بر باد رفتن رؤیای دانشجویان ایرانی

نویسنده
لوپوئن

» گزارش لوپوئن از زمینگیر شدن خودرو خورشیدی قزوینی ها

رؤیای گروهی از دانشجویان ایرانی برای شرکت در مسابقات بین المللی خودروهای خورشیدی در ایالات متحده به دلیل نبود بلیت هواپیما که حتی یک ماه قبل از مسابقه نیز یافت نمی شود، لغو شد.

هاوین-۲ توسط دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین طراحی شده. قرار بود این خودرو به شکل مستطیل که چهار و نیم متر طول دارد، در ماه ژوئیه در مسابقه “چالش خورشیدی آمریکا” که مسیری به طول ۲۷۰۰ کیلومتر می باشد و از هفت ایالت آمریکا بین آستین [تگزاس] و مینیاپولیس [مینه سوتا] می گذرد، شرکت کند.

ولی هاوین-۲ در تاریخ ۱۴ ژوئیه در نقطه شروع نخواهد بود، زیرا هواپیمای باری برای حمل این وسیله به ایالات متحده وجود ندارد.

مانعی که بر سر راه است، جنبه مالی ندارد، بلکه یک مشکل دیپلماتیک است تحریم های بین المللی اعمال شده علیه ایران به دلیل برنامه هسته ای مناقشه آمیز و محدودیت درخصوص واردات محصولات ایرانی به ایالات متحده.

محمد سعادتمند، سر مکانیک این گروه، دراین خصوص می گوید: “ما واقعاً نگران هستیم. فکر اینکه نتوانیم برای انجام مسابقه حاضر شویم، خیلی سخت است.”

زیرا ۱۸ دانشجو به طور کامل خود را برای ساخت این خودروی خورشیدی که قرار است در مقابل دانشگاه های معتبری، ازجمله مؤسسه تکنولوژی ماساچوست به رقابت بپردازد، وقف کرده اند.  

علیرضا مالمال، متخصص الکترونیک تیم، با نشان دادن کارگاه این گروه به فرانس پرس، محلی را که این خودرو آخرین تست ها را در آن گذرانده، نشانه می دهد و با تاسف می گوید: “این خودرو ما را دیوانه کرد.”

او با اشاره به اینکه “این خودرو تنها یک ماه در آمریکا می ماند و سپس به ایران بازخواهد گشت” می گوید: “ای کاش دولت های خارجی متوجه می شدند که ما محقق هستیم، نه تروریست.”

از چند هفته پیش تاکنون، این دانشجوی ۲۸ ساله الکترونیک به تمامی شرکت های هواپیمایی خارجی که در ایران فعالیت می کنند سر زده تا آنها را برای بارگیری این خودرو متقاعد سازد.

ولی هواپیمایی قطر، ترکیه، و لوفت هانزا خواسته وی را از بیم آنکه ناقض تحریم های غربی باشد رد کرده اند. برخی دیگر نیز شرایط غیرقابل قبولی را برای این سفر مطرح ساخته اند.

با این حال، علیرضا مالمال می گوید که نمونه اول این خودرو در سال ۲۰۱۱ در استرالیا به رقابت پرداخت و وی نیز در آن مسابقات حضور داشت.

در نامه ای از وزارت خزانه داری آمریکا تأیید شده که این خودرو تا زمانی که برای “کنفرانس، مسابقه، نمایشگاه عمومی یا هرگونه رویداد دیگری” بکار گرفته شود، به مجوز خاصی نیاز دارد.

حل این مسأله از کنترل برگزارکنندگان مسابقه خارج است.

سو ادالی، مسؤول ثبت نام نمایشگاه، به فرانس پرس گفت: “خیلی سخت است. ما با یک سناتور، با مقامات وزارت خارجه و سپس با دفتر کنترل دارایی های خارجی صحبت کردیم. فکر می کنند که این یک مورد اولویت دار نیست.”

آخرین تلاش ها نیز با یک شرکت هوایی ایرانی درحال انجام است که می تواند مجوزهای لازم برای حمل هاوین-۲ را از دوبی دریافت کند. ولی این شرکت تضمین نمی کند که این وسیله به دلیل تشریفات گمرکی قبل از اول ژوئیه به آمریکا برسد. و این درحالی است که دوازده تن از دانشجویان ویزای آمریکای خود را دریافت کرده اند.

استان قزوین برای انجام آزمایشات خورشیدی بسیار آیده آل است، چرا که به طور میانگین ۳۰۰ روز از سال آفتابی است و جاده ها نیز مستقیم اند و از وضعیت خوبی در میان مناظر کویری برخوردارند.

برای رعایت مقررات و تساوی بین شرکت کنندگان در مسابقه، هر خودرو به ۵۱۶ سلول خورشیدی مجهز خواهد شد که ساخت آمریکاست و در آلمان مونتاژ شده.

اختلاف میان خودروها ازطریق تنظیم کننده باتری های خورشیدی که توسط هر تیم ساخته شده مشخص خواهد شد. این تنظیم کننده ها عملکرد سلول های خورشیدی را بهبود می بخشند. تیم برنده تیمی خواهد بود که بهترین زاویه را برای دریافت بیشترین انرژی خورشید و در نتیجه بهترین شارژ باتری پیدا کند.

هاوین-۲ در آزمایشات به سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت رسید، ولی دانشجویان براین باورند که این خودرو می تواند در زمان مسابقه به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت نیز دست یابد.

جدا از مقوله مسابقه که می تواند امکان استفاده بهتر از انرژی های پاک را به وجود آورد، عرق ملی باعث همبستگی تیم ایران شده است.

علیرضا مالمال می گوید: “ما خیلی سخت کار کردیم و می خواهیم نشان دهیم که کارمان خوب است، و شاید بهتر از دیگر کشورهای جهان.”

منبع: لوپوئن، ۱۲ ژوئن