مرتضوی ناپدید شده، اسناد تخلفاتش هم مفقود

نویسنده
نازنین کامدار

» نقش یک نماینده مجلس در سرقت

ماجرای سرقت ۲۰ هزار صفحه سند محرمانه در خصوص تخلفات مالی سعید مرتضوی در دوران تصدی ریاست سازمان تامین اجتماعی، همزمان با مفقود الاثر شدن این چهره جنجالی وابسته به محافظه کاران که قتل، توقیف روزنامه ها و شکنجه روزنامه نگاران را در پرونده خود دارد، ابعاد جدیدی پیدا کرده است.در همین راستا دیروز فاش شد که سرقت این اسناد با همکاری یک نماینده مجلس انجام شده؛نماینده ای که نام اش فاش نشده اما اعلام شده از اعضای کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی بوده است.

به گزارش مهر، علی زنجانی عضو کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی گفته است: “گزارش مفقود شدن اسناد تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی به رئیس مجلس اعلام شده است. در گزارش ارسالی نام شخصی که اسناد را به سرقت برده بود به لاریجانی دادیم، اما پیگیری ها تاکنون نتیجه ای نداشته است. متاسفانه نتیجه کمیته تحقیق و تفحص و کار کارشناسی و بررسی عملکرد سازمان تامین اجتماعی و همچنین شرکت سرمایه گذاری آن(شستا) در اواخر مجلس هشتم به سرقت رفت. یکسری از این اسناد مفقود شده مربوط به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی شستا می شد که در اواخر تحقیق و تفحص توسط برخی از افراد که وابسته به یکی از نمایندگان مجلس بودند سرقت شد. اسناد توسط فردی که به عنوان کارشناس در دفتر نماینده مشغول به کار بود، خودسرانه برداشته شده است. این اسناد هیچ وقت به کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی بازگردانده نشد و به همین دلیل برنامه های تحقیق و تفحص بی نتیجه ماند”.

وی افزوده: “قرار بود با اسناد و مدارکی که جمع آوری شده بود، به نتیجه ای در مورد تخلفات سازمان تامین اجتماعی برسیم که متاسفانه نتوانستیم اقدامات انجام شده را جمع بندی کنیم. عدم همکاری مدیر عامل وقت تامین اجتماعی، مفقود شدن اسناد و… دست به دست هم دادند تا نتوانیم گزارش نهایی کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی را اعلام کنیم. با توجه به اینکه چندین هزار سند مفقود شده بود به همین علت نمی توانستیم اقدامات کمیته تحقیق و تفحص را به سرانجام برسانیم و نتیجه نهایی را اعلام کنیم در صورتیکه به اسناد بسیار مهمی دست پیدا کرده بودیم و قصد داشتیم اسناد و مدارک نهایی را همراه با گزارش به صحن علنی مجلس اعلام کنیم که متاسفانه نشد”.

زنجانی افزوده: “متاسفانه یکی از نمایندگان مجلس با ما همکاری نکرد. وی که عضو این کمیته نیز بود، توسط کارشناسی تمامی مدارک را به دفتر خودش برد همین باعث شد که عملیات تحقیق و تفحص نیمه کاره رها شود و پس از این ماجرا گزارش کتبی از مدارک گم شده به لاریجانی رئیس مجلس هشتم داده شد که البته نام فردی را که نسبت به این کار اقدام کرده بود هم آوردیم، اما با توجه به پیگیریهایی که آنها انجام دادند، اتفاقی نیفتاد. با توجه به اینکه نتایح کمیته قبلی به دلیل مفقود شدن اسناد مشخص نشد به همین دلیل مجددا کمیته ای به این منظور تشکیل شده است که امیدواریم این دفعه به نتیحه برسد”.

گفتنی ست دو روز قبل محجوب رئیس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی از ربوده شدن ۲۰ هزار صفحه از اسناد کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در مجلس هشتم خبر داده بود.

پس از انتشار خبر سرقت اسناد و با توجه به مشخص بودن اسامی اعضای کمیته تحقیق و تفحص، برخی از آنها برای آنکه شائبه همکاری با مرتضوی را درباره خود برطرف کنند، به اظهار نظر در این خصوص پرداختند.

به گزارش فارس، محمد مهدی پورفاطمی، عضو هیات تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی گفته است که اطلاعی از اظهارات محجوب درباره مفقود شدن ۲۰ هزار صفحه از گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی ندارد. او افزوده: “این موضوع را باید به صورت دقیق بررسی کنیم تا موضوع به طور کامل، شفاف شود. موضوع مفقود شدن ۲۰ هزار صفحه از گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی را از رسانه‌ها شنیده‌ام و انشاالله بعد از تعطیلات مجلس، موضوع را پیگیری خواهیم کرد”.

نادر قاضی‌پور، دیگر عضو این کمیته هم به فارس گفته است: “صفحات این گزارش مهم در طبقه اول ساختمان شماره ۲ تامین اجتماعی مفقود شده است. متاسفانه در حالی که هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی فعالیتش را تمام نکرده، پرونده‌های مرتبط با این سازمان به طور مشکوک مفقود شده است. اصل تحقیق و تفحص در مجلس هشتم تصویب شد و اعضا نیز مشخص شدند؛ تحقیق تفحص مراحل نهایی خود را طی می‌کند و بعد از جمع بندی، گزارش هیات تحقیق و تفحص به کمیسیون مربوطه ارائه خواهد شد”.

علیرضا محجوب هم که نخستین بار این خبر را فاش کرد، دیروز به تابناک گفت: “این کمیته با جدیت پیگیر اسناد گمشده تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در مجلس هشتم است، به طور قطع ما مدارکی راکه در تأمین اجتماعی گم شده است ابتیاع می‌کنیم”.

علیرضا محجوب افزود: “عمده گزارشات حسابرسی که در سازمان تأمین اجتماعی جمع‌آوری شده از سوی نهاد حسابرسی سازمان تأمین اجتماعی تهیه شده‌ است که ما درخواست دسترسی به این مدارک را ابلاغ کرده‌ایم. ما در هر صورت مدارک گمشده را ابتیاع می‌کنیم و منتظر این نمی‌شویم تا کسی بگردد و مدارک گمشده را پیدا کند و هر روز بهانه تازه‌ای بیاورد. مشکل اصلی ما با تأمین اجتماعی این است که چرا باید اینقدر نسبت به این موضوع و مدارکی با این درجه از اهمیت بی‌تفاوت باشند و اعتنایی به درخواست‌های هیأت تحقیق و تفحص نکنند و اصلاً چرا باید این مدارک با چنین حجمی در سازمان گم شود.”