پلمپ شدن در کلیسا

نویسنده

» گزارش لاستامپا از تهران

یکی از کلیساهای تهران به دستور اطلاع سپاه پاسداران ایران، بسته شد. این کلیسا در جنت آباد واقع شده بود. به گفته “محبت نیوز”، در پی محدودیت‌ها و به جهت اعمال فشار بر مسیحیان بویژه نوکیشان مسیحی در ایران از سوی مقامات حکومتی و به دستور مستقیم اطلاعات سپاه درهای کلیسای جنت‌آباد به روی ایرانیان  مسیحی بسته شد.

 کلیسای جنت آباد چند سال است که مراسم مذهبی را به زبان فارسی برگزار می کند و پذیرای نوکیشان مسیحی است. سال گذشته، به دستور وزارت اطلاعات، چندین کلیسا که مراسم مذهبی را به زبان فارسی برگزار می کردند، بسته شده بود.

گفته  شده است که سختگیری های دولت در مورد کلیساها به دلیل وجود برخی  از کلیساهای مخفی است. در سال های اخیر، تغییر دین در ایران و بخصوص درمیان جوانان افزایش داشته است. آنها از اسلام به مسحیت، آیین زرتشت و بهایت تغییر مذهب می دهند.

 یکی از سایت های مخالف دولت اعلام کرده است که در سه سال اخیر بیش از سیصد ایرانی که به مسحیت تغییر مذهب داده بودند، دستگیر شدند. اگرچه دین اسلام با کسانی که مسیحی متولد شده اند کاری ندارد، اما کسی که از اسلام به مسیحت تغییر دین می دهد، حتی ممکن است اعدام شود. به همین دلیل این کار بصورت مخفیانه صورت می گیرد.

 براساس آمار های رسمی، مسیحیان ایران در حدود 150 هزار نفر هستند و اکثرا در تهران، اصفهان و شیراز  زندگی می کنند. بیش از پنج درویش نیز در شهر گراش در استان فارس دستگیر شده اند.

گروهی که در زمینه حقوق بشر فعالیت می کنند خبر داده اند  که این پنج نفر به اسامی احمد اسماعیلی، عزت رحیمی، فرهاد اسماعیلی، غضنفر علیوند و امید رحیمی توسط وزارت اطلاعات ایران دستگیر شده اند.

 امام جمعه موقت شهرستان گراش روز جمعه دراویش را برای جامعه اسلامی خطرناک خوانده و با تهدید به تخریب حسینیه دراویش گنابادی در شهر گراش، این فرقه را “ضاله” خطاب کرده بود.

با انقلاب ایران در سال 1979، فرقه های مختلف دین اسلام از جمله دراویش به حاشیه رفتند. در ماه های اخیر شرایط آنها با دستگیری ها بدتر شده است. رابطه مذهب شیعه و صوفیگری ایرانی همیشه با تنش همراه بوده است.

 مذهب شیعه با تفسیری که از دین اسلام می کند، صوفیگری را متهم به کفر می کند. صوفیگری ریشه های باستانی در ایران دارد و همیشه مورد انتقاد مسلمانان متعصب بوده است و به همین دلیل هم همیشه پیروانی داشته است.

لاستامپا، 9 ژوئن