بهتر است راه قانون را طی کنید

نویسنده
مهناز ملکوتی

» پاسخ مطهری به مصاحبه جنتی:

انتشار گفتگوی دبیر کهنسال شورای نگهبان با ارگان خبری ستاد برگزاری نمازجمعه تهران علاوه بر آنکه در رسانه های داخلی و خارجی انعکاس گستردهای داشت باعث شد تا علی مطهری از نمایندگان اصولگرای مجلس و فرزند مرتضی مطهری، این مقام تاثیر گذار در جمهوری اسلامی را متهم به کوتاهی در انجام وظیفه خود در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم کرده است.

احمد جنتی که از سوی اصلاح طلبان به یکی از مهم ترین عناصر تعیین نتیجه انتخابات های مختلف در جمهوری اسلامی به دلیل داشتن ابزاری موسوم به نظارت استصوابی شهرت یافته، در گفتگویی با نشریه آدینه ارگان خبری ستاد برگزاری نمازجمعه تهران در پاسخ به این سوال که “آیا برای فتنه گرانی که در سال 1388 رای مردم را برنتابیدند و قواعد یک بازی دموکراتیک را به هم زدند امکان حقوقی به منظور حضور مجدد در انتخابات آینده وجود دارد؟” اعلام کرد “که امکانی برای حضور مجدد فتنه گران در صحنه انتخابات وجود ندارد و آنها حتی نباید توهم این حضور مجدد را داشته باشند.”

اصولگرایان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، اعتراض های مردم به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 88 که منجر به پیروزی احمدی نژاد شد را “فتنه” و اکبر هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی و سایر اصلاح طلبان را “سران فتنه” نامیدند.

به گفته آقای جنتی “فتنه گران بزرگترین خیانت را به نظام اسلامی و مردم انجام دادند و لطمه سنگینی به کشور زدند. اینها نشان دادند نه به قانون اساسی، نه به فقه اسلامی و نه اخلاق اسلامی اعتقاد و التزامی ندارند. امروز ارتباط فتنه گران با خارج و دشمنان انقلاب کاملا محرز شده است و این مسئله در پرونده های این افراد که در دادگاه ها تشکیل شده و در اعترافات آنها کاملا روشن است. ایا این افراد حائز شرایط سنگین اصل 115 هستند که مجددا بخواهند در عرصه انتخابات حاضر شوند. اینها به نظام و مردم خیانت کردند و دشمنان انقلاب را شاد کردند. مساجد و پایگاه های بسیج را آتش زدند، ب دستگا عزاداری اباعبدالله (علیه السلام) در عاشورا جسارت کردند به ساحت مقدس امام خمینی(ره) اهانت کردند و… مطمئنا امکان حضور مجدد اینها در صحنه انتخابات وجود ندارد. مردم این افراد را به عنوان مجرم می شناسند و هیچ وقت حاضر نمی شوند حضور دوباره آنها را بپذیرند.”

دبیر شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی هنگام مواجه شدن با این پرسش که “آیا کسانی که حاضر نشدند از فتنه برائت بجویند و عملکرد فتنه گران را تایید کردند امکان حضور در انتخابات دارند؟” پاسح داد:‌ “آنها هم امکان حضور در صحنه انتخابات را نخواهند داشت. چرا که: من رضی بفعل قوم فهو منهم. ما قاتلین امام حسین(علیه السلام) را در زیارت عاشورا لعن می کنیم به کسانی هم که به این جنایت در عاشورا رضایت دادند لعن می‌فرستیم.”

محافظه کاران جمهوری اسلامی پس از کمرنگ شدن اعتراض ها و در آستانه انتخابات مجلس نهم ایران، تنها راه حضور اصلاح طلبان در انتخابات ها اعلام برائت از فتنه 88 اعلام کردند.

عزیز جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران،‌حمیدرضا مقدم فر معاون فرهنگی سپاه، علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران،‌محمدحسین صفارهرندی مشاور فرمانده کل سپاه و سایر اصولگرایان نزدیک به آیت الله خامنه ای از جمله افرادی هستند که شرط بازگشت اصلاح طلبانی چون سیدمحمد خاتمی به عرصه انتخابات را توبه از اقدامات فتنه گرایانه سال 88 اعلام کردند.

احمد جنتی از اوایل رسیدن آیت الله خامنه ای به قدرت در مسند شورای نگهبان قرار دارد. این شورا بلافاصله پس از فوت روح الله خمینی در تفسیری از قانون اساسی این اختیار را به خود داد که در هر مرحله از روند انتخابات فردی را که واجد صلاحیت‌های سیاسی یا اعتقادی نمی‌داند از گردونه رقابت حذف کند. در همین رابطه این شورا خود را به خاطر تصمیماتی که می‌گیرد، در برابر هیچ نهادی پاسخگو نمی‌داند و نیازی به ارائه مدرک برای تصمیم‌های خود ندارد و تنها در مواردی تصمیم گیری های آن تغییر پیدا می کند که رهبر ایران حکم حکومتی صادر کند.

علی مطهری از نمایندگان اصولگرای مجلس که پیش از این به دلیل شکستن تابوی سوال از محمود احمدی نژاد شهرت یافته بود اما سخنان جنتی را برنتابید و در نامه ای این روحانی 86 ساله را متهم به سهل انگاری در انجام وظایف خود کرد.

علی مطهری در نامه خود پس از سلام، این پرسش را با احمد جنتی مطرح کرده “در مصاحبه اخیرتان فرموده اید آیا اسلام اجازه می دهد که برخی در رقابت های انتخاباتی فحاشی کنند، تهمت بزنند، آبروی اشخاص را ببرند، افراد دیگر را تخریب کنند؟ سخن درستی است اما این سوال مطرح می شود که جناب عالی که چنین اعتقادی دارید، چرا پس از مناظره مشهور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 88 هیچ اقدامی از طریق شورای نگهبان نکردید که اگر می کردید فتنه ای با آن وسعت پدید نمی آمد و شاید اصلا فتنه ای رخ نمی داد. به تعبیر امیرالمومنین “حق، وسیعترین میدانها در مقام توصیف است و تنگ ترین میدانها در مقام عمل.”

در ادامه نامه مطهری آمده: “همچنین فرموده اید امکانی برای حضور مجدد فتنه گران در صحنه انتخابات وجود ندارد و آنها حتی نباید توهم این حضور مجدد را داشته باشند. اگر مقصود شما افرادی است که جرم آنها در دادگاه صالح اثبات شده و حکم دادگاه موجب محرومیت آنها از حقوق اجتماعی است، سخن جناب عالی درست است، در غیر این صورت وجاهت قانونی ندارد. فرضا آقایان موسوی و کروبی هم کاندیدای ریاست جمهوری شوند، قطع نظر از اعتقاد شخصی ما درباره میزان قصور یا تقصیر آنها در بحران مذکور، چون در هیچ دادگاهی به طور علنی محاکمه نشده و از خود دفاع نکرده اند، مجوز قانونی برای رد صلاحیت آنها وجود ندارد. پس بهتر است به جای صدور این گونه احکام مِن عندی راه قانون را طی کنیم.”

علی مطهری نخستین چهره اصولگرا در جمهوری اسلامی مطرح می شود که به خود اجازه داده اینگونه از منصوب رهبر ایران در شورای نگهبان طرح سوال کند.

از سوی دیگر صادق زیباکلام از تحلیل گران اصلاح طلب در خصوص مصاحبه دبیر شورای نگهبان اظهار داشت: “آیت الله جنتی نه تنها نسبت به اصلاح طلبان بلکه نسبت به هر کس که دید منتقدانه ای نسبت به دولت و حکومت داشته باشد نظرات تند و رادیکالی دارد ومعتقدند همه باید در قالب و چارچوب افکار و دیدگاه ایشان قرار گیرند و اگر غیراز این باشد آن فرد دچار مشکل است در واقع در قاموس سیاسی ایشان چیزی به نام منتقد، ناراضی و دگراندیش نمی تواند وجود داشته باشد و همه باید نگاه ایشان را داشته باشد.”

به گفته زیباکلام “ایشان در برهه ای از زمان با تمام قوا از احمدی نژاد دفاع می کرد وعمل وی را درست می دانست هر کس هم منتقد عملکرد احمدی نژاد بود آقای جنتی با شدیدترین لحن از طریق تربیون نمازجمعه با منتقدان برخورد می کردند اما از اردیبهشت  90به بعد که با احمدی نژاد مشکل پیدا کرد دیگر مطلقا از وی طرفداری نمی کند. ایشان همه چیز را سیاسی و جناحی می بیند. اگر با جهان بینی جنتی موافق باشی فرد درستی هستی از دید ایشان اصلاح طلبان،آمریکایی هستند که باید توبه کنند و پس از توبه هم مشخص نیست آیا توبه آنها مورد پذیرش خداوند قرار گیرد. البته بنده فکر نمی کنم بین دیگراصولگرایان هم این دیدگاه طرفداری داشته باشد.”

زیباکلام اما مخاطب سخنان جنتی را سیدمحمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران دانست: از دید ایشان آقای خاتمی در راس فتنه و فتنه گران بوده است. البته منظور ایشان آقای هاشمی و حتی آقای عارف علی رغم بی خطری که هیچ خطری برای کسی ندارد مشکل دارد و مساله دار است. در واقع از نظر ایشان نه تنها عارف در جریان فتنه ساکت بوده بلکه آقایان لاریجانی، قالیباف و رحیم مشایی هم ازساکتین جریان فتنه هستند. به هر حال هر کس بعد از 22خرداد اصلاح طلبان را محکوم نکرد، از دید آقای جنتی ساکتین فتنه هستند و گناه اینها به اندازه فتنه گران است.”

علاوه بر امکان قطعی ردصلاحیت اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم که 24 خرداد ماه سال آینده برگزار خواهد شد، چهره های نزدیک به دولت همچون اسفندیار رحیم مشایی نیز در سیاهه گذر از تیغ ردصلاحیت شورای نگهبان هستند. شورای نگهبان در نهمین دوره انتخابات مجلس، چهره های نزدیک به دولت موسوم به جریان انحرافی را ردصلاحیت کرد.