هشدار دو نامزد اصلاح‌طلب به صداوسیما

نویسنده
آزاده میررضی

» تبلیغات یک جانبه برای احمدی نژاد

دو روز پس از جلسه نمایندگان چهار کاندیدا با ضرغامی، نامزدهای اصلاح‌طلب در نامه‌هایی جداگانه به عملکرد صدا و سیما اعتراض کردند. کروبی در نامه‌ای به ضرغامی هشدار داد که رسانه ملی نباید به کیهان مصور تبدیل شود و موسوی هم در نامه‌ای به هاشمی شاهرودی، علی لاریجانی و دری نجف‌آبادی تصریح کرد که ظاهرا قرار نیست انتخابات به شکل جدی و رقابتی برگزار شود.

 

دیروز دو نامه از سوی دو نامزد انتخاباتی جناح اصلاح‌طلب علیه صدا و سیما منتشر شد؛ یکی از سوی کروبی خطاب به ضرغامی و دیگری از سوی موسوی خطاب به رئیس قوه قضاییه، رئیس مجلس و دادستان کل کشور.

همزمان خبرگزاری مهر، وابسته به جناح راست نیز خبر داد که دری نجف‌آبادی، دادستان کل کشور، روز قبل در جلسه‌ای از رویه جاری انتخاباتی صدا و سیما انتقاد و با تاکید بر اینکه این تذکر را به عنوان یک وظیفه قانونی ابراز می‌کند، تصریح کرده که: “در باب تبلیغات انتخابات دستگاههای عمومی خاصه صداوسیما نباید یکجانبه عمل نمایند.”

تذکر دادستان کل کشور از این لحاظ اهمیت دارد که دادستانی طبق قانون انتخابات ملزم به نظارت بر تبلیغات انتخاباتی و موظف است به شکایات انتخاباتی نیز رسیدگی کند.

هرچند نامه کروبی هنوز در حد یک گلایه باقی مانده و در نامه موسوی نیز با وجود خطاب قرار دادن دو مقام قضایی، صحبتی از شکایت نشده و صرفا تقاضای نظارت بر اجرای دقیق قانون مطرح شده، اما چراغ سبز دادستان کل کشور ممکن است راه را برای قضایی شدن اعتراضات اصلاح‌طلبان به جانبداری رسانه ملی از احمدی‌نژاد باز کند.

دری نجف‌آبادی که بیشتر با حضور ناکامش در وزارت اطلاعات دولت اول خاتمی شناخته می‌شود، از چهره‌های بانفوذ جناح محافظه‌کار است که در جامعه روحانیت نیز عضویت دارد و آنطور که گفته می‌شود در این جلسات علیه احمدی‌نژاد رای داده است.

حال باید دید آیا همان‌گونه که جناح دولتی از وجود مرتضوی برای از صحنه خارج کردن یک روزنامه مهم جناح رقیب استفاده کرد، اصلاح‌طلبان هم می‌توانند از معدود فرصت‌های باقی مانده در نهادهای نظارتی استفاده کنند یا خیر.

 

اعتراض به ضرغامی

مهدی کروبی، یکی از دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، دیروز در نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما با لحنی کم‌سابقه از عملکرد انتخاباتی این سازمان انتقاد کرد و با اشاره به خبرهای پخش شده علیه وی در یک برنامه خبری، هشدار داد که در قبال اختلاف‌افکنی‌های صدا و سیما، ادامه رپرتاژ آگهی برای دولت و تبدیل رسانه ملی به یک رسانه فردی و “کیهان مصور” سکوت نخواهد کرد.

اشاره کروبی به برنامه خبری “بیست و سی” دوشنبه شب است که برخلاف روال هر شب تا دقایقی قبل از ساعت 21 ادامه یافت تا بیش از ده دقیقه از سخنان انتقادی کروبی علیه برخی حامیان موسوی را پخش کند.

کروبی به ضرغامی نوشته: “آیا صداوسیما جسارت آن را دارد که بخش‌های دیگر سخنرانی من درباره آقای احمدی‌نژاد را هم پخش کند؟ علت رفتار غرض‌ورزانه صداوسیما برای برهم زدن چهره اصلاح‌طلبان چیست؟ آیا طرح تفاوت سلیقه میان نامزدهای اصلاح‌طلب در زمره وظایف صداوسیماست؟ آیا همین کار را درباره اختلاف اصولگرایان با آقای احمدی‌نژاد انجام می‌دهد؟”

 

نامه موسوی به سران دو قوه

میرحسین موسوی نیز دیروز به سران قوای مقننه و قضاییه و دادستان کل کشور نامه نوشت و از آنها خواست “با توجه به وظیفة قانونی خود در قبال نظارت بر اجرای دقیق قانون انتخابات، نسبت به پیگیری امر اقدام مؤثر” به عمل آورند.

در نامه موسوی تصریح شده که: “تاکنون نحوة اطلاع رسانی رسانة ملی چه به لحاظ کمیت و چه به لحاظ کیفیت، حتی نسبت به دوره های قبل تنزلی آشکار داشته است و در نتیجه این شائبه را در اذهان عموم به وجود آورده که گویی قرار نیست انتخابات دهمین دورة ریاست جمهوری صحنة برابر و جدی رقابت نامزدها باشد.”

وی همچنین رسانه ملی را به “نقض مکرر و آشکار بی‌طرفی از سوی بخش‌های خبری خاص و نیز کم‌مایه بودن برنامه‌هایی که باید با هدف دعوت به مشارکت حداکثری در انتخابات مردم تهیه و ارائه شوند” متهم و تصریح کرده که این رویه “به طور اساسی با ایدة انتخاب آزادانه، آگاهانه و مسؤلانه یکایک شهروندان در تعارض است.”

زهرا رهنورد، همسر موسوی هم که این روزها در فعالیت‌های انتخاباتی همواره کنار اوست، در یک سخنرانی دانشگاهی از عملکرد صدا و سیما به شدت انتقاد کرده و گفته: “میرحسین موسوی، کروبی و رضایی با هم خوب هستند و تنها آتش بیار معرکه صدا و سیماست. صدا و سیما باید خجالت بکشد که از بیت‌المال مصرف شخصی می‌کند. صدا و سیما از محضر ملت باید عذرخواهی کند و بی‌طرفانه و شرافتمندانه مثل یک عنصر ملی در خدمت مردم باشد.”

 

فرافکنی دولتی‌ها

صدا و سیمای جمهوری اسلامی در آخرین ماه انتخابات، روزهای دشواری را می‌گذراند؛ چرا که با تمام خدمات آشکار و پنهانی که در چهار سال قبل و روزهای اخیر در حق احمدی‌نژاد و دولتش روا داشته، باز هم آنها به عملکرد رسانه ملی اعتراض دارند و توقع دارند صدا و سیما بیش از این در خدمت تبلیغات انتخاباتی احمدی نژاد قرار گیرد.

جدیدترین نمونه از این اعتراض‌ها، انتقاد دو نماینده وابسته به جناح دولتی از رسانه ملی است، که در گفت‌وگو با ایرنا، صدا و سیما را به تضعیف دولت نهم! متهم کردند. یکی از این دو،  رمضان شجاعی نام داردکه به برنامه جریان که مجری آن سعید ابوطالب است، حمله کرد و این برنامه را در جهت بدنام کردن صداوسیما و تضعیف دولت دانست و خواستار پایان یافتن پخش آن شد.

انتقاد دوم را نیز نماینده اصولگرای دیگری به نام محمود احمدی ابراز کرد که روز سه شنبه در صحن علنی مجلس به انتقاد از رسانه ملی پرداخت و گفت: “چرا صدا و سیما خدمات صادقانه دولت را تحت پوشش خبری قرار نمی‌دهد؟”

به عقیده صاحبنظران، تکرار ادعای محرومیت دولت از پوشش رسانه ملی که با هدف باورپذیر کردن این ادعا صورت می‌گیرد، آخرین تاکتیک جناح دولتی برای فرار از اتهام جانبداری رسانه ملی از کاندیدای دولتی است.