ادامه حضور رسانه ای وزیر؛ این‌بار خانه یونس عساکره

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» قاضی‌زاده‌هاشمی به دنبال چیست؟

وزیر جنجالی کابینه روحانی در یک اقدام عامه‌پسند دیگر در سفر به استان خوزستان با خانواده یونس عساکره، کارگری که به دنبال تخریب بساطش توسط ماموران شهرداری خود را سوزاند، دیدار کرد.

به گزارش سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش، حسن قاضی‌زاده‌هاشمی در دیدار با این خانواده، در جریان مشکلات آنها قرار گرفته و گفته است پس از بازگشت به تهران مشکلات این خانواده را در یکی از جلسات هیات دولت مطرح خواهد کرد.

یونس عساکره، دست فروش عرب اهل خوزستان روز شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ در اعتراض به برچیده شدن بساط کارش مقابل شهرداری خرمشهر از سوی “ماموران سد معابر” با ریختن یک گالن بنزین روی خودش، خودسوزی کرد.

این دست‌فروش حدود نه روز بعد در ۲ فروردین‌ماه بر اثر شدت عفونت و جراحات ناشی از سوختگی درگذشت.

بساط میوه‌فروشی عساکره پیشتر هم بارها از سوی ماموران شهرداری خرمشهر برچیده شده بود.

قدرت‌الله دهقان، معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان در مورد علل خودسوزی این دست فروش گفته بود: “نمی‌توان به طور کامل شهرداری خرمشهر را مقصر دانست، اما در صورت سهل‌انگاری و کم‌کاری در برخورد با ارباب رجوع، استانداری خوزستان قاطعانه برخورد خواهد کرد.”

خودسوزی یونس عساکره با اعتراضات برخی از شهروندان عرب ایرانی روبرو شد.

فعالان خوزستانی به روز گفته‌اند در جریان تشییع جنازه وی برخی از شهروندان با سردادن شعارهای اعتراضی به وضعیتی که باعث مرگ عساکره شد اعتراض کرده بودند.اما تعدادی از آنها بعد از مراسم بازداشت شدند.

دو روز پس از خودسوزی عساکره شهرداری خرمشهر در اطلاعیه مختصری با ابراز تاسف از مردم خواست “در صورت هرگونه اعتراض به عملکرد شهرداری موارد را به مقام مافوق اطلاع دهند.”

 

مسئولیت‌پذیری دولت یا خودنمایی وزیر؟

 دیدار اخیر وزیر بهداشت اولین واکنش رسمی کابینه روحانی به مرگ این جوان خوزستانی است، اما مشخص نیست این اقدام، تصمیم شخصی وزیر بوده یا توصیه و ماموریت رسمی دولتی.

 حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش کابینه حسن روحانی، هراز چندگاهی با اقدامی نمایشی توجه رسانه‌ها را به خود جلب می‌کند.

برخی از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها این اقدامات هاشمی را دور خیز وی برای نامزدی ریاست جمهوری آینده از سوی جبهه پایداری ارزیابی کرده‌اند.

روزنامه آفتاب در بهمن ماه گذشته در گزارشی با عنوان “جبهه پایداری به دنبال شاگرد اول کابینه” از دلایل تمایل پایداری‌ها به وزیر بهداشت نوشته بود. به نوشته این روزنامه گروهی از راستگرایان تندرو به رهبری جبهه پایداری در حال برنامه‌ریزی برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده هستند.

در بهمن ماه ۹۳ همچنین روزنامه آرمان، از نشریات نزدیک به علی‌اکبرهاشمی‌رفسنجانی، در گزارشی پیش‌بینی کرد که وزیر بهداشت دولت روحانی به فکر شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده است.

گزارش‌نویس این روزنامه در مطلب خود نتیجه گرفته بود که “قاضی‌زاده‌هاشمی می‌خواهد رئیس‌جمهور شود؛ تکذیب شود یا نشود اما برخی مراودات و روشهای خبری شدن برخی اقدامات وی این شائبه را در ذهن متبادر می‌کند که نکند هدفی بالاتر از وظایف وزارتی مدنظر دارد. چه آن زمان که موضع سیاسی خود را در ابهام قرار می‌دهد، چه زمانی که می‌داند برای بهتر دیده شدن چه باید کرد و به کجا باید رفت!”

سایت رجانیوز، نزدیک به جبهه پایداری نیز چندی پیش در گزارشی ضمن نسبت به خروج احتمالی وزیر بهداشت از کابینه هشدار داده بود.

همزمان با گزارش رجا نیوز که او نیز هاشمی را از زبان افکار عمومی “شاگرد اول کابینه” معرفی کرده بود، روزنامه جوان،  وابسته به سپاه پاسداران او را وزیری “بی‌حاشیه و جهادی” نامیده بود که در “حاشیه‌سازی تجدیدنظرطلبان” گرفتار شده است.

یونس عساکره، که بعد از مرگ او وزیر بهداشت به دیدار خانواده‌اش رفته، ۳۴ سال سن داشت، متأهل بود و دارای دو فرزند. او در خرمشهر استان خوزستان به دستفروشی اشتغال داشت.

در شهریور ماه سال ۹۳ معاون استاندار خوزستان اعلام کرد که این استان بعد از سیستان و بلوچستان در داشتن تعداد بیکار در سطح کشور دوم است.

اقلیت عرب استان خوزستان سهم اندکی در اداره کلان این استان دارند.

وزیر کار دولت یازدهم، که پرونده یونس عساکره از جمله به حوزه فعالیت او مربوط می‌شود، تا کنون واکنشی به مرگ دردناک این کارگر نشان نداده است.