شناسایی شبکه حامیان بابک زنجانی

نویسنده
نازنین کامدار

درحالی که به گفته وزیر دادگستری، بابک زنجانی به دلایلی نامشخص در جریان بازجویی ها همکاری خوبی از خود نشان نداده و تا کنون با صدور چند فقره چک بی محل، از پرداخت بدهی اش به دولت طفره می رود، روز گذشته رسانه های حامی دولت و برخی چهره های اصلاح طلب از شناسایی یک جریان مافیایی در پشت زنجانی پرده برداشتند و اعلام کردند که او به دلیل داشتن ارتباطات و حامیان بلند پایه، می تواند به راحتی دستگاه های اطلاعاتی و نظارتی را دست به سر کند.

روز گذشته حسین دهدشتی، عضو کمیته ویژه پیگیری پرونده بابک زنجانی  درباره حامیان او به روزنامه «شرق» گفته است:«پشت نام زنجانی یک شبکه مافیایی قرار دارد. برخی مسئولان دولتی و غیردولتی مرتبط با پرونده زنجانی شناسایی و دستگیر شده‌اند اما اینها کافی نبوده و باید بیش از اینها به پشت‌پرده‌های این پرونده پرداخته شود».

او افزوده است:«بیش از آن چیزی که لازم بوده روی نام بابک زنجانی تمرکز کرده‌ایم، شاید همین تمرکز بیش از حد موجب شده تا فرصتی فراهم شود و برخی مرتبطان با این پرونده به فکر خروج از کشور بیفتند… باید مشخص شود چگونه چنین افرادی در فضای اقتصادی کشور شکل گرفته‌ا و آن ها از چه روزنه‌هایی بهره‌مند بوده‌اند و چه افراد و نهادهایی، چه عمدی و چه سهوی در این موضوع شریک بوده‌اند».

به نوشته شرق، دهدشتی اعتراف کرد که هم مجلس و هم دیگر دستگاه‌های نظارتی در برخورد با پرونده بابک زنجانی کوتاهی کرده‌اند. او وعده داد که نمایندگان مجلس دقت کنند تا در هیچ بخش از این پرونده «مصلحت‌اندیشی» نشود.

علاوه بر روزنامه شرق، آذر منصوری یک عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب هم دراین باره به  ایسنا گفته است:«بابک زنجانی نمونه‌ای از محصول روندی است که در طول هشت سال گذشته در کشور شکل گرفته است. وی در دولت گذشته از رانت‌ها و موقعیت‌هایی که در اختیارش گذاشته شده بود، استفاده کرد و اکنون دولت را با حجم عظیمی از بدهی مواجه کرده است. همان‌طور که مقامات اشاره کردند، متولیان امر هنوز نتوانسته‌اند اموالی را که بابک زنجانی تصرف کرده است، به بیت‌المال برگردانند».

او می افزاید:« دولت و قوه قضائیه نباید با این‌گونه مسائل با اغماض برخورد کنند. چنانچه دست‌های پنهانی در شکل‌گیری چنین پرونده‌ای و سوءاستفاده از بیت‌المال مشارکت و نقش داشتند، باید برای مردم بصورت شفاف اعلام شود. با شفاف شدن این پیچیدگی، راه بازگرداندن بیت‌المال سهل‌تر می‌شود.: قضیه پرونده بابک زنجانی امری پیچیده است و همان‌طور که اشاره کردم، فکر می‌کنم در قالب یک شبکه و مجموعه افرادی با هم این سوءاستفاده صورت گرفته و این مسأله باید مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد».

اشاره به وجود یک شبکه مافیایی در ساختار قدرت  از بابک زنجانی حمایت می کند، تا کنون به طور جسته و گریخته در اظهارات برخی از نمایندگان دخیل در پرونده او مطرح شده بود.

در همین باره، به تازگی، امیرعباس سلطانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفته بود:«زنجانی پیش از عید اعتراف‌هایی کرد مبنی بر اینکه با یک تیم کار می‌کند و اینکه او تنها ویترین این ماجرا است».

حمیدرضا حسینی، عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه صادرکـنـندگـان فـرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز پیش از بازداشت زنجانی، او را «مهره سوخته یک جریان» خوانده بود که گروهی قصد دارند «با قربانی‌کردنش مسئله را به شکل دیگری جلوه دهند».

 حسینی آذر ماه ۹۲ گفته بود که زنجانی «در داخل کشور از سوی یک لابی قدرتمند حمایت می‌شده که این جریان پیش‌تر در بازار ارز با بانک مرکزی همکاری داشته و در زمان تحریم عراق در خرید و فروش نفت عراق از مسیر ایران فعال بوده و ایشان را حمایت می‌کرده است».

اما علاوه بر اشاره رسانه ها و نمایندگان به مافیای حامی بابک زنجانی، روزنامه «شهروند» نیز در گزارشی تفصیلی از وجود دستکم ۳۰ تن مشابه بابک زنجانی در کشور خبر داده و  در مطلبی با عنوان« واقعا اینها چه کسانی هستند؟»، نوشته است:« چندی پیش اعلام شد که کل مطالبات معوق بانک‌ها ۱۰۰‌هزار‌میلیارد تومان است و ۷۰‌درصد بدهکاران بانکی بیش از ۱۰میلیارد تومان به بانک‌ها بدهی دارند. اما مدیرعامل بانک ملی در اظهارنظری شگفت‌انگیز اعلام کرده که تنها بانک ملی از ۳۰ نفر مطالباتی بیش از ۵‌ هزار‌میلیارد تومان دارد. حالا این‌که این ۳۰نفر چه کسانی هستند، در چه بخش‌هایی فعالیت می‌کنند و چرا مانند بابک زنجانی نامشان فاش نمی‌شود، مطلبی است که مسئولان باید به آن پاسخگو باشند».

این اظهارات در حول و حوش پرنده بابک زنجانی، همواره  افکار عمومی را به سمت فساد سازمان یافته در دولت پیشین سوق داده و هم اکنون همگان به این نتیجه رسیده اند که بدون حمایت های دولت قبل، این حجم از فساد امکانپذیر نبوده است.

اما روز گذشته، عزت الله یوسفیان ملا، نماینده مجلس و از اعضای کمیته پیگیری بدهی بابک زنجانی در گفت و گو با سایت اعتدال، علنا دولت پیشین را به همکاری با او متهم کرده و گفته است:« اگر وزارت امور خارجه این پرونده را پیگیری کرده بود نیازی نبود که تیمی از سازمان بازرسی به خارج کشور بروند و تازه آنها از سفارت باید استعلام بگیرند. اگر سفارت خانه به ستاد گزارش می دادند که بابک زنجانی این مقدار اموال بانک دارد شاید زودتر متوجه کارهای او می‌شدیم».

او گفته است که همه همدستان زنجانی شناسایی شده اند و افزوده است:« مشخص است که چه کسانی بودند و با او مبادله داشتند. امضاها و اسامی همه موجود است فهرست این افراد آماده شده است».

در واکنش به این سخنان، شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد کابینه احمدی نژاد به هفته نامه تجارت فردا گفته است:« قبل از این که دولت فعلی موضوع بابک زنجانی را رسانه‌ای کند، وزارت نفت آقای قاسمی برای این فرد تشکیل پرونده داد. به رغم این که در دولت قبل، وزارت آقای قاسمی به دلیل بدهی‌های این شخص از او شکایت کرد، در دولت فعلی تعداد معدودی از اشخاص جایزه می‌گیرند که یکی از آنها همین فرد بود».

[](http://72sq.com/news/%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%AF%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D9%84-%D9%BE%D8%B1)[72sq.com/news/%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%AF%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D9%84-%D9%BE%D8%B1](http://72sq.com/news/%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%AF%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D9%84-%D9%BE%D8%B1)