بی‌بصیرتی یعنی درک پایین مردم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» سخنرانی مصباح در دفتر خامنه ای:

با وجودی که انتقادها نسبت به محمدتقی مصباح‌یزدی و جریان سیاسی وابسته به او ـ- جبهه پایداری -ـ شدت گرفته و برخی از موسسه‌های وابسته به او متهم به دخالت در حمله به علی لاریجانی هستند٬ خود وی سخنرانِ شبهای ماه رمضان در دفتر رهبر جمهوری‌اسلامی است.

آن‌گونه که رسانه‌های اصول‌گرا نوشته‌اند مصباح‌یزدی در تازه ترین سخنرانی اش گفته است: “برخی گمان می‌کنند اگر شخصی در گذشته فرد بزرگی محسوب می‌شده باید همواره مورد احترام باشد و حرفش زمین گذاشته نشود”.

وی همچنین سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی پیرامون مقوله‌ی “بی‌بصیرتی” را - که پس از اعتراض‌ها به نتایج اعلام شده‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۸۸ وارد ادبیات وی شد - تعبیر به “قدرت تشخیص پایین مردم” کرده و گفته است: “وقتی خواص بی‌بصیرت باشند و سطح فرهنگ عمومی جامعه هم ضعیف باشد آنگاه دشمنان می‌توانند نقشه‌های خود را به خوبی در جامعه پیاده کنند؛ رهبر معظم انقلاب قدرت تشخیص پایین مردم را به بی‌بصیرتی تعبیر کرده‌اند و همین عامل را یکی از دلایل فجایع می‌دانند به همین دلیل بر ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی تاکید فراوانی دارند تا مردم سئوالات و شبهات خود را بپرسند و جواب دریافت کنند و از بروز حوادثی مانند سال ۸۸ جلوگیری شود”.

حضور مصباح‌یزدی به عنوان سخنران درس اخلاق در دفتر رهبر جمهوری‌اسلامی در شهر قم٬ در حالی صورت گرفته که طی هفته‌های گذشته٬ بسیاری از گروه‌های اصول‌گرا به انتقاد از وی و گروه‌های سیاسی نزدیک به او پرداخته‌اند. هم‌زمان تهیه‌ی گزارش مجلس از حادثه حمله به علی لاریجانی در جریان سخنرانی ۲۲ بهمن سال گذشته وی در قم٬ باعث شده است که نگاه‌ها به سمت موسسه‌های نزدیک به مصباح‌یزدی جلب شود.

سایت الف - نزدیک به احمد توکلی - با اشاره به واکنش حامیان مصباح‌یزدی به انتقادهایی که از وی می‌شود٬ نوشت که آن‌‌ها طوری عمل می‌کنند که گویا مصباح‌یزدی “معصوم است و هیچ اشکالی ندارد… در اکثر قریب به اتفاق این مقالات آیت الله از هر اشتباهی یا هر ایرادی مبرا شده و تمام کارهای گذشته و حال (و احیانا آینده) او مورد تایید قرار می گیرد”.

الف ادامه داده است: “نقد عملکرد سیاسی یک شخص نه تنها به خودی خود اشکالی ندارد که یک فضیلت نیز می تواند باشد، چرا که می تواند در دراز مدت امکان تصفیه افکار شخص از آنچه شایسته نیست را فراهم آورد. آیت الله مصباح نیز از این قاعده مستثنی نیست و وقتی در اکثر موضوعات سیاسی نه تنها اعلام نظر می کنند که حتی موضع هم بگیرند، باید منتظر نقد آن نیز باشند. چراکه دنیای سیاست دنیای تعارفات و عشق ورزی نیست و اساساً هر کسی در هر زمانی باید منتظر نقد گفته های خود باشد”.

پیش از این روزنامه اصول‌گرای جمهوری‌اسلامی روزنامه جمهوری اسلامی در مقاله ای مفصل به طرح ۵ پرسش از مصباح‌یزدی پرداخت و تلاش کرد تا تناقضات مواضع او در گذشته و حال را نتیجه گیری کند. این پرسش ها درباره “حجتیه‌ای‌ها”، موضوع “رهبری شورایی”، “عدم حضور حتی یک روزه در جنگ تحمیلی” و “حمایت بی سابقه از احمدی نژاد در گذشته نزدیک” مطرح شده است.

سال گذشته نیز وب‌سایت شبکه ایران - متعلق به موسسه مطبوعاتی دولتی ایران - با انتشار یادداشتی از عبدالرضا داوری٬ نقل‌قول‌هایی از آیت الله محمد حسینی بهشتی (از رهبران نخستینِ جمهوری اسلامی) خطاب به مصباح‌یزدی را منتشر کرده بود. در یکی از این نقل‌قول‌‌ها بهشتی خطاب به مصباح می‌گوید: “مدرسه ای که بخواهد یک مشت انسان لجوج، پرخاشگر بی جا و متعصب تربیت کند، نتوانند با هم دو کلمه حرف بزنند چه ارزشی دارد؟”

شبکه ایران نوشته بود: “در طول ۴۰ سال اخیر شیوه های تکفیرگرایانه، شیوه غالب حضرت آیت الله مصباح یزدی در برخورد با پدیده های اجتماعی و سیاسی بوده است”.

در تحولی دیگر و پس از جنجال‌ها پیرامون گزارش کمیته ویژه مجلس پیرامون اخلال در سخنرانی علی لاریجانی٬ روح‌الله حسینیان٬ از نمایندگان عضو جبهه پایداری٬ گفته است: “کمیته دیگری در مجلس برای بررسی حادثه ۲۲ بهمن انتخاب خواهد شد. این کمیته با نظر گروهی از نمایندگان مجلس و برای بررسی واقعی و دقیق حادثه ۲۲ بهمن به زودی تشکیل خواهد شد”.

کمیته فعلی متشکل از منصور حقیقت‌پور، سیدحسین نقوی‌حسینی و مهدی دواتگری است که در جلسه رسمی کمیسیون امنیت ملی تعیین شدند. این کمیته در گزارش خود از موسسه امام خمینی٬ گروه پرتو و سپاه قم به عنوان سه نهاد دخیل در حمله به سخنرانی علی لاریجانی در قم نام برده است. اما گزارش آن‌ها به دلیل مخالفت نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری و برخی فشارهای خارج از مجلس٬ هنوز در صحن علنی قرائت نشده است.

هم‌زمان مهدی دواتگری٬ از اعضای این کمیته٬ خبر از آن داده است که “کمیته، برای تهیه گزارش، تقاضای ملاقات با آقای مصباح و مسئولان موسسه امام خمینی(ره) را داشته٬ اما به ‌هرحال این فرصت پیش نیامد و آنها شرایط و امکان این ملاقات را فراهم نکردند”.