یک افغانستانی را آنقدر زدند تا سل گرفت!

نویسنده
نازنین کامدار

» توضیحات ناجا درباره مرگ یک پناهنده

ضرب و شتم منجر به فوت یک افغانستانی در ایران که با واکنش کاربران شبکه های اجتماعی رو به رو شده، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی را به ارائه توضیح واداشت؛ توضیحی که واکنش های دیگری را در پی داشته است.

چند سایت خبری در افغانستان هفته گذشته از مرگ یک شهروند این کشور در ایران بر اثر ضرب و شتم ماموران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی خبر دادند؛خبری که بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشت.

 شبکه اطلاع رسانی افغانستان در گزارشی نحوه مرگ این تبعه افغانستانی را چنین تشریح کرده: “سید حیدر حسینی در آخرین طرح جمع آوری اتباع افغانستانی فاقد مدارک شناسایی، با ۵۵ سال سن در اردوگاه سفید سنگ به علت لت و کوب شدید جان باخت. این فرد روز چهارشنبه ۲۱ اسد ۹۴ به همراه دو پسر خود به دلیل به همراه نداشتن مدارک شناسایی در جمع افغانستانی های بی مدرک به اردوگاه سفید سنگ فریمان مشهد انتقال داده شد و در آنجا به دلیل جر و بحث کلامی، ماموران انتظامی ایران دو پسر وی را به شدت مورد ضرب و شتم قرار می دهند و از آنجایی که پدر طاقت دیدن این صحنه ها را نداشته است از ماموران انتظامی ایرانی می خواهد تا بجای فرزندانش، خود وی را کتک بزنند. به گفته فرزندان مرحوم حسینی، به علت خونریزی داخلی و بالا آوردن خون وی را به شفاخانه تربت جام انتقال می دهند که با تاسف آقای حسینی در بین راه جان به جان آفرین تسلیم می کند”.

در ادامه این گزارش آمده: “ماموران اداره اتباع خارجی وزارت داخله ایران از پسران و خانواده متوفی تعهد گرفته اند که شکایت نکرده و با هیچ رسانه ای گفتگو نکنند. آثار ضرب و شتم و لت کوب در سر و صورت یکی از پسران متوفی به چشم می خورد. خبرنگار افتخاری ما که به خانه متوفی مراجعه و تحقیقات لازم را انجام داده است اذعان می دارد که خانواده متوفی بشدت ترسیده و از اقامه هرگونه شکایت و ادعا خودداری می کنند”.

 پس از انتشار این گزارش، خبرگزاری امنیتی تسنیم با یکی از فرزندان این قربانی گفت و گو کرد تا “حقیقت” این ماجرا را روایت کند.

این خبرگزاری به نقل از پسر قربانی نوشته: “ماجرا این‌جوری که شرح داده شده، نیست و من هم اصلا با هیچ رسانه‌ای صحبت نکرده‌ام. روز چهارشنبه ما عازم سرکار بودیم که در راه دستگیر شدیم و ما را به شاندیز بردند، ما مدارک آمایش ۹ را داشتیم. ما هزینه‌های مربوط به کارت کارگری و کارت آمایش ۱۰ را پرداخت کرده بودیم، اما کارت آمایش ۱۰ را هنوز نگرفته بودیم. از آنجا ما را گرفتند و به حسن‌آباد شاندیز بردند و آنجا متوجه شدیم که پدرمان را هم گرفته‌اند. از آنجا ما را به اردوگاه سفیدسنگ فریمان بردند. چهارشنبه و پنج‌شنبه و جمعه آنجا بودیم. روز جمعه حال پدرم خراب شد. ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه ظهر وقت هواخوری بود و درب سوله را باز کرده بودند.حال پدرم خراب بود، من هم او را برداشتم و بیرون بردم که هوا بخورد و حالش بهتر شود. اما حالش بهتر نشد. نگران شدیم و رفتیم خبر دادیم که پدرمان را منتقل کنند. هر چه در زدیم کسی جواب نداد. ناچار شیشه‌ درب نگهبانی را شکستیم تا متوجهشان کنیم. آنها هم بالاخره بعد از فکر می‌کنم نیم ساعت آمدند و پدرمان را بردند. در این بین برادرم را هم کتک زدند و چند نفر از آن‌ها حرف‌های زشتی هم به ما زدند. دو روز بعد به ما اعلام کردند که پدرتان فوت کرده است و ما را آزاد کردند و رفتیم کفن و دفن. مرحوم پدرم ۵۴ ساله بودند و سابقه سل داشتند از ۷ الی ۸ سال پیش؛ اما تحت درمان نبودند و به سرکار می‌رفتند. از آن زمانی که خبر فوت پدرم را به ما دادند نیروی انتظامی هیچ خبری از ما نگرفته است”.

به ادعای این خبرگزاری در گواهی فوت مرحوم حسینی نوشته شده که نامبرده به دلیل نارسایی اکسیژن و اخلال در سیستم تنفسی دچار ایست قلبی شده است.

اما اعتراض های مردمی باعث شد تا سعید منتظرالمهدی،معاون اجتماعی ناجا دیروز درباره مرگ این افغانستانی در زندان چنین توضیح دهد: “۱- نامبرده فاقد مجوز (عدم تمدید مجوز قبلی) بوده است.۲- در طرح ساماندهی و جمع آوری اتباع بیگانه ای که فاقد مجوز و غیر قانونی بوده اند، این فرد در اختیار مراکز نگهداری و طرد اتباع بیگانه قرار می گیرد.۳- مراکز فوق الذکر زیر نظر اداره کل امور مهاجرین و اتباع خارجه وزارت کشور فعالیت می کند و نیروی انتظامی، حفاظت بیرونی مراکز را بعهده دارد و در اداره و حراست داخلی آن هیچ نقشی ندارد.4. فرد متوفی سابقه بیماری سل مزمن داشته و براساس گواهی پزشکی قانونی علت مرگ، پیشرفت بیماری سل بوده است که نامبرده از دیر زمانی گرفتار این بیماری بوده و مبادرت به هیچ درمانی نکرده است”.

او در توجیه برخورد با افغانستانی هم افزوده: “براساس کمیسیون اتباع وزارت کشور این وظیفه در دستور کار نیروی انتظامی است. لازمه تردد اتباع بیگانه، داشتن کارت اقامت یا گذرنامه است و افراد فاقد این مجوز باید به اداره اتباع مراجعه کنند تا با ارائه مدارک لازم، وضعیت تردد آنان در کشور مورد بررسی قرار گیرد. متاسفانه تعداد محدودی از این اتباع در مقابل قانون مقاومت کرده و دست به اقدامات ناهنجار می زنند که در این صورت پلیس ناگزیر به مداخله انتظامی می شود؛ البته به همه کارکنان خدوم ناجا تأکید شده که برخوردها باید براساس موازین شرع و حقوق انسانی صورت گیرد. البته ایجاد تسهیلات از جمله اخذ گواهینامه رانندگی و استفاده از مراکز آموزشی و درمانی برای افاغنه مقیم کشور فراهم شده است”.