بنی‌صدر: می‌گویند ساکت شو وگرنه نابودت می‌کنیم

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» روایت حمله و ایمیل‌های تهدیدآمیز در گفت ‌وگو با روز

منزل ابوالحسن بنی صدر نخستین رئیس جمهوری اسلامی در پاریس در شب سال نو میلادی مورد هجوم افرادی ناشناس قرار گرفت. آنگونه که دفتر وی اعلام کرده، این اتفاق در غیاب بنی صدر و خانواده او رخ داده است و مهاجمان با شکستن شیشه دفتر و ورود به منزل چندین اطاق را کاملا بهم ریخته و پرونده ها، کمدها و البسه را به اطراف پرتاب کرده اند.

ابوالحسن بنی صدر در مصاحبه با “روز” می گوید که در هفته های اخیر ایمیل هایی دریافت کرده که در آنها تهدید شده بود.

او می گوید: “ایمیل زده اند و تهدید کرده اند که یا ساکت شو یا نابودت می کنیم.”

این چهره مخالف حکومت جمهوری اسلامی اگرچه از هویت مهاجمان به منزلش ابراز بی اطلاعی می کند اما می گوید شیوه حمله به منزلش مشابه روش هایی بوده که نظام برای ترور یا ربودن مخالفان خود در خارج از کشور استفاده می کند.

کشورهای اروپایی و بخصوص شهر پاریس پایتخت کشور فرانسه در 32 سال گذشته شاهد چندین فقره قتل شهروندان مخالف جمهوری اسلامی و تهدیدات مکرر علیه فعالان سیاسی مخالف و روزنامه نگاران بوده است.

شاپور بختیار آخرین نخست وزیر حکومت پهلوی همراه با دستیار خود سروش کتیبه در 15 مرداد 1370 در خانه خود به قتل رسید.

علی وکیلی راد، قاتل او در دادگاه اعتراف کرد که قتل بختیار را با دستور مقامات وقت جمهوری اسلامی انجام داده است. او به حبس ابد محکوم شد اما پس از گذراندن 18 سال زندان، آزاد شد و با استقبال مقامات دولتی جمهوری اسلامی به ایران بازگشت.

این اتفاق تنها چند روز پس از آزادی کلوتیلد ریس شهروند فرانسوی زندانی در ایران صورت گرفت.

ارتشبد غلامعلی اویسی از مقامات ارشد نظامی حکومت محمدرضا پهلوی نیز یکی دیگر از مخالفان جمهوری اسلامی بود که در 18 بهمن 1362 همراه با برادرش در پاریس ترور شد.

فریدون فرخزاد شومن و خواننده، عبدالرحمن قاسملو و صادق شرفکندی از رهبران احزاب اپوزیسیون کرد و تعدادی دیگر نیز از جمله مخالفان جمهوری اسلامی بودند که در سال های اخیر در اروپا به قتل رسیده اند.

انیس نقاش عامل ترور اول و ناموفق شاپور بختیار، مهرماه گذشته در مصاحبه با روزنامه دولتی ایران، از قصد برخی افراد سپاه برای ترور ابوالحسن بنی صدر گفته بود: “بعد از دستگیری من و فرار بنی صدر برخی از بچه‌های سپاه به دیدار امام رفتند و درخواست ترور بنی صدر را طرح کردند. اما امام نپذیرفت.”

 

تا الان هم که زنده هستیم…

در اطلاعیه ای که دفتر بنی صدر صادر کرده همچنین از حمله یک ماه پیش به همسر وی خبر داده شده است: “26 نوامبر 2011، به هنگام ورود خانم عذرا بنی صدر دو تن به ایشان حمله کرده و خوشبختانه بعلت حضور و عملکرد مسئول ایرانی امنیت آقای بنی صدر مهاجمان فرار کردند و خانم بنی صدر که شوکه شده بودند خوشبختانه تنها در ناحیه صورت آسیب دیدند. پلیس فرانسه تا این زمان مهاجمان را شناسایی نکرده است.”

دفتر بنی صدر اعلام کرده که پلیس فرانسه در حال تحقیق درباره عوامل حمله اخیر به منزل وی نیز است.

او خود در مصاحبه با “روز” درباره آخرین نتایج این تحقیقات می گوید:

هنوز نتیجه ای اعلام نشده همین امروز بعد از ظهر یک دسته جدیدی برای تحقیق آمده بودند اما هنوز نتیجه ای اعلام نکرده اند.

 

آیا خود شما به گروه خاصی مظنون هستید؟

برای پاسخ به این سئوال باید مدرک و سندی در کار باشد تا بتوان با قاطعیت جواب داد و من چنین چیزی را ندارم اما می بینم که شیوه عمل یک شیوه معمول نیست. اما آن جور که در گزارش هایی که از ایران دریافت می کنیم و می خوانیم مشابه شیوه گروه هایی است که رژیم برای کشتن یا ربودن مخالفان خود می فرستد. حالا ممکن است یک گروه دزدی هم همین روش را داشته باشند؛ نمی دانم.

 

در مصاحبه دیگری اشاره کرده اید که گویا افرادی که وارد خانه شما شده اند، با منزل آشنایی داشتند.

شیوه عمل شیوه یک گروه دزدی نیست. ترتیبی که وارد خانه شده اند هم یک ترتیب عادی نیست. این فرد یا افراد از طبقه همکف ساختمان راحت تر می توانستند وارد شوند تا اینکه در خانه به این بزرگی که من خودم نمی دانستم همچین نرده بانی در یک گوشه آن وجود دارد،وارد شوند. اینها از کجا خبر داشتند که آن را بردارند، پنجره طبقه دوم را بشکنند و از طریق آن وارد ساختمان شوند و جاهای معینی را زیر و رو کنند.

 

آیا شما در این اواخر تهدید شده بودید؟

بله در همین هفته اخیرچندین مورد تهدید صورت گرفته بود.

 

این تهدیدات به چه شکل بودند؟

ایمیل زده و تهدید کرده اند. دو تن از دوستان من هم مشابه همین ها را دریافت کرده اند.

 

در این ایمیل ها چه چیزهایی نوشته بودند؟

با این رژیمی که در ایران بر سر کار است در مواجهه با آدمی مانند من، تهدید هم مشخص است. می گویند یا ساکت شو یا نابودت می کنیم.

 

در اطلاعیه دفتر شما از ضعف حفاظت دولت و دستگاه های امنیتی فرانسه انتقاد شده است. آیا از شما، خانواده و منزلتان به مقدار کافی حفاظت نمی شود؟

اولا که ما امکانات مالی برای حفاظت از خود نداریم. تا الان هم که زنده هستیم به خاطر کمک برخی دوستان، هم میهنان و تعدادی از بستگان خود من است.

 

منظور من حفاظت امنیتی توسط دولت فرانسه است.

قطعا هر دولتی وظایفی دارد که اولین آن حفظ امنیت ساکنان کشورش است. وقتی این دولت می داند که من منتخب اول تاریخ ایران هستم و رژیم جمهوری اسلامی هم به طور مستمر من را تهدید می کند، حفظ امنیت من مانند یک آدم عادی نیست که مراقبت کنند دزد به خانه اش نزند. اگر فرضا یک دسته دزد به این راحتی می توانند وارد خانه شوند خب یک دسته تروریست هم می توانند. حکومت فرانسه می باید به اقل وظیفه خودش عمل می کرده که نکرده است.

 

آیا با توجه به اتفاقات اخیر، دولت فرانسه تضمینی برای بهبود وضعیت امنیتی شما داده است؟

وقتی آقای سارکوزی به عنوان وزیر کشور فرانسه انتخاب شد، یک نماینده ای از طرف ایشان آمد و گفت ما می خواهیم امنیت شما را دینامیک کنیم. ما پرسیدیم این دینامیک یعنی چه؟ گفتند یعنی دور خانه را گشت بدهند که کامل حفاظت شود. حالا که این وضعیت رخ داد معلوم شده چه جور دینامیکی بوده. (خنده)