پرداخت یارانه بدون مجوز مجلس

نویسنده
نازنین کامدار

» مخالفت گسترده با تمرد احمدی نژاد از قانون

تنها ده روز پس از ابلاغ قانون به تعویق افتادن اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی از سوی مجلس به دستگاه های دولتی و در شرایطی که اجرای مرحله نخست این طرح، تورمی بی سابقه را به دنبال داشته، روز گذشته اعلام شد که مرحله دوم هدفمندی یارانه ها به زودی اجرا می شود و امشب احمدی نژاد درباره آن به مردم توضیح می دهد.

بنا به گزارش ایسنا، خبر اجرای قریب الوقوع مرحله دوم هدفمندی یارانه ها را وزیر نیروی کابینه احمدی نژاد اعلام کرده و گفته است: “گام دوم هدفمندی به زودی اجرا می‌شود. روز چهارشنبه رییس جمهور در این باره توضیح می‌دهد.‌ هدفمندی‌ یارانه‌ها قانون است؛ مگر می‌شود اجرا نشود؟ هر چیز که قانون تصریح کرده، همان اجرا می شود”.

این درحالیست که مجلس چندی پیش از بیم افزایش غیر قابل مهار قیمت ها پس از مرحله دوم هدفمندی، اجرای آن را متوقف کرده بود؛ تصمیمی که به دلیل بروز بحران ارزی، افزایش تورم بی سابقه در ایران و گسترش دامنه تحریم های بین المللی گرفته شد.

در همین حال، ده روز پیش نیز علی لاریجانی، بر اساس مصوبه مجلس، قانون توقف اجرای مرحله دوم را به دستگاه های اجرایی ابلاغ کرده است.

به نوشته خبرآنلاین، ابلاغ این قانون به دستگاه های دولتی، پس از استنکاف احمدی نژاد از ابلاغ آن صورت گرفته است؛ رویه ای که در سه سال گذشته موجب شده تا تقریبا تمامی مصوبات مجلس، نه از سوی سوی رئیس کابینه بلکه از سوی رئیس مجلس ابلاغ شود.

خبرآنلاین در اینباره نوشته است: “طبق ماده یک قانون مدنی، مصوبات مجلس شورای اسلامی و نتیجه همه‌پرسی پس از طی مراحل قانونی به رئیس‌جمهور ابلاغ می‌شود. رئیس‌جمهور باید ظرف مدت پنج روز آن را امضا و به مجریان ابلاغ نماید و دستور انتشار آن را صادر کند و روزنامه رسمی موظف است ظرف مدت 72 ساعت پس از ابلاغ، منتشر نماید. در صورت استنکاف رئیس‌جمهور از امضا یا ابلاغ در مدت مذکور در این ماده، به دستور رئیس مجلس شورای اسلامی، روزنامه رسمی موظف است ظرف مدت 72 ساعت مصوبه را چاپ و منتشر نماید”.

خبرآنلاین افزوده است: “وکلای ملت 23 آبان‌ماه طرح الحاق یک تبصره به بند 44 و الحاق یک تبصره به بند 45 قانون بودجه سال 1391 کل کشور را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.به موجب این مصوبه، اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سال 1391 ممنوع شد و دولت حق ندارد در ماه‌های باقیمانده سال جاری، سرانه یارانه نقدی پرداختی به خانوارها را از هر منبعی افزایش دهد.طبق تبصره الحاقی به بند 44 بودجه 91 مقرر شد، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات موضوع قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال 1391 نسبت به سال 1390 ممنوع است. بهارستان‌نشینان در تبصره الحاقی به بند 45 بودجه 91 نیز مقرر کردند، در ماه‌های باقیمانده سال 1391 هرگونه افزایش یارانه سرانه نقدی نسبت به پرداختی شهریور ماه سال جاری از هر منبعی ممنوع است.مجلسی‌ها با 183 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 20 رأی ممتنع، جزئیات طرح مذکور را به تصویب رساندند. تا پایان سال جاری طبق مصوبه مجلس، میزان یارانه نقدی همان 45 هزار و 500 تومان پرداخت خواهد شد و دولت حق هیچ گونه افزایش در میزان یارانه نقدی پرداختی به خانوارها را نخواهد داشت. قیمت حامل‌های انرژی مانند بنزین و گازوئیل و سایر کالاها و خدمات مشمول قانون هدفمندسازی یارانه‌ها تا پایان سال جاری هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهند داشت”.

 اعلام ناگهانی اجرای مرحله دوم طرحی که مجلس اجرای آن را ممنوع کرده با واکنش هایی در بین نمایندگان مجلس و رسانه ها مواجه شده است.

به نوشته تابناک، ابراهیم نکو، دبیرکمیسیون اقتصادی مجلس گفته است: “عقلای اقتصادی نظر مساعدی برای اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها ندارند و نباید بر اساس احساسات و اغزاض سیاسی تصمیم بگیریم و دراین باره باید عاقلانه تصمیم گرفت”.

او افزوده است: “حتی فکر کردن به اجرای فاز دوم هدفمندی خطاست و فعلا زمینه اجرای فاز دوم هدفمندسازی فراهم نیست. اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها عواقب خطرناکی برای اقتصاد خانواده ها و واحدهای تولیدی داردو دولت را نیز درگیر مسایل حاشیه ای خواهد کرد. با توجه به نواقصی که دراجرای فاز اول هدفمندسازی یارانه ها شاهد بودیم اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها به ذهن خطور کند”.

نتایج به بارآمده از اجرای مرحله اول این طرح که تورم بالای 60 درصد را بر مردم تحمیل کرده، موجب شده تا جمشید پژویان، فردی که از سوی رسانه ها به عنوان “تئوریسین طرح هدفمندی” شهرت یافته نیز از آن اعلام برائت کند.

به گزارش فارس، جمشید پژویان در نشستی در دانشگاه علم و صنعت گفته است: “نمی‌دانم چرا همه جا گفته می‌شود که بنده تئوریسین این طرح هستم، در حالی که در زمان تصویب این طرح در هیچ کدام یک از جلسات بررسی این طرح شرکت نکرده‌ام. بنده حدود 25 سال است که در دانشگاه تدریس می‌کنم و آقای دانش جعفری، وزیر فعلی اقتصاد و آقای فرزین از دانشجویان من بودند؛ بنده در کلاس‌های درس به دانشجویان نقطه نظراتم را پیرامون مسائل اقتصادی عنوان می‌کردم که یکی از تأکیدات اصلاح ساختار یارانه‌ها بود. همواره تأکید می‌کردم که شیوه پرداخت یارانه باز که تمام کالاها و همه اقشار را در بر می‌گیرد، موجب اخلال در قیمت‌های فعلی می‌شود. یکی از پایه‌گذاران طرح هدفمندی یارانه‌ها آقای دانش جعفری بود و این طرح در اواخر دوره وزارت ایشان مطرح شد؛ بنده با توجه به نظریات علم اقتصاد معتقدم یارانه‌ها باید در جهت بهبود رفاه، بهره‌وری تولید و افزایش کارآمدی هدفمند شوند و پرداخت یارانه تنها باید برای بخش آموزش و بهداشت صورت گیرد”.

او گفته دولت احمدی نژاد که او خود از همراهان آن محسوب می شود نتوانسته است این طرح را درست اجرا کند.

هنوز جزئیات تصمیم ناگهانی احمدی نژاد برای اجرای طرحی که قانون آن را تا پایان سال متوقف کرده منتشر نشده است اما پیش بینی می شود در صورت اجرای این طرح، قیمت تمامی حامل های انرژی بین دو تا چهار برابر افزایش یابد.

مخالفان اصولگرای احمدی نژاد، تصمیم او برای اجرای این طرح را با انگیزه های انتخاباتی و توزیع پول در بین مردم می دانند.