همایش بزرگ اصلاح‌طلبان
برگزار می‌شود

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» نجفقلی حبیبی در گفت‌وگو با روز:

نجفقلی حبیبی، رئیس و سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در گفت و گو با “روز”، ابراز امیدواری می کند که همایش بزرگ اصلاح طلبان در 27 و 28 دی بدون ایجاد ممانعت از سوی دستگاه های دولتی و حکومتی برگزار شود.

علی محمد غریبانی، رئیس کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز که به عنوان مسئول برگزاری این همایش انتخاب شده به “روز” می گوید که این مجموعه تلاش خود را انجام می دهد تا بتواند این همایش را برگزار کند.

او می افزاید: “اصلاح طلبان دلشان برای مملکت می سوزد و می خواهند نقش خود را در کشور به نحو احسن ایفا کنند.”

رئیس کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در عین حال هرگونه توضیح بیشتر درباره جزئیات این همایش را به عهده سخنگوی این شورا می گذارد.

تلاش شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای برگزاری همایشی در تهران در حالی است که پروانه فعالیت سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت ایران اسلامی، دو حزب اصلی این مجموعه، توسط دولت و قوه قضائیه باطل شده و این احزاب که برخی از اعضا و رهبران آنها زندانی هستند، حتی نمی توانند جلسات داخلی خود را برگزار کنند.

حزب اعتماد ملی، دیگر حزب بزرگ اصلاح طلبان که عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیست هم پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 و زندانی شدن مهدی کروبی، دبیرکل آن، عملا تعطیل شده است.

با وجود این مسائل، حبیبی می گوید همایش بزرگ اصلاح طلبان با حضور نمایندگان تمام احزاب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شخصیت های اصلاح طلب برگزار می شود.

او ضمن ابراز بی اطلاعی از ایده تشکیل یک تشکیلات فراگیر برای اصلاح طلبان یا تأسیس شورایی برای تصمیم گیری در سطوح بالای این جریان می گوید با وجود شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیازی به چنین تشکیلات یا ساز و کارهای جدیدی نیست.این مصاحبه در پی می آید.

 

از همایش بزرگ اصلاح طلبان که قرار بود در دی ماه برگزار شود چه خبر؟ آیا کارهای اجرایی آن در حال انجام است؟

بله؛ البته کار می برد. در جلسه دو شب پیش شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم کارگروه های اجرایی آن مصوب و تشکیل شدند.

 

آیا مجوز برگزاری همایش را گرفته اید؟

نه هنوز؛ تصمیم داریم اواخر آذر یا اوایل دی درخواست مجوز را ارائه کنیم.

 

چه گروه ها و افرادی قرار است در این همایش شرکت کنند؟

همه گروه های عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات. ممکن است شخصیت های اجتماعی و سیاسی هم دعوت بشوند. افراد میهمان هنوز مشخص نشده اند. اصل کار این است که مقدمات انجام و مجوز صادر شود، سپس درباره افرادی که دعوت می شوند، تصمیم گیری می شود.

 

دستور کار همایش چه خواهد بود؟

بحث و بررسی درباره مسائل روز و اصلاحات

 

درباره انتخابات آتی ریاست جمهوری هم بحث می شود؟

احتمال دارد. یکی از موضوعات هم ممکن است انتخابات باشد. بیشتر فرصتی است که دوستان حرف های خود را بزنند و بحث هایشان را بکنند تا ببینند چه مسائلی برایشان اهمیت دارد. انتخابات هم ممکن است به عنوان یکی از موضوعات مطرح بشود.

 

در شرایط کنونی بسیاری از احزاب جناح اصلاح طلب یا اساسا اجازه فعالیت ندارند یا خود فعالیت شان را تعطیل کرده اند. سال گذشته و در آبان ماه هم قرار بود به بهانه عید غدیر اصلاح طلبان یک همایش برگزار کنند که نهادهای امنیتی مانع آن شدند. با این اوصاف چگونه امید دارید که بتوانید این همایش را برگزار کنید؟

خب ببینید دلیلی ندارد که نشود. آقایانی که نمی گذارند باید دلیل بیاورند. ما که فکر می کنیم دلیلی وجود ندارد. یک جدال سیاسی یا چیز خاصی که نیست. تعدادی آدم دور هم جمع می شوند و بحث می کنند و فکر نمی کنم مشکلی برای این وجود داشته باشد. یک وقت یک تجمع چند صد هزار نفره و چند میلیونی است که ممکن است حساسیت هایی وجود داشته باشد اما چنین چیزی فکر نمی کنیم مشکلی باشد. مگر اینکه عده ای بخواهند دیگر خیلی مته روی خشخاش بگذارند. خودم که هرچی فکر می کنم واقعا می بینم هیچی نیست، حتی مجوز هم نمی خواهد. اما به هر حال باید این کارها را انجام داد.

 

در روزهای اخیر برخی چهره های اصلاح طلب مثل آقایان میردامادی یا خرم بر ضرورت تشکیل یک تشکیلات فراگیر اصلاح طلب تأکید کرده اند. آقای علوی تبار هم پیشنهاد داده اند شورای عالی تصمیم گیری در جناح اصلاحات تشکیل بشود. فصل مشترک همه این نظرات هم انتقاد ضمنی یا صریح از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بوده است. شما درباره این پیشنهاد چه فکر می کنید؟

من اصلا چنین چیزی نشنیدم. ما فکر می کنیم شورای هماهنگی جبهه اصلاحات یعنی همین. نمی دانم دیگران چه گفته اند. بحث دوستان را ندیده و خدمتشان هم نرسیده ام که مطلع باشم. تصور ما این است که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات همین کار را انجام می دهد و حالا هرکی می خواهد حرفی بزند، بزند. من چون ندیدم درباره این قضیه اظهارنظر نمی کنم.

 

آنوقت آیا شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بحث درباره انتخابات ریاست جمهوری را شروع کرده است؟

هنوز نه بحثی نشده است.