تخریب مقبره ها به نزدیکان نظام رسید

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» حمله به مقبره آیت الله سید روح الله خاتمی

سایت پارلمان نیوز ـ ارگان خبری فراکسیون اقلیت مجلس ـ دیروز خبری را منتشر کرد که از حمله عده ای از افراد ناشناس به مقبره آیت الله روح الله خاتمی، پدر سیدمحمد خاتمی، حکایت داشت؛ حمله ای که با واکنش شدید مسئولان و نزدیکان وی مواجه شد. تا جایی که خانم سکینه ضیایی، همسر آیت الله خاتمی و مادر سیدمحمد خاتمی، پس از اطلاع از حادثه، دست به تحصن در آرامگاه آیت الله خاتمی زد.

همسر آیت الله خاتمی اعلام کرده بود که تا زمان مشخص شدن عوامل این حادثه، تحصن خود را ادامه خواهد داد. اما چند ساعت پس از تحصن وی، با اعلام تشکیل جلسه شورای تامین استان و بازداشت یکی از مظنونین، تحصن وی خاتمه یافت. گرچه برخی منابع اطلاع داده اند که علت اصلی خاتمه تحصن مادر خاتمی، ترس نیروهای امنیتی از حضور مردم بر سر مقبره آیت الله خاتمی و وقوع ناآرامی در اردکان بوده است که موجب شد تا فشارهایی بر مادر خاتمی برای پایان تحصن آورده شود.

در عین حال عده ای از مردم اردکان، اعلام کرده اند که امروز  بر سر مقبره آیت الله خاتمی حاضر شده و در آن جا مراسم دعای توسل برگزار خواهند کرد.

 

تابش: استعفا دهید

در حالی که شورای تامین شهرستان اردکان ظهر روز گذشته، جلسه ای اضطراری در خصوص این حادثه تشکیل داد، محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان در مجلس در تماس تلفنی با اعضای این شورا بر لزوم روشن شدن عوامل این “اقدام وقیحانه” تا 24 ساعت تاکید کرد و گفت: “هر مسئولی که توانایی شناسایی عوامل این اقدام را ندارد از مقام خود استعفا دهد.”

تابش گفت: “در راستای وظیفه نمایندگی‌ام بعد از این تماس‌ها با فرماندار اردکان تماس گرفته و خواستار این شدم که مسببین این اقدام و اقدامات مشابه که طی چند روز اخیر در شهرستان اردکان اتفاق افتاده شناسایی و با آنها برخورد صورت گیرد.”

 مریم خاتمی هم درباره چگونگی ماجرا می گوید: “با حضور در آرامگاه آیت الله خاتمی مشاهده کردیم که بر روی عکس ایشان و پیام امام، رنگ سفید ریخته شده است.”

وی با بیان اینکه “این موضوع را به اطلاع امام جمعه اردکان و برخی مسئولان رساندیم” افزود: به نظر می‌رسد کشف دست‌های پیدا و پنهان این گونه اقدامات برای مسئولان کاری نداشته باشد و کسانی که مبادرت به این اقدام ناشایست می‌کنند تنها آبروی خود را می‌برند.

 

فردی که قبلا به عکس رهبری نیز رنگ پاشیده

فرماندار اردکان نیز از ابراز تاسف و محکوم کردن این واقعه از سوی شورای تامین استان یزد و امام جمعه شهر اردکان و نیز دستگیری یک نفر در این ارتباط خبر داد.

وی با بیان اینکه “با دستگیری فرد مظنون، سرنخ‌هایی به دست آمده است” افزود: دستگیری آن شخص بیشتر در رابطه با اتفاق مشابه در مورد عکس امام و رهبری مطرح است و هنوز اعترافی در مورد حادثه امروز ـ دوشنبه ـ نکرده است. سرنخ‌های محکمی نیز در مورد شخص دیگری در دست است که در برخی موارد سخنان مشکوکی بیان کرده است.

احمد کمالی در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: پس از این اتفاق، بلافاصله شورای تامین را تشکیل دادیم و کل اعضای این شورا، این حرکت را محکوم کردند. اخیرا هم در برخی محلات، در مورد عکس امام و رهبری همچنین حرکتی انجام شده بود که این اتفاقات نیز محکوم شد.

وی همچنین از دستگیری یک فرد مظنون خبر داد و گفت: خوشبختانه امروز فردی در همین رابطه دستگیر شد و سرنخ‌هایی هم به دست آمده است که امیدواریم با کارهای اطلاعاتی که انجام می‌شود، جزئیات و افراد بیشتر اعلام و معرفی شوند.

فرماندار اردکان ادامه داد: استاندار یزد نیز در مورد این حادثه ابراز نگرانی و ناراحتی کردند و بلافاصله به من پیغام دادند که سرکشی از خانواده آقای خاتمی انجام شود که با خانم فاطمه خاتمی خواهر رییس‌جمهور پیشین کشورمان تماس گرفتیم و همچنین با آقای تابش هم صحبت و ابراز همدردی کردیم.

 

حمله های سابقه دارددر جمهوری اسلامی

حمله به مقبره ها اما در جمهوری اسلامی سابقه زیادی دارد و حمله روز گذشته به مقبره آیت الله خاتمی، نخستین نمونه از این نوع نیست.

در ابتدای انقلاب، شیخ صادق خلخالی، از جمله افرادی بود که قصد تخریب آرامگاه کوروش کبیر را داشت. در همان زمان عده ای از گروههای انقلابی نیز به مقبره رضاخان حمله کردند و مقبره وی را تخریب کردند چنانکه قبر ناصرالدین شاه قاجار هم مورد تعرض مهاجمان قرار گرفت.

پس از آن و به دنبال اعدام هزاران نفر از مخالفان در سال 67 در زندان های کشور، اعلام شد که اکثر آن ها در منطقه ای به نام خاوران مدفون شده اند. خانواده قربانیان سعی کردند تا با برپا کردن سنگ قبرهایی، یاد و خاطره عزیزان خود را گرامی دارند، اما هربار  با هجوم نیروهای امنیتی به گورستان خاوران مواجه شدند که سنگ قبرها را می شکستند و نابود می کردند.

چند سال پیش نیز خبری از هجوم ماموران به خاوران حکایت داشت که بسیاری از قبرها را تخریب کردند. از جمله قبرهای تخریب شده می توان به سنگهای مزار موسسان اولیه سازمان مجاهدین خلق اشاره کرد.

احمد شاملو، شاعر بزرگ معاصر نیز از دیگر کسانی است که قبرش از  این حملات بی نصیب نمانده و از زمان نصب سنگ مزار وی تاکنون حداقل سه بار تخریب شده است گرچه تاکنون هیچ شخص و گروهی، این حملات را به عهده نگرفته است. اتفاق مشابهی برای سنگر قبر عزت الله ابراهیم نژاد، تنها شهید اعلام شده در 18 تیر توسط نهادهای رسمی رخ داده است.

آخرین نمونه از این دست اما به تخریب سنگ مزار ندا آقاسلطان، دختر معترضی که در جریان تظاهرات 30 خرداد در  تهران به شهادت رسید برمی گردد.

قبر ندا آقاسلطان تاکنون دو بار مورد هجوم قرار گرفته است. یک بار در اواسط آبان ماه سال گذشته سنگ مزار وی به طور کلی تخریب شد و یک بار هم در اواسط دی ماه سنگ قبر ندا با تصویر کنده کاری شده چهره او، بر اثر تیراندازی سوراخ شده است.

در همان زمان روزنامه تایمز نوشت که تخریب قبر ندا در حالی صورت گرفته که نیروهای امنیتی ۲۴ ساعته در اطراف آن نگهبانی می دهند تا مبادا به “مزار شهید” تبدیل شود.