داغ دل مصباح تازه شد

نویسنده
نیما فرح آبادی

» "دفاع از خاک را کلاغ و گرگ هم دارند"

محمدتقی مصباح یزدی گفته است که با دیدن یکی از برنامه های پخش شده در تلویزیون جمهوری اسلامی، داغ دلش تازه شد. او گفته این “داغ دل” به علت مقایسه شهدایی مانند جهان آراها با اسطوره هایی مانند آرش کمانگیر است.

رئیس موسسه بین المللی امام خمینی قم، این مسئله را نشاندهنده “غربت فرهنگ شهادت” در جمهوری اسلامی دانسته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره برنامه ای که به تازه شدن داغ دلش منجر شد، گفت: “در یکی از برنامه‌های تلویزیونی که درباره جهاد و شهادت پخش می‌شد یکی از میهمانان برنامه گفت: مسئله جنگ را تمام شده ندانیم و قهرمانان را منحصر به قهرمانان دفاع مقدس و شهید جهان‌آرا نکنیم، در تاریخ ما در هزار سال پیش مردانی بودند که از آب و خاک دفاع می‌کردند و جان خود را دراین راه از دست دادند، اینها هم قهرمان هستند.”

مصباح یزدی گفت: “اگر با فرهنگ جهاد و شهادت درست آشنا می‌شدند، می‌فهمیدند که قطره‌ای از خون جهان‌آرا با دریاها خون آرش‌ کمان‌گیر و امثال آن قابل مقایسه نیست؛ چون خون امثال جهان‌آرا ارزش الهی دارد و ثارالله است.”

این سخنان مصباح یزدی در شرایطی بیان می شود که مخالفان او، درباره سابقه اندک وی در دهه 60 و در سال های جنگ بارها ابراز نظر کرده اند.

 

غایب جبهه، مدعی جنگ

سیدعلی اکبر محتشمی پور، روحانی نزدیک به آیت الله خمینی پیش از این گفته بود: “فرقه مصباحیه از مخالفین امام که در زمان جنگ منافقانه قدم به جبهه نگذاشت وشاگردان و هوادارانش را به درون دادگاه ها و حوزه نمایندگی درسپاه برای تسخیر این نیروی مسلح نفوذ داد.”

او افزوده بود: “افرادی مانند مصباح که امروزدر میان پایگاه های نظامی حضور م‍ی یابند و افکار خود را به نام افکار امام به جوانان که تازه وارد سپاه شده اند و امام را ندیده اند القا می کنند یک ذره به تفکر امام ایمان نداشته، ندارند و نخواهند داشت.”

او گفته بود: “امام جوانان را سرمایه های انقلاب و کشورمی دانست در حالیکه شما [مصباح] آنها را افرادی منحرف، بی دین وهرزه معرفی می کنید.

محتشمی پور افزوده بود: “امروز افرادی مطرح می کنند که باید بساط جماران (سیره امام) برچیده شود. یعنی بساط کسانی که یاران امام بودند وهر وقت اشکالی می بینند و فضای جامعه را به زمان امام می برند.”

پیش از این سایت تابناک نزدیک به محسن رضایی نیز نوشته بود آیت الله خمینی حاضر نشد تا حکم نمایندگی خود در سپاه را برای داماد مصباح یزدی صادر کند زیرا او را مروج منویات پدر همسرش می دانست.

 

“تکلیف” مصباح

اما پسر مصباح یزدی به گونه دیگری از پدرش دفاع می کند. به گفته مجتبی مصباح یزدی، او یکبار در سال 65 به جبهه های جنگ در غرب و جنوب کشور سرکشی کرده و “شاگردان خود را هم تشویق به شرکت در جنگ می‏کرد.”

مجتی مصباح یزدی درباره عدم حضور مصباح یزدی در سال های نخست پس از انقلاب به ویژه سال های جنگ گفته است: “بعد از آنکه امام فرمودند: «همه مکلفند جبهه‏ها را پر کنند»، حاج آقا از امام می‏پرسند: با این فرموده شما تکلیف من چیست؟ حضرت امام در جواب گفتند: هر موقع خودم رفتم بر شما هم تکلیف است که بروید.”

فرزند آیت الله مصباح یزدی گفته که پس از این و به خاطر پاسخ آیت الله خمینی،  پدرش “چون احساس تکلیف شرعی می‏کردند که به تربیت شاگردانی بپردازند تا از اصول و بنیان‏های اسلام و انقلاب دفاع کنند، این کار را با تمام سعی و تلاش انجام می‏دادند و ذرّه‏ای کوتاهی نمی‏کرد.”

مصباح یزدی در سال های ابتدایی انقلاب و تا زمان حیات آیت الله خمینی هیچگاه دارای موقعیت ارشدی در نظام جمهوری اسلامی نبود اما با درگذشت بنیانگذار نظام و رهبری آیت الله خامنه ای او به یکی از قدرتمندترین و بانفوذترین روحانیون ایران تبدیل شد.

مهدی کروبی، از نزدیکان آیت الله خمینی که هم اکنون در حصر خانگی به سر می برد، مصباح یزدی را از روحانیانی می داند که هم با انقلاب اسلامی و مبارزه علیه حکومت محمدرضا پهلوی مخالف بود و هم با مسائلی مانند جنگ.

این در حالی است که با مرگ آیت الله خمینی و تعیین آیت الله خامنه ای از سوی مجلس خبرگان به عنوان ولی فقیه، صحنه سیاسی ایران نیز دچار تغییرات گسترده ای شد و به تدریج چهره های سیاسی جناح چپ و مجمع روحانیون مبارز که ارتباط نزدیکی با آیت الله خمینی داشتند از مناصب حکومتی کنار گذاشته شدند و چهره های جناح راست و نزدیکان به جامعه مدرسین و جامعه روحانیت قدرت بیشتری گرفتند.

شماری از دانش آموختگان مدرسه حقانی هم که با حمایت آیت الله قدوسی و آیت الله بهشتی در سال های نخست پس از انقلاب وارد قوه قضائیه و نهادهای امنیتی شده بودند، در غیاب استادان قبلی خود، این بار بستر های تازه ای برای حضور مصباح یزدی و همفکرانش در حکومت فراهم کردند.

نگاهی به فهرست شماری از دانش آموختگان حقانی از جمله علی رازینی، ابراهیم رئیسی، غلامحسین محسنی اژه‌یی، علی فلاحیان، روح‌الله حسینیان، حجت الاسلام میرحجازی، مصطفی پورمحمدی، رهبرپور، عباسعلی علیزاده، کاظم صدیقی، علی مبشری، علی قدیانی که در دو دهه گذشته و به ویژه در سال های اخیر مناصب مهم حکومتی، از وزارت اطلاعات تا حضور در دفتر آیت الله خامنه ای را داشته و دارند، شمایی از دامنه نفوذ آیت الله مصباح یزدی را نیز نشان می دهد.