تمرکز بر تعالیم اسلامی

نویسنده

» گزارش بوستون گلوب از برنامه های درسی در ایران

توماس اردبرینک

 

ایران برای خلاص شدن از تاثیر غرب، یک نظام جدید آموزشی را پیاده می کند و این آخرین تلاش دولت احمدی نژاد برای احیای ارزش های اسلامی و غلبه بر رشد فزاینده سکولاریسم در میان طبقه متوسط جامعه است.

 

به گفته مقامات وزارت آموزش و پرورش از ماه سپتامبر همه دانشجویان باید در کلاس هایی مثل “تعالیم سیاسی” و “مهارت های زندگی” شرکت کنند که هشدار هایی برای جلوگیری از جنبش های سیاسی می دهد و دختران را برای ازدواج در سن مناسب آماده می کند.

 

در دانشگاه ها رشته های حقوق، روانشناسی، جامعه شناسی و رشته های دیگر اصلاح می شوند و کارکنان وزارت علوم که مسئول آموزش عالی هستند این دروس را که بعنوان تئوری های غربی مطرح هستند، با تئوری های اسلامی جابجا می کنند.

 

ده ها استاد دانشگاه به این بهانه که از سیاست های جدید وزارت علوم حمایت نکرده بودند، بازنشسته یا اخراج شده اند.

 

این تغییرات به دنبال رشد فزاینده تاثیر طبقه متوسط بر جامعه است که روز به روز از فرد گرایی استقبال بیشتری می کند و با دنیای مدرن ارتباط برقرار می کند. رهبران ایران بطور پراکنده از آلوده شدن نظام آموزشی کشور که در سال های اولیه انقلاب سال 1979 توسط روحانیون و ایدئولوژیست ها شکل گرفته بود، و گسترش عقاید غربی، شکایت می کنند.

 

بسیاری از دانشجویان و استادید و والدین بیم آن دارند که این تغییرات، استاندارد های آموزشی ایران را که همیشه بالا بوده است، زیر سووال ببرد. پاکسازی دانشگاه ها و نظام آموزشی که در سه سال اول انقلاب صورت گرفت به زعم آنان باعث رکود جوانان ایران شد.

 

برنامه جدید آموزشی بعد از تغییراتی که سیستم سیاسی ایران در سال های اخیر بوجود آمد، صورت می گیرد. بسیاری از چهره های شناخته شده انقلابی پاکسازی شدند درحالی که قدرت در دست محمود احمدی نژاد و گروهی از روحانیون و فرماندهان سپاهیان است که از بعد از وارد شدن احمدی نژاد در عرصه سیاسی در سال 2003 بعنوان شهردار تهران، به شکل فاحشی گسترده شد.

 

این گروه در نظر دارند که ایران را به عنوان قدرتمند ترین کشور دنیا مطرح کنند و مردم این کشور را به عنوان  انسان هایی مطرح کنند که ایمان و منطق و عدل را در حد کمال دارند. این تفکر آنان را با ایرانیان شهرنشین و سکولار که بعد از انتخاب احمدی نژاد در اعتراض به انتخابات مخدوش، در خیابان ها دست به تظاهرات زدند، در تضاد قرار می دهد.

 

رئیس جمهور و حامیانش اخیرا تحت فشار مشکلات اقتصادی، بالارفتن قیمت سوخت، نان، انرژی و مایحتاج دیگر قرار گرفته اند که در نتیجه برداشتن یارانه ها بوجود آمده است. مقامات می گویند که این اقدام به سود افراد کم درآمد است اما وکلا، پرستاران، رانندگان تاکسی که دو نوبت کار می کنند و همه کسانی که طبقه متوسط جامعه را تشکیل می دهند معتقدند که این اقدام کمرشان را می شکند.

 

تغییر نظام آموزشی از دبستان تا دانشگاه در فهرست اقدامات بعدی دولت قرار دارد. عنوان برنامه وزیر آموزش و پرورش “برنامه ای برای ایجاد تحولات بنیادین در آموزش و پرورش” نام دارد و مدارس در آن “پایگاه های فرهنگی محله” هستند و روحانیون و اعضای بسیج به معلمان درس زندگی می آموزند.

 

حمیدرضا حاجی بابایی در ماه مه گفته بود:« در این برنامه جدید تعالیم فرهنگی در نظر گرفته شده و بر روی ورزش و کتابخوانی و قرآن تاکیید شده است.»

 

به گزارش ایلنا وزارت آموزش و پرورش دروس جدیدی برای کمک به دانش آموزان بین 12 تا 17 سال ارائه می دهد تا مهارت تحلیل سیاسی را در آنان تقویت کند تا در دام جنبش های فاسد و توطئه دشمنان نیافتند و اسیر برنامه های ماهواره، اینترنت و فضا های مجازی نشوند.

 

کتاب هایی در اختیار دبستانی های ایرانی قرار می گیرد که در آن توضیح داده شده است که چگونه ازدواج زودهنگام دختران آنان را از آسیب های اجتماعی در امان نگه می دارد.

 

حاجی بابایی در ماه نوامبر گفت که به دلیل اینکه تشکیل خانواده در ایران دیر صورت می گیرد، مشکلات افزایش پیدا می کند.

 

نظام سیاسی ایران که ترکیبی از قوانین اسلامی و حقوقی است بر اساس قوانین اسلام و بر اساس بیرون آوردن اقشار کم درآمد از فقر بوجود آمده است.

 

الگوهای اجتماعی که توسط حکومت ارائه می شوند، امامان و شهدا هستند. احمدی نژاد در سخنرانی ماه نوامبر خود ایرانیان را تشویق کرد تا امام زمان، امام دوازدهم شیعیان که غایب است را الگوی خود قرار بدهند.

احمدی نژاد گفت:« برای شناخت خدا لازم است که انسان کامل باشد.» و مسلما همین اظهارات چارچوب تغییرات آموزشی را تشکیل می دهد.

 

مجتبی ثمره هاشمی، معاون احمدی نژاد در یک مصاحبه در ماه نوامبر گفت:« در این برنامه تمرکز بیشتری بر روی اخلاقیات شده است. ما باید بر روی توسعه ارزش های انسانی مانند صداقت و پاکی و راستگویی تمرکز کنیم.»

 

با این حال بسیاری از معلمان معتقدند که این برنامه مبتنی بر اطلاعات غلط است.

 

صادق زیبا کلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و منتقد دولت می گوید:« این مهندسی فرهنگی جواب نمی دهد. آنها گمان می کنند می توانند به دانش آموزان دبستان آموزش بدهند که انسان های کاملی باشند اما فراموش کرده اند که ده ها عامل دیگر مانند والدین، دوستان، ماهواره و اینترنت افکار آنان را شکل می دهد.»

 

بوستون گلوب، 16 ژانویه