به جدال اطلاعاتی ایران و آمریکا

نویسنده

» نگاه واشنگتن پست به هشدار وزارت اطلاعات

jedaletelatiiranvaamrica.jpg

توماس اردبرینک

یک مقام عالیرتبه اطلاعاتی ایران روز دوشنبه و در آستانه سرکار آمدن دولت جدید در آمریکا به این کشور هشدار داد علیه ایران جاسوسی نکند.

به گزارش خبرگزاری نیمه دولتی فارس، مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات ایران گفت: “لازم است به دولت جدید آمریکا هشدار بدهیم که نباید راه دولت قبلی را ادامه بدهد.”

او از وجود یک “جنگ اطلاعاتی تمام عیار” میان دو کشور خبر داد و اظهارات کم نظیر و تفصیلی درباره آنچه “خسارت های سنگین” وارد شده به آمریکا در تلاش برای استخدام عواملی از میان پزشکان، هنرمندان و طراحان مد ارائه کرد.

این مقام مسؤول که نام وی از سوی رسانه های داخلی اعلام نشده، گفت دو پزشک ایرانی متخصص ایدز که دستگیری آنها در سال گذشته موجب نگرانی غرب شده است، بخشی از چهار “سرشاخه”هایی هستند که اخیراً به دست داشتن در توطئه آمریکا برای سرنگون کردن دولت ایران محکوم شده اند. به گفته این مقام ایرانی، ده ها نفر دیگر نیز بازداشت و تحت بازجوئی قرار گرفته اند.

او آمریکا را به مستقر کردن عوامل اطلاعاتی خود در کشورهای همسایه، خصوصاً امارات متحده عربی، ترکیه و آذربایجان به عنوان “ایستگاه های” جاسوسی علیه ایران متهم کرد. خبرگزاری فارس به نقل از وی نوشت این عوامل به دنبال ایجاد “بحران اجتماعی، تظاهرات خیابانی و مناقشات قومی” هستند. وی افزود: “یک انقلاب نرم علیه کشور ما طراحی شده و تا برخی مراحل هم اجرأ شده ، اما در نطفه خفه شده است.”

داوود هرمیداس باوند استاد روابط بین المللی دانشگاه علامه طباطبائی تهران گفت: “این یک پیغام به موقع برای دولت جدید آمریکاست که دنباله روی از سیاست های قبلی در قبال ایران به شکست خواهد انجامید. آنها می خواهند به رئیس جمهور جدید نشان بدهند که باید رویکردی را انتخاب کند که کمتر مواجهه طلبانه باشد.”

اوباما اعلام کرده ایران را به چشم یک “تهدید واقعی” نگاه می کند اما درعین حال عهد کرده تلاش های دیپلماتیک برای تماس با ایران را که تغییری در رویکرد منزوی سازی جورج بوش محسوب می شود، در پیش بگیرد. دولت بوش یک بودجه 75 میلیون دلاری برای پیشبرد دموکراسی در ایران اختصاص داده بود. رهبران جمهوری اسلامی گهگاه نگرانی خود را نسبت به استفاده آمریکا از روشنفکران و نهادهای غیردولتی و ناراضیان برای تخریب ایران ابراز کرده اند.

رئیس اداره ضدجاسوسی ایران هم گفت این اداره از انتخاب طبقه ای از افراد که عوامل اطلاعاتی آمریکا به آنها نزدیک شده اند، شگفت زده شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، این مقام گفت: “آنها با افرادی تماس گرفته اند که ما انتظارش را نداشته ایم: طراحان مد، پزشکان، استادان دانشگاه، روحانیون، ورزشکاران و هنرمندان.”

او گفت: “از این افراد برای سفرهای یک ماهه به آمریکا دعوت می شود. آنها در گردهم آیی ها و بازدیدها شرکت می کنند و سعی می کنند آمریکا را به عنوان تنها نجات دهندۀ ایران معرفی کنند. از این افراد دربارۀ دفاع غیرفعال هوائی، زیرساخت ها و وضعیت اطلاعاتی کشور سؤال می شود.”

وی افزود چهار “سرپرست شبکه” در ایران بازداشت شده اند و اخیراً از سوی دادگاه های ما محکوم شده اند. به گزارش خبرگزاری فارس، وی گفت دو نفر از این بازداشت شدگان، دو برادر به نام آرش و کامیار علائی و هر دو پزشک هستند. به گزارش آسوشیتدپرس، آنها برنامه پیشگیری و درمان ایدز را در ایران اجرا می کردند و دوره های آموزشی نیز برای کارکنان بهداشتی افغانی و تاجیک برگزار کرده بودند. اتحادیه اروپا سال گذشته خواستار آزادی این دو نفر شده بود.

رئیس اداره ضدجاسوسی ایران گفت کسانی که محکوم شده اند، در بین عوامل اصلی قرار دارند که “از روی عمد و آگاهی با عوامل اطلاعاتی آمریکا همکاری کرده اند، و درخواستهای آنها را مو به مو اجرا کرده اند.”

منبع: واشنگتن پست- 20 ژانویه