مهلت رسیدن به توافق رو به پایان است

نویسنده
نوول ابزرواتور

» گزارش نوول ابزرواتور از ادامه مذاکرات

روز پنج شنبه سخنگوی رییس دیپلماسی اروپا اعلام کرد که از تاریخ ۱۸ سپتامبر، دور جدید مباحثات میان قدرت های جهانی و ایران درخصوص برنامه هسته ای این کشور در نیویورک آغاز خواهد شد. این درحالی است که مهلت نهایی برای رسیدن به توافق کم کم رو به پایان است.

مایکل مان دراین خصوص گفت: “مذاکرات میان گروه شش کشور و ایران که توسط کاترین اشتون هدایت شده، از تاریخ ۱۸ سپتامبر در نیویوک ادامه خواهد یافت.”

او خاطرنشان کرد که این مذاکرات در سطوح مدیران سیاسی انجام خواهد شد.

روز دوشنبه، محمد جواد ظریف، رییس دیپلماسی ایران، خانم اشتون را در چارچوب سفری به اروپا در بروکسل ملاقات کرد. او درخصوص این امکان که ایران و گروه شش کشور قبل از مهلت تعیین شده در ماه نوامبر به توافق دست یابند “ابراز خوش بینی کرد”.

آقای مان اظهار داشت به دنبال نشستی که روز دوشنبه برگزار شد، “دیدارهای دوجانبه ای بین کشورهای اروپایی و ایران و بین ایالات متحده و ایران در سطوح مدیران سیاسی انجام خواهد شد”. مذاکرات میان ایران و کشورهای اروپایی در تاریخ ۱۱ سپتامبر در وین برگزار می شود.

مسؤولان آمریکایی و ایرانی نیز به نوبه خود قرار است همین پنج شنبه مذاکرات خود را در ژنو ازسر گیرند. هیأت آمریکایی که ازسوی بیل برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا، و وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت خارجه، هدایت می شود روزهای پنج شنبه و جمعه با مسؤولان ایرانی دیدار خواهد کرد.

ایران و گروه شش کشور در ماه نوامبر سال گذشته به توافقی مقدماتی دست یافتند که به مدت شش ماه قابل تمدید بود. این توافق از ۲۰ ژانویه به اجرا درآمد. در ماه ژوئیه، به منظور رسیدن به توافق نهایی و تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه اتمی ایران در ازای لغو تحریم های غربی، چهار ماه دیگر به این مدت اضافه شد و تا ۲۴ نوامبر تمدید گردید.

ایالات متحده در اواخر ماه اوت تحریم های دیگری را علیه ۲۵ شخصیت حقوقی و اشخاصی که به پیشبرد برنامه اتمی ایران و حمایت از “تروریسم” متهم شده بود اعمال کرد تا بدین ترتیب “فشار بر تهران حفظ شود”.

قدرت های غربی و اسراییل مظنون به آنند که ایران درتلاش برای دستیابی به سلاح اتمی است، درحالی که تهران همواره ادعا کرده ماهیت برنامه اتمی این کشور صرفاً صلح آمیز است.

نوول ابزرواتور، ۴ سپتامبر