احمدی نژاد برای حفظ خط امام می جوشد

نویسنده

ahmadjannati488.jpg

مازیار رادمنش

روزنامه رسالت از قول آیت الله احمد جنتی نوشت: «احمدی نژاد در حال مبارزه با فساد است و خیلی باید از او قدردانی کرد.» وی گفت: «احمدی‌نژاد یکی از بسیجی‌های ناب است که مخلصانه کار می‌کند و از امکانات بیت‌المال نیز استفاده نمی‌کند و چون با وضعیت زندگی‌اش آشنا هستم، می‌بینم چگونه برای حفظ خط امام خمینی(ره) می‌جوشد و برای جلوگیری از انحرافات به وجود آمده و اصلاح آن، تلاش می‌کند… رییس جمهوری در حال مبارزه با فساد است و خیلی باید از او قدردانی کرد. البته هیچ فردی بدون عیب و نقص نیست اما به عنوان تایید، این نعمت را قدردانی می‌کنیم.» کسانی که این نظر را می خوانند، می دانند که از ابتدای روی کار آمدن احمدی نژاد، آیت الله جنتی همواره از وی حمایت کرده است.

آیت الله جنتی کیست؟

احمد جنتی مساح، فرزند هاشم در سال 1305 در روستای لادان اصفهان و در خانواده ای روحانی به دنیا آمد. تحصیلات علوم قدیم و بخشی از دروس حوزوی را در مدرسه جده بزرگ در اصفهان طی کرد. در سال 1324 به قم رفت و تحصیلات حوزوی را در مدارس فیضیه و حجتیه پی گرفت . از سال 1340 به تدریس اصول فقه و شرح لمعه ، رسائل ، مکاسب ، معالم و کفایه پرداخت. آیت الله جنتی همراه با آقایان صدوقی و بهشتی و حاج آقا حقانی از سال 1342 به بعد در شورای مدیریت مدرسه حقانی همکاری می کرد و در همین دوره به فعالیت سیاسی- تبلیغی روی آورد و در جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شرکت می کرد.

آنکه کشته شد و آنکه سفیر شد

دو پسر آیت الله جنتی به نام های علی و حسین بیشترین شهرت را در خانواده وی دارند. هر دو از هواداران سازمان مجاهدین خلق در سالهای قبل از انقلاب بودند و حسین به عنوان عضو فعال شناخته می شد. روزنامه اطلاعات 24 آذر 1361 نوشته است که جنتی در سال 1351 دستگیر و به مدت سه سال به اسدآباد همدان تبعید شد. و گفته است که جنتی در سال 1345 دستگیر شد و به مدت 77 روز در زندان قزل قلعه زندانی گردید، اما واقعیت این است که دستگیری جنتی در آن سال بخاطر فعالیت های سیاسی خودش نبود، بخاطر این بود که ساواک در جستجوی حسین به خانه رفته بود و چون حسین فرار کرده بود، پدرش را به جای او دستگیر کردند. مدت ماندن او در زندان هم بنا به گفته کسانی که ناظر زندانی شدن او بودند، بیش از دو هفته نبود. علی جنتی پسر دیگر آیت الله در آمریکا درس خوانده بود و مدتی نیز با انجمن اسلامی تگزاس همکاری می کرد. پس از انقلاب حسین جنتی که از نیروهای فعال مجاهدین خلق بود، در یک درگیری نظامی کشته شد.

مراسم ختم وی در خانه جنتی برگزار شد و نحوه حضور جنتی در مراسم ختم پسرش در شهر اصفهان که نیروهای مذهبی و حزب اللهی آن چنین انتظاری از جنتی نداشتند، باعث شد تا جنتی در اصفهان و در میان حزب الله این شهر چندان خوشنام نماند، اگرچه بسیاری از آشنایان جنتی می گویند که تا آن زمان جنتی هنوز مسائل مجاهدین خلق را نمی دانست. اما علی جنتی بدشانسی برادر را نداشت، او همراه با دوست قدیمی اش مدتی در صدا و سیما کار کرد و مدیر کل سیمای دوران محمد هاشمی شد. مدتی نیز از مدیریت های رسمی کناره گرفت، اما در آغاز دوران احمدی نژاد همراه با پورمحمدی، وزیر کشور به این وزارتخانه رفت و چنان نشان داد که هوادار هاشمی است، اما مدت کوتاهی قبل از برگزاری انتخابات شوراها استعفا داد و به عنوان سفیر به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس رفت.

مردی در همه ارگان های قدرت

آیت الله احمد جنتی پس از انقلاب مدتی حاکم شرع تهران ، اصفهان و اهواز بود. در بهار 1360 به دعوت آیت الله امامی کاشانی به عضویت شورای تبلیغات مدرسه عالی شهید مطهری در آمد و از آنجا طرح تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی را به همراه آقایان عبایی ، شرعی و امامی کاشانی پی ریزی و پیاده کردند. وی در سال 1361 به عنوان نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. سایر مسئولیت های او در جمهوری اسلامی چنین بوده است : عضویت در شورای مرکزی نمایندگی های آیت الله منتظری در دانشگاه ها ( 69 _ 1366) ، عضویت در شورای مرکزی نمایندگان رهبری آیت الله خامنه ای از سال 1369 به بعد ، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام ، امامت موقت نماز جمعه تهران ، عضویت در شورای نگهبان از اواخر 1358 تا کنون. برخی از نیروهای سابق حزب الله مانند امیر فرشاد ابراهیمی وی را یکی از نیروهای اصلی در رهبری گروههای فشار مانند اصنار حزب الله دانسته اند، برخی دیگر نام وی را به عنوان یکی از فتوادهندگان برای قتل روشنفکران و دگراندیشان دانسته اند، اما به نظر نمی رسد در این مورد مدرک مستدلی وجود داشته باشد. شاید دلیل این موضوع تندروی های تقریبا همیشگی آیت الله جنتی در مقابل مخالفان حکومت، اصلاح طلبان و حتی نیروهای میانه رو بوده است. جنتی تقریبا همیشه در نمازهای جمعه آغاز کننده دستور تهاجم به مخالفان بوده است. موضوع مورد توافق این است که وی رهبر معنوی تشکیلات حزب الله کشور است. وی در دوران هاشمی رفسنجانی و خاتمی موضع مخالف سیاستهای این دو را در پیش گرفت و با روی کار آمدن احمدی نژاد، همواره از او دفاع کرده است.

27 سال در شورای نگهبان

اگر هر کسی که با ایران به تازگی آشنا شده است، از بیرون قوانین کشور به قانون اساسی با شتاب نگاهی بیندازد، احتمالا به ابن نتیجه می رسد که قانون اساسی ایران، یکی از پیشرفته ترین قوانین اساسی جهان و نظام سیاسی ایران یکی از مترقی ترین حکومت های منطقه است، اما این احتمال وجود دارد که پس از شنیدن مشخصات و وظایف شورای نگهبان، کاملا نفس اش بند بیاید و نظرش را تغییر دهد. شورای نگهبان قانون اساسی شاما شش فقیه که به حکم مستقیم رابر عزل و نصب می شوند و شش عضو حقوقدان که با معرفی رئیس قوه قضائیه و تائید نمایندگان مجلس انتخاب می شوند و وظیفه دارند صلاحیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگان را تائید کنند، بر تطابق قوانین مصوب با شریعت و قانون صحه بگذارند و بر انتخابات نظارت کنند. اگرچه گفته می شود که مورد اول یعنی تائید صلاحیت نمایندگان مجلس جزو وظایف اولیه شورای نگهبان نبوده، ولی مهم ترین نقش این شورا در سالهای اخیر روی این موضوع متمرکز شده است. جایی که احمد جنتی نقشی بسزا در آن دارد. بی تردید مهم ترین خصوصیت و ویژگی آیت الله جنتی حضور دائمی وی در شورای نگهبان است که اگرچه در برخی دوره ها چندان در سیاستهای کشور اثر زیادی نمی گذاشت، اما سالهاست که این نهاد و ایشان را یکی از مهم ترین نیروهای اثرگذار بر حکومت و دولت کرده است. احمد جنتی با حکم آیت الله خمینی در تاریخ اول اسفند 1358 یعنی یک سال و 8 روز پس از انقلاب عضو شورای نگهبان شد و از اولین دوره شورای نگهبان یعنی از 26 تیر 1359 تا پایان پنجمین دوره شورای نگهبان که تا 26 تیرماه سال جاری( 1386) تمام می شود، همواره در این شورا حضور داشته و از آغاز سه ساله دوم دومین دوره، یعنی از 26 تیر 1368 دبیر این شورا بوده است. وی 27 سال در شورای نگهبان حضور داشته و جز وی آیت الله مومن( 24 سال)، آیت الله امامی کاشانی( 21 سال)، آیت الله خزعلی( 18 سال) و آیت الله رضوانی( 15 سال) در این شورا حضور داشتند.

رمز ماندگاری در نظام حکومتی ایران

آیت الله جنتی یکی از مصداق های روشن و بارز در مورد نیروهایی است که در رهبری کشور حضور دارند و هرگز حضور آنان دچار خلل نمی شود. وی با وجود اینکه به عنوان یک روحانی انقلابی از یک سال پس از انقلاب همواره در بالاترین موضع قدرت سیاسی بود، اما هرگز قبل از انقلاب به عنوان یک روحانی مبارز با حکومت پهلوی شناخته نشد. با این وجود پس از انقلاب هرگز از رادیکال ترین مواضع عدول نکرد. وی با وجود اینکه مدتهای طولانی دومین شخصیت بیت منتظری بود، اما با حذف منتظری از قدرت، خللی به او وارد نیامد و با وجود اینکه با روی کارآمدن خاتمی، اصلاحات نسبی در شورای نگهبان از سوی آیت الله خامنه ای انجام شد، اما حضور جنتی در این شورا حفظ شد. آیت الله جنتی یکی از مصادیق بارز محافظه کاری در میان نیروهای حافظ حکومت و یکی از مهم ترین حامیان جدی رهبری( در هر زمانی) در مقابل نیروهای اصلاح طلب یا کسانی است که خواستند تا تغییراتی در شکل حکومت بوجود بیاورند. نگاهی به مواضع منتقدانه او به هاشمی و خاتمی و تقدیس وی در مورد احمدی نژاد، نشان می دهد که حکومت احمدی نژاد نمونه روشن حکومتی است که پیرمرد تندرویی که با صدای نازکش روزهای جمعه علیه دشمنان به گفتن خطبه های جمعه می پردازد، مورد نظر دارد.

پس از احمدی نژاد

برخی از جملاتی که آیت الله جنتی در دو سال گذشته گفته است و تقریبا همه این گفته ها در ستایش دولت وقت است، چنین است. جنتی در مورد آمریکا و دشمنان خارجی گفته است: « وظیفه هر مسلمانی است که منافع آمریکا و انگلیس را به خطر بیندازد»، « یکی از برکات آمدن آمریکا به خلیج فارس این بود که آنان در تیررس ما قرار گرفتند.»، « ما ضدآمریکایی و دشمن آمریکا هستیم»، « با وجود دشمنی های آمریکا، نظام اسلامی کارآمدتر می شود.( 9 بهمن 84)»، « قدرت پوشالی آمریکا شکسته خواهد شد.( 29 بهمن 84)»، « امروز روز تهاجم ما و عقب نشینی دشمن است.( 22 بهمن 84)» و آیت الله جنتی در مورد کاریکاتورهای دانمارکی گفت: «امروز امپریالیزم و غرب در برابر یک و نیم میلیارد نفر جمعیت مسلمان دنیا ایستاده است.» ( 23 بهمن 84) آیت الله جنتی همزمان با درگیری های مذهبی در سطح جهان، در سال گذشته گفت: « غیر مسلملنان حیواناتی هستند که روی زمین راه می روند و فساد می کنند.» وی از ابتدای دولت احمدی نژاد از وی حمایت کرد. وی در مورد نامه احمدی نژاد به بوش گفت: «نامه احمدی نژاد، از الهامات خداوند بود.»، وی در همین مورد در 23 اردیبهشت 85 گفت: «نامه احمدی نژاد بوی حکمت، اقتدار و عزت را به مشام می رساند»، جنتی جمله احمدی نژاد را تکرار کرد و گفت: « به زودی به قله علم و عالم خواهیم رسید.»

او که همواره از دولت های هاشمی و خاتمی انتقاد می کرد روز اول بهمن 84 در مورد دولت احمدی نژاد گفت: « مردم به دولت امیدوار شدند.»، جنتی در 20 اردی بهشت 85 گفت: «امنیت در جامعه حاکم است.» جنتی سیاست هسته ای ایران در دوران خاتمی را نادرست توصیف کرد و گفت: « از اول هم تعلیق داوطلبانه درست نبود.» وی در 12 آذر 84 پس از رای شورای حکام سازمان انرژی اتمی گفت: « بازگشت به تفکر بسیجی موجب عقب نشینی غرب در اجلاس اخیر شورای حکام شد» جنتی در مورد انرژی هسته ای گفت: « ملت ایران از حقوق مسلم خود عقب نشینی نمی کند.» وی در نمازجمعه و همزمان با خبرخوش رئیس جمهور خواست که 20 فروردین روز ملی فنآوری اعلام شود. آیت الله جنتی در آغاز روی کارآمدن احمدی نژاد و در نقد دولت های پیشین در روز 27 اسفند 84 گفت: « اگر جلوی ولخرجی ها را بگیریم، کسری بودجه پیدا نمی کنیم.» اگرچه این جمله ها هرکدام گوشه ای از شخصیتی به نام آیت الله احمد جنتی را نشان می دهد، اما جمله طلایی که از وی به یادگار خواهد ماند، این جمله است: « شورای نگهبان ذره ای در مقابل جوسازیها عقب نشینی نخواهد کرد.»