انتقاد قوه‌قضاییه از شتابزدگی پزشکان و وزیر بهداشت!

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» در واکنش به اعتراضات علیه دستگیری یک پزشک در ممسنی عنوان شد

سال ۹۴ سالی پرحاشیه و جنجالی برای پزشکان ایرانی بوده است؛ سالی که با پخش سریال “در حاشیه” آغاز شد و اعتراض سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت را به دنبال داشت. پس از آن عکس‌های دانشجویان پزشکی از اجساد در اتاق تشریح در شبکه‌های اجتماعی مورد اعتراض قرار گرفت. با قتل یک متخصص معروف در اردبیل بار دیگر پزشکان به صدر اخبار رفتند و حالا دستبند زدن به یک پزشک در محل کار و بدرفتاری با او باعث اعتراض جامعه پزشکی شده است. این حادثه واکنش وزیر بهداشت را نیز به همراه داشته اما معاون رییس قوه قضاییه در مقام واکنش تلویحا او را به شتابزدگی متهم کرده است.

 

روایت پزشک دستگیر شده

دکتر فروغ رزمجویی، جراح عمومی در شهرستان نورآباد ممسنی استان فارس مشغول به کار بود که توسط یک مقام قضایی در همان محل بیمارستان بازداشت شد. آن‌طور که وب‌سایت سلامت‌نیوز نوشته اتهام منجر به بازداشت عصر روز یک‌شنبه این پزشک، توهین به مامور دولت بوده است.

دستگیری او پس از آن اتفاق افتاد که مجروحی که از ناحیه سینه مورد اصابت چاقو قرار گرفته بود به بیمارستان منتقل ‌شد. او اقدامات درمانی را انجام داده و در ایستگاه پرستاری مشغول نوشتن پرونده بیمار می‌شود که بازپرس پرونده وارد اورژانس می شود و می‌گوید بیمار بدحال است و جراح باید بالای سر بیمار باشد. پزشک به او اطمینان می‌دهد که اقدامات لازم انجام شده ولی بازپرس قانع نشده و عدم اجرای دستور بازپرس توسط جراح باعث می شود او دستور بازداشت دکتر رزمجویی را صادر و تنها جراح این شهرستان را به بازداشتگاه منتقل کنند.

 آن‌طور که وب‌سایت‌های خبری نوشته‌اند این پزشک تا 12 شب در بازداشت بوده و پس از آن به شرط مراجعه در روز بعد آزاد ‌شده است. پس از بازداشت او جمعی از پزشکان و پرسنل بیمارستان نورآباد ممسنی برای ساعاتی دست از کار می کشند. همچنین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز جلوی دستگاه قضایی استان فارس تجمع می کنند و خواستار پایان این نوع برخوردها می شوند.

وزیربهداشت هم در گفت‌وگوی تلفنی با رییس قوه قضاییه خواهان برخورد جدی با خاطیان این اقدام شد و نامه‌ای را نیز در این خصوص خطاب به رییس قوه قضاییه ارسال کرد. او در حساب اینستاگرام خود هم از پیگیری این موضوع و قول مساعد دستگاه قضایی خبر داد.

حسن هاشمی از این انتقاد کرده که چرا دکتر رزمجویی در شرایطی بازداشت شده که “چندین بیمار بدحال دیگر به حضور پزشک بسیار نیازمند بودند”. او همچنین عنوان کرده که “شرایط دستگیری پزشک با دستبند آثار بسیار بد و نامطلوبی در محیط بیمارستان و دیگر مراکز درمانی کشور به جا گذاشته است”.

وزیر بهداشت ضمن تشکر از این پزشک بازداشت شده عنوان کرده که به او و سایر پزشکانی که در انجام وظیفه خود ذره‌ای کوتاهی نمی کنند افتخار می‌کند.

از سوی دیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز انتقاد کرده است: “حتی اگر نیاز به حضور پزشک، جراح یا هر مسوول بیمارستانی در حضور مرجع قضایی هم باشد می‌توان از طریق فراخوان در موعدی بهتر این کار صورت پذیرد.”

او تاکید کرده که “با پیگیری قضایی، افراد خاطی در این جریان شناسایی و مجازات می شوند و ما اجازه نمی دهیم حرمت پزشک در هیچ شرایطی مخدوش شود.”

سخنگوی نیروی انتظامی نیز مدعی است که آزادی پزشک دستگیر شده با “وساطت” فرمانده نیروی انتظامی استان فارس حاصل شده و “هیچ سرباز یا ماموری از نیروی انتظامی” در بازداشت دخالتی نداشته است. سردار منتظرالمهدی از عنوان “حادثه ناگوار” برای این دستگیری استفاده کرده است.

اما فیلمی از اظهارات فروغ رزمجویی پس از آزادی در شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار شده که در آن عنوان می‌کند توسط یک مامور زن کتک خورده است. او در این فیلم می‌گوید که مادرش به همراه فرزند خردسال او به دیدنش آمده بودند و وقتی می‌خواستند بروند، فرزندش او را بغل کرده و از مادر جدا نمی‌شده است. او ادامه می‌دهد: “ آمدند بچه را بکشند ببرند. من محکم گرفتمش. بعد، آن خانم [احتمالا مامور نیروی انتظامی] افتاد روی سر من و بچه. بچه را می‌کشید و میزد تو سر من. بعد مادرم آمد از من دفاع کند و آن خانم را کشید عقب. مادرم را هم زدند. دو سه تا سیلی هم زد توی صورت من.”

 

روایت سخنگوی قوه قضاییه

پس از این اتفاقات و واکنش‌ها، اما سخنگوی قوه قضاییه در این زمینه اظهارنظر کرده و از جمله موضعگیری وزیر بهداشت را زیر سوال برده است. او مدعی شده که درباره این حادثه اطلاع‌رسانی غیردقیق و غلط صورت گرفته و این احتمال را هم داده که پزشک مقصر وقوع این حادثه باشد!

غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه به خبرنگار صدا و سیما گفته است: “درخصوص اتفاقاتی مانند حادثه بیمارستان ممسنی باید تأکید کنم که اگر اطلاعات نادرست و شتاب‌زده به مردم داده شود، خیلی وقت‌ها نه تنها به حقوق فرد و حمایت از او کمک نشده بلکه گاهی وقت‌ها موجب تضییع حق همان فرد یا آن قشر و یا عده‌ای از مردم می‌شود. نکته دوم اینکه اگر قبل از اینکه واقعه‌ای رسیدگی شود اظهارنظر و قضاوت کنیم ممکن است بعدها خودمان شرمنده ‌شویم که چرا به این سرعت قضاوت کردیم و اگر این اظهارنظر و قضاوت‌ها از ناحیه افراد مسوول و یا افرادی باشد که مردم آنها را می‌شناسند بعداً موجب شرمندگی آنها هم خواهد شد.”

او ماجرای به وقوع پیوسته در بیمارستان را این گونه روایت کرده است: “در چهارم مرداد در ممسنی استان فارس مردی به قتل رسیده و همسر آن مرد هم با ضربات چاقو به شدت مجروح و زخمی شده بود؛ این خانم مجروح را به بیمارستان منتقل کردند و به طور طبیعی و طبق روال عادی مأمورین انتظامی و بازپرس پرونده وارد عمل می‌شوند؛ به سراغ آن خانم مجروح می‌روند که ببینند قضیه چه بوده است؟ بر اساس گزارش رییس کل محترم دادگستری استان فارس به بازپرس و ماموران انتظامی اعلام می‌شود که ایشان الان در وضعیت مناسبی نیست و تنفس خوبی ندارد لذا قادر به پاسخگویی نیست طبعاً از او سؤالی نمی‌شود. سپس به نزد پزشک معالج می‌روند که از ایشان سؤالاتی کنند؛ در این بین طبق آنچه مشخص شده صحبت‌هایی بین بازپرس پرونده و افسر نیروی انتظامی که در آنجا حضور داشته با آن پزشک معالج رد و بدل می‌شود اما اینکه آن صحبت‌ها دقیقاً چه چیزی بوده در حال بررسی است. اظهار شده که آن خانم مطالبی می‌گوید که اگر این مطالب به اثبات برسد، حتماً صحیح نبوده و قابل پیگیری است؛ البته اینجانب در حال حاضر قضاوتی ندارم.”

محسنی اژه‌ای استفاده از لفظ “بازداشت” را هم نادرست خوانده و توضیح داده است: “این خبر صحت ندارد و از منظر حقوقی بازداشت زمانی است که کسی متهم بشود، تفهیم اتهامی صورت گیرد و قراربازداشت برای او صادر بشود در حالیکه در این جریان ایشان بازداشت نشده، بلکه توسط مأمورین زن به کلانتری برده می‌شود که البته ما هم تصدیق می‌کنیم که کار صحیحی نبوده است و باید مشخص شود که چه مسائلی بین آن مأمورین و آن خانم رد و بدل شده و آیا استنکافی صورت گرفته یا خیر؟ البته اجمالاً گفته شده که وقتی استنکاف از سوی آن خانم صورت گرفته به ایشان دستبند می‌زنند.”

این مقام ارشد قضایی همچنین روایت طرح شده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر شلاق زدن به صورت این پزشک زن را تکذیب کرده است: “همه ما موظف هستیم که به همه اقشار جامعه بخصوص اقشار زحمت کش از جمله پزشکان محترم که شب و روز زحمت می‌کشند احترام بگذاریم و شئونات آنها را رعایت کنیم، البته خود آنها هم باید شئونات را رعایت کنند، همانطور که شئونات پزشکان محترم باید رعایت شود توهین به قاضی و مأمور حین انجام وظیفه هم جرم و خلاف است، در این قضیه از سوی پزشک مسئولی نقل قولی شده که امیدواریم البته درست نباشد، و آن مطلب این بود که قاضی در همان محل بیمارستان دستور شلاق زدن داده است؛ طبیعی است که این یک نقل قول خلاف روشن و بیّن است و من نمی‌دانم این آقا از کجا این مطلب را گفته است که درست باشد که جمله منتسب به ایشان است، طبیعی است که باید جوابگو باشد.”

سخنگوی دستگاه قضایی از موضعگیری وزیر بهداشت هم بدون اشاره مستقیم به نام او، ابراز تاسف کرده و گفته که “یک مسوول محترم دیگری نوشته است که با این اقدام به جامعه پزشکی بی‌احترامی شده است در حالیکه قطعاً اینطور نیست و حادثه‌ای بوده که بررسی خواهد شد و اگر قاضی و یا مأمور و یا آن پزشک خاطی باشند اینها رسیدگی می‌شود و هر کدامشان مرتکب جرمی شده‌اند به آن رسیدگی می‌شود.”