تحویل اورانیوم به روسیه

ها آرتص
ها آرتص

» گزارش هاآرتص از مذاکرات هسته‌ای ایران

به گزارش نیویورک تایمز، تهران احتمالا به عنوان بخشی از توافق دائم بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، پیشنهاد قدرت‌های جهان برای انتقال بخش بزرگی از ذخیره اورانیوم خود به روسیه را پذیرفته است.

بنا بر این گزارش، روسیه اورانیوم غنی‌شده را به میله‌های سوخت برای راکتور بوشهر تبدیل خواهد کرد و به این ترتیب اطمینان حاصل می‌شود که این مواد برای ساخت سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

ایران حدود ده تن اورانیوم غنی‌شده ۵ درصدی در اختیار دارد. نابود کردن این ذخیره یا خروج آن از کشور یکی از مسایل کلیدی مذاکرات است.

یک مقام آمریکا که در مذاکرات شرکت دارد به نیویورک تایمز گفت: “اگر توافق ایران-روسیه به نتیجه برسد، می‌تواند سنگ‌بنای امر بسیار بزرگتری باشد.”

با این‌که بحران اوکراین موجب بروز تنش بین آمریکا و روسیه شده، اما دو کشور در مورد ایران به همکاری خود ادامه می‌دهند. یک مقام ارشد در شورای امنیت ملی به نیویورک تایمز گفت: “این کاملا حقیقت دارد که روسیه نقش بسیار مفیدی در این مذاکرات ایفا کرده است.”

وی افزود، روسیه در مذاکرات هسته‌ای ایران با پنج قدرت دیگر جهان همکاری کرده و “ایده‌های خلاقانه و منطقی ارائه کرده تا بتوانیم به هدفمان برای از بین بردن هرگونه مسیر احتمالی منجر به ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران برسیم.”

این مقام افزود، با این حال هنوز روشن نیست ایران این “پیشنهاد منطقی” را بپذیرد یا این‌که بخواهد به خواسته‌های خود که ارتباط اندکی با نیازهای عملی برنامه هسته‌ای این کشور دارد ادامه دهد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون نماینده اروپا در مذاکرات هسته‌ای، در تلاش برای پیشبرد توافق دائم در مورد برنامه هسته‌ای این کشور تا مهلت ۲۴ نوامبر، یکشنبه آینده نشستی سه‌جانبه را در مسقط پایتخت عمان برگزار می‌کنند.

دوره‌های قبلی مذاکرات بین ایران و قدرت‌های جهانی در سال‌های گذشته همگی در ژنو یا وین برگزار شده اما این نشست در عمان برگزار خواهد شد. پیش از این، سلطان قابوس عمان میزبان مذاکرات محرمانه بین ایران و آمریکا بود که به ادامه مذاکرات رسمی و امضای توافق اولیه، پس از تعطیلی بخش بزرگی از برنامه هسته‌ای ایران منجر شد.

نشست سه‌جانبه عمان دو روز طول خواهد کشید. مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون گفت، اشتون برای گفتگوهای قبلی و هماهنگی‌های پیش از این نشست، روز جمعه با رئیس تیم‌های مذاکره‌کننده قدرت‌های جهانی – آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان - در وین دیدار خواهد کرد.

منبع: هاآرتص - 4 نوامبر