رفسنجانی احتمالا کاندیدای ریاست مجلس خبرگان

نویسنده
مریم کاشانی

» رقابت بر سر ریاست کسب کرسی حساس

حجت الاسلام سید ابوالحسن مهدوی از اعضای مجلس خبرگان دیروز به خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران گفت: “صحبت‌های مدون و قانون‌مندی در زمینه جایگزینی شخصی به جای آیت‌الله مهدوی کنی که در کما به سر می‌برند مطرح نشده البته شایعاتی در این زمینه مطرح شده اما ما امیدواریم که حال حضرت آیت‌الله مهدوی کنی به بهبودی برگردد و مجد ایشان را در موقعیت ریاست مجلس خبرگان شاهد و ناظر باشیم.”

او همچنین درباره اخبار منتشر شده در رسانه های غربی درباره ریاست مجلس خبرگان تاکید کرد: “رسانه‌های غربی عمدتا اطلاعاتی چندانی از روند دقیق مجلس خبرگان رهبری ندارند و درباره اعتمادی که بین نمایندگان مجلس وجود دارد و ارزش و جایگاهی که در بزرگان خبرگان قائل هستند اطلاعاتی ندارند و به دنبال ایجاد انحراف و اختلاف هستند و می‌خواهند افکارعمومی را تحریف و تحریک کنند.از عموم مردم می‌خواهیم که اعتنائی به این گونه صحبت‌هائی رسانه‌های غربی نداشته‌ باشند تا در شهریور مجلس تشکیل شود که البته ما امیدواریم که حال حضرت آیت‌الله مهدوی کنی به بهبودی برگردد و نیازی به ریاست جدید نداشته باشیم.”

آیت الله سید علی‌اکبر قریشی، دیگر عضو مجلس خبرگان نیز طی گفتگویی درباره رئیس احتمالی خبرگان گفته بود: “خداوند متعال به آیت‌الله مهدوی کنی شفا بدهد، مسئله جانشینی ایشان در اجلاسیه ۱۲ شهریور در مجلس مطرح می‌شود، من فعلاً در این باره چیزی در نظر ندارم اما از گذشته‌ها احتمال می‌دهم که در این جریان آیت‌الله شاهرودی و یا آیت‌الله جنتی نامزد شوند تا با کسب آرا از مجلس به عنوان رئیس انتخاب شوند. آیت‌الله مصباح یزدی و آیت‌الله خزعلی نیز برای این مسئولیت لایق و شایسته هستند اما آن دو بزرگوار به‌اندازه‌ای از لحاظ جسمانی ضعیف و کم‌طاقت هستند که حتی با عصا نیز به‌زحمت راه می‌روند، پس از این روی به نظر می‌رسد که نامزد ریاست مجلس نشوند.”

از طرفی دیگر آیت‌الله سید احمد خاتمی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان درباره گزینه احتمالی ریاست خبرگان سخنی نگفت و تنها تاکید داشت که: “گزینه‌ها فقط در روز اجلاس مشخص خواهد شد. البته همه ما امیدواریم آیت‌الله مهدوی کنی سلامت خود را پیدا کنند.”

پیش از این برخی نمایندگان خبرگان تاکید داشتند که نیازی به تعیین رئیس جدید برای مجلس خبرگان رهبری نیست. جلسه مقدماتی اجلاس خبرگان که قرار است در شهریور ماه تشکیل شود، چهارم تیرماه برگزار شد و در آن جلسه آیت الله هاشمی شاهرودی، نایب رئیس اول خبرگان، ریاست جلسه را برعهده گرفته بود. در همان زمان گفته میشد که بر اساس آیین نامه خبرگان در اجلاس اصلی شهریور ماه هم نیازی به انتخاب رئیس جدید نخواهد بود.

از جمله در اوایل تیر ماه، حجت الاسلام محسن حیدری از اعضای خبرگان رهبری در گفتگو با خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات، تاکید داشت: “انتخابات ریاست مجلس خبرگان هر دو سال یکبار برگزار می شود و در اجلاسیه اسفند ماه ۹۳ انتخابات هیات رئیسه برگزار خواهد شد؛ اما در این مدت نیز نیازی به تعیین رئیس جدید نیست.” او معتقد بود که در صورت فوت یکی از اعضای هیات رئیسه، میتوان جانشین او را تعیین کرد: “اگر یکی از اعضای هیات رئیسه خبرگان رهبری فوت کند در اولین جلسه مجلس خبرگان انتخاباتی برای تعیین جانشین وی برگزار خواهد شد.”

همچنین احمد خاتمی نیز اوایل تیر ماه به خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران گفته بود که جلسه رسمی خبرگان نیز با ریاست آیت الله شاهرودی برگزار خواهد شد. او تاکید داشت: “اگر آیت‌الله مهدوی‌کنی نتواند در این جلسه حضور پیدا کند، اجلاسیه شانزدهم خبرگان با مدیریت نایب‌رئیس اول یعنی آیت‌الله هاشمی شاهرودی برگزار خواهد شد.”

هفته گذشته، هفته نامه راستگرای مثلث، نیز در گزارشی با عنوان “ بازگشت آیت الله به سیاست رسمی”، ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی بر مجلس خبرگان را دوره جدید فعالیت او نامیده بود. این نشریه نوشته بود: “آرایش سیاسی در هیأت رئیسه مجلس خبرگان با تغییراتی مواجه شده است. قرار است از اجلاس آینده آیت الله هاشمی شاهرودی موقتا مسئولیت اداره جلسات مجلس خبرگان را بر عهده داشته باشد.”

با طولانی شدن وضعیت مهدوی کنی، و فشارهای فزاینده ای که برای تعیین رئیس جدید مجلس خبرگان وجود دارد، این فرضیه که مجلس خبرگان رئیس جدیدی انتخاب نخواهد کرد، تغییر کرد.

حتی چند روز پیش، آیت‌الله سید احمد خاتمی، در برنامه شناسنامه که از شبکه سوم تلوزیون حکومتی ایران پخش می شود، احتمال کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی را هم پذیرفت. او در پاسخ به مجری برنامه که از حضور هاشمی رفسنجانی پرسیده بود، گفت: “این احتمال به عنوان یک احتمال وجود دارد. یکی از کاندیداها ایشان خواهد بود. ولی کاندیداهای دیگری هم مطرح خواهند شد و روز اول اجلاس تصمیم‌گیری خواهد شد و اعلام کرده‌ام که آیت‌الله هاشمی شاهرودی جلسات را اداره خواهند کرد. البته رسانه‌های خارجی گفتند تمام شد و رئیس آینده انتخاب شد. این تمام شد ندارد، نایب‌رئیس اول آقای هاشمی‌شاهرودی هستند و جلسات را اداره می‌کنند و قهراً در روز اول انتخاب اگر ایشان هم کاندیدا شدند یکی از کاندیداها خواهند بود و هیچ لابی‌گری به فضل خدا تا آنجایی که من مطلع هستم صورت نخواهد گرفت.”

البته مواضع ماه های اخیر محافظه کاران نشان داده است که آنان تنها نگران ریاست خبرگان در اجلاس آینده نیستند. احمد خاتمی در همین گفتگوی تلوزیونی یکی دیگر از این نگرانی ها را چنین توصیف کرده بود: “کسانی تلاش کنند فضای انتخابات آینده خبرگان را با نشاط کنند، اما نگرانی این است که مبادا مجلس خبرگانی که در جایگاه تعیین رهبری است در بازی‌های سیاسی بیفتد و این نگرانی دارد که افرادی از الان آدم‌ها را ببینند و حتی گاهی آنها را بخرند و یا گاهی تهدیدها و تحمیل‌هایی کنند.”

او همچنین ازلابی گری نیروهای سیاسی برای انتخابات خبرگان آینده خبر داده و گفته بود: “تاکنون لابی‌گری سیاسی وجود نداشته است ولی نهادی مثل جامعه مدرسین که یک نهاد روحانی است، معرفی و پیشنهاد می‌دهد و جامعه روحانیت مبارز نیز پیشنهادهایی داشت و چون نهاد خبرگان یک نهاد فاخر و علمایی است لابی‌گری در آن مرسوم نبوده است. گرچه در دوره پنجم که در پیش است شنیده می‌شود که لابی‌گری‌های سیاسی انجام می‌گیرد.”

از طرفی دیگر، سخنان روز جمعه آیت الله جنتی در نماز جمعه تهران که از فشارها برای عقب افتادن محاکمه یکی از سران فتنه سخن گفت، کنایه ای به فرزند هاشمی رفسنجانی و هشداری به او تلقی شده است.

سایت نامه نیوز که از رسانه های نزدیک به مصطفی پورمحمدی محسوب میشود، دیروز در گزارشی با عنوان “جبهه واحد «جنتی - مصباح یزدی» میدان دار بازی سیاسی مخالفان آیت‌الله هاشمی” نوشت: “این دو آیت‌الله بعد از درگذشت، آیت‌الله مشکینی سعی کردند با ایجاد یک اتحاد سیاسی در مجلس خبرگان رهبری، به کرسی صندلی ریاست مجلس خبرگان برسند تا هاشمی رفسنجانی نتواند بر این صندلی تکیه بزند.حضور جنتی به عنوان نامزد ریاست مجلس خبرگان، با استقبال نمایندگان روبرو نشد و آنها به هاشمی رای دادند تا آیت الله جنتی و آیت الله مصباح، طعم تلخ شکست را بچشند. انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، نیز با تمام تلاشی که برای حذف هاشمی و جریان او انجام شد، به پیروزی حسن روحانی ختم شد تا بازهم ائتلاف «مصباح – جنتی» در مقابل بازی سیاسی هاشمی شکست دیگری را تجربه کنند.”

نویسنده گزارش اضافه کرده بود: “جبهه تشکیل شده از «هاشمی، ناطق نوری، روحانی و خاتمی» یک تهدید جدی برای جریان‌ مقابل است و آنها به خوبی می‌دانند که اگر این اتحاد برای مجلس و خبرگان نیز شکل بگیرد، جریان اعتدال، مجلس‌های شورای اسلامی و خبرگان را نیز در اختیار خواهد گرفت.”

گفتنی است شانزدهمین اجلاس دور چهارم مجلس خبرگان در روزهای یازدهم و دوازدهم شهریور ماه برگزار می شود. انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز در اسفند ماه سال ۱۳۹۴، همزمان با انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.