لازم در این خصوص می‌توان به جوانه زدن بذر امید دل بست.”  

او پیش‌تر هم گفته بود: “ما رایزنی‌های خودمان را در مورد بازی روز ۲۵ خرداد شروع کرده‌‌ و امیدواریم این مشکل حل شود و خانم‌های علاقه‌مند به این ورزش بتوانند روز یکشنبه در استادیوم حضور پیدا کنند.”

طاهره طاهریان، مشاور امور ورزش معاونت بانوان و خانواده ریاست جمهوری اما مخالف تجمع زنان متقاضی حضور در ورزشگاه است و می‌گوید: “من روش تجمع و اعتراض را برای حل این مشکل نمی‌پسندم. جمع شدن آنها جلوی ورزشگاه آزادی مشکلی را حل نمی‌کند بلکه باید این مسئله جدی، منطقی و با دلایل قانع‌کننده رفع شود.”

با این حال این سخنان و وعده‌های پیگیری برای برخی از فعالان زنان قانع کننده نیست؛ چنانچه نجمه واحدی، فعال حقوق زنان، ناکامی معاونت امور زنان ریاست جمهوری در رفع ممنوعیت حضور بانوان در استادیوم والیبال را، ناتوانی دولت در برآوردن مطالبات زنان دانسته و از چگونگی تحقق مطالبات مهمتر زنان اظهار نگرانی کرده است. او به ایلنا گفته: “حضور زنان در استادیوم والیبال یکی از خواسته های کوچک زنان است و اگر دولت نتواند حتی این خواسته را تحقق ببخشد چگونه می خواهد به وعده های بزرگی که به زنان داده، عمل کند.”

به گفته این فعال حقوق زنان، این مطالبه از راه‌های مختلف به معاونت امور زنان ریاست جمهوری انتقال داده شد و معاون رئیس جمهور نیز مخالفت خود را با این ممنوعیت اعلام کرد و قول پیگیری این مساله را داد؛ اما متاسفانه تا کنون این نهاد نتوانسته در این زمینه کاری انجام دهد.

تنها معاونت امور زنان نیست که پیگیر حضور بانوان در ورزشگاه شده است. کمال‌الدین پیرموذن، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز خواستار اجازه به زنان برای حضور در ورزشگاه برای تشویق تیم ملی والیبال ایران در مسابقه با تیم ملی برزیل شده بود. بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز گفته بود که “مخالفت کلی برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد اما لازم است شرایط حضور این قشر جامعه در ورزشگاه‌ها فراهم شود.”

به گفته او “باید تماشاگران ورزش در قالب کانون هواداران سامان‌دهی شوند که این موضوع یکی از شرایط حضور بانوان در ورزشگاه‌هاست.” این عضو فراکسیون ورزش مجلس همچنین خواهان بررسی حضور زنان در ورزشگاه‌ها به صورت شرعی شده است.

با وجود پیگیری‌های برخی مسئولان اما خبرها حکایت از این دارد که حضور زنان برای بازی ایران و لهستان هم ممنوع خواهد بود. این در حالی است که برخلاف فوتبال، والیبال جزو ورزش‌هایی است که در مقاطعی از تاریخ جمهوری اسلامی، زنان ایران‌ توانسته‌اند آن را از نزدیک تماشا کنند. اما حالا دو سال است که برای والیبال هم حکم ممنوعیت حضور زنان و برگزاری مسابقات در فضایی مردانه صادر شده است. برخی این موضوع را به موفقیت‌های تیم ملی والیبال در یکی دو سال گذشته و اقبال عمومی به این ورزش و توجه رسانه‌ها نسبت داده‌اند. چرا که هنوز هم بانوان را به عنوان تماشاچی در مسابقات لیگ‌هایی مثل بسکتبال می‌توان دید.