رییس‌جمهور بعدی هم اصول‌گرا خواهد بود

نویسنده
حسین محمدی

» سردار کوثری "نگران" نیست:

اندکی پس از آنکه محمد کثری، نماینده مجلس، ادعا کرد که دولت بعدی نیز از آنِ اصول‌گرایان خواهد بود، سردار کوثری، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و از فرماندهان سابق سپاه، گفته است که “نگرانی چندانی احساس نمی‌شود و انشاءالله یازدهمین دولت جمهوری اسلامی دولتی اصولگرا خواهد بود”.

یحیی آل‌اسحاق از سران حزب مؤتلفه هم گفته که وی به همراه محمدرضا باهنر و منوچهر متکی، کاندیداهای نهایی حزب مؤتلفه اسلامی و جبهه پیروان خط امام و رهبری برای انتخابات هستند.

آل‌اسحاق با اشاره به این‌که “حزب مؤتلفه اسلامی و جبهه پیروان خط امام و رهبری سه نفر را برای انتخابات نهایی کرده‌اند و قرار شده است، تا صلاحیت آنها مورد بررسی قرار گیرد و حتی احتمال دارد تعداد اعضای منتخب از این سه نفر هم بیشتر شود” گفته است: “من بر سر مواضع قبلی خودم هستم و تصمیمی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ندارم، اما تلاش می‌کنم تا نامزد انتخابات ریاست جمهوری سه شرط مهم را داشته باشد. اول اینکه اقتصاد و اقتصاد برنامه‌ریزی شده در محور برنامه‌هایش باشد، دوم اینکه چهره اقتصادی عمل‌گرا باشد و سوم اینکه به توسعه و معیشت مردم فکر کند”.

هم‌زمان با سخنان آل‌اسحاق، محمد کوثری، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی از فرماندهان سابق سپاه، اصلاح‌طلبان را گروهی “بی‌خاصیت” توصیف کرده که “مردم به ماهیت آن‌ها پی برده‌اند” و افزوده است که “نگرانی چندانی احساس نمی‌شود و انشاءالله یازدهمین دولت جمهوری اسلامی دولتی اصولگرا خواهد بود”.

کوثری همچنین گفته است که اصلاح‌طلبان حضور پررنگی هم در انتخابات نخواهند داشت و به همین دلیل “اگر قرار بود چهره‌های اصولگرا با رقیبی اصلاح طلب رقابت کنند شاید به حکم ضرورت به وحدت تن می‌دادند، اما با شرایط فعلی نیاز چندانی به یکی بودن در بین اصولگرا‌ها احساس نمی‌شود”.

این سخنان در حالی مطرح می‌شد که علاوه بر چهره‌های اصول‌گرا، حامیان احمدی‌نژاد قصد دارند با کاندیدایی درانتخابات حاضر شوند. اصول‌گرایان از اسفندیار رحیم‌مشایی به عنوان کاندیدای اصلی این گروه نام می‌برند.

با این حال اصول‌گرایان بارها به نقل از احمد جنتی گفته‌اند که مشایی در انتخابات ردصلاحیت خواهد شد. با این وجود سایت الف – متعلق به احمد توکلی – با اشاره به نامه احمدی‌نژاد درباره انتخابات سازمان نظام پزشکی، نوشته بود که “احمدی نژاد با حرکت نمادین مربوط به انتخابات نظام پزشکی رسماً اعلام کرده است که در صورت ردصلاحیت مشائی انتخابات را برگزار نمی کند. جز این عمل کند بدون تردید صداقت امروز وی نیز زیر سوال می رود. احمدی نژاد با این نامه سرگشاده برای دفاع از کاندیداهای اصلاح طلب و جریان انحرافی، صریحاً به شورای نگهبان و دیگر نهادهای مسوول کارت زرد اخطار نشان داده است. از این رو لازم است نهادهای امنیتی و مسئولین ارشد نظام از امروز خود را برای فتنه جدید آماده کنند. شاید فتنه آینده برای گرفتن حکم حکومتی باشد”.

پیش از این جعفر شجونی، از اعضای جامعه روحانیت مبارز، نیز درباره صلاحیت مشایی گفته بود: “فیلترهای قانونی جمهوری اسلامی آقای رحیم مشایی را رد صلاحیت خواهد کرد البته ممکن است ایشان پیش خدا خیلی بزرگ، آبرومند، محترم و حتی فرشته باشد اما کارهایی که در سراسر مملکت انجام شده و استاندارها و فرماندارهایی که تغییر داده است و حرفهایی که زده تا بگوید کلاسش بالاست موجب شده شخصیتش فروکش کند و شورای نگهبان وی را رد صلاحیت کند”. شجونی همچنین امکان صدور حکم حکومتی برای تایید صلاحیت مشایی هم چون مصطفی معین را رد کرده بود: “ماجرای دکتر معین با مساله مشایی تفاوت دارد بنابراین مشخص نیست این موضوع تکرار شود”.

اصول‌گرایان در ماه‌های گذشته همچنین چندین بار نسبت به در پیش گرفتن مدلی هم چون پوتین – مدودوف از سوی احمدی‌نژاد هشدار داده‌اند. از آن جمله محمدرضا باهنر گفته بود که احمدی‌نژاد برای بیست سال آینده ریاست‌جمهوری برنامه دارد.

اما این سخنان با تکذیب حامیان دولت مواجه شده بود. از آن جمله عبدالرضا داوری، مشاور وزیر و رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور، گفته بود: “مخالفان دولت همواره مشغول حاشیه سازی برای دولت هستند و حتی کسانی که در دوران مربوط به خودشان مدل پوتین-مدودف را دنبال می کردند امروز اتهاماتی به دولت می زنند تا به نوعی مطرح کنند که دولت بر روی کاندیداتوری چهرههای خاص کار می کند در حالی که اینگونه نیست و همانطور که اشاره کردم مهمترین دغدغه قوه مجریه رفع مشکلات مردم است… آقای مشایی همه شرایط را برای تایید صلاحیت دارد بنابراین اگر شورای نگهبان بر اساس ضوابط قانونی عمل کند قاعدتا ایشان به لحاظ تایید صلاحیت مشکلی نخواهد داشت…. دلیلی ندارد که ایشان رد صلاحیت شود در واقع شورای نگهبان بر اساس چه دلیل و برگه ای می خواهد مشایی را رد صلاحیت کند. اگر شورای نگهبان بر اساس معیار قانونی پیش رود باید صلاحیت مشایی احراز شود”.