آیا حزب‌الله تا آخر از اسد حمایت می‌کند؟

نویسنده

» گزارش اورشلیم پست از مواضع تهران و دمشق

آریل بن سالومون

درگیری در سوریه در ماه جاری افزایش یافته و مخالفان بیش از پیش در حال تصرف مواضع دفاعی رژیم در شهرها هستند. بمبگذاری‌های انتحاری منتسب به جبهه النصره، وابسته به القاعده، که موجب کشته شدن 90 نفر شد، می‌تواند خبر از حوادث پیش روی دمشق بدهد.

ویراستار القدس العربی در لندن می‌نویسد، ساکنان دمشق خیال می‌کردند ایمن هستند اما حالا درگیری‌هایی که در حومه دمشق جریان داشته به پایتخت رسیده است. وی می‌افزاید، سوریه به آینده‌ای خونین‌تر نزدیک می‌شود.

از سوی دیگر درگیری مرزی بین مخالفان اسلام‌گرای سوریه و سازمان شیعه حزب‌لله لبنان، در ماه جاری افزایش یافته است.

روز یکشنبه روزنامه دیلی استار، چاپ لبنان، گزارش داد که آتش‌باران از طرف سوریه در مرز میان دو کشور موجب کشته شدن 3 نفر در لبنان شد. جنبش آینده لبنان که وابسته به سنی‌ها است، از این شلیک‌ها از طرف رژیم سوریه شکایت کرد و از ارتش لبنان خواست تا از آن‌ها حمایت کند.

میشل سلیمان، نخست‌وزیر لبنان نیز از سوریه خواست تا به شلیک به سوی لبنان پایان دهد.

با این وجود به نظر می‌رسد ارتش لبنان از مداخله خودداری کند چون حزب‌لله و متحدانش بر دولت لبنان حاکم هستند و چنین اقدامی می‌تواند به جنگ داخلی بیانجامد.

هفته گذشته ارتش سوریه آزاد تهدید کرد که اگر حزب‌الله ظرف مدت 48 ساعت شلیک به طرف مواضع آنان در حمص را متوقف نکند به حزب‌الله حمله می‌کند.

غرب متوجه شده است که درگیری سوریه می‌تواند گسترش یابد و ترجیح می‌دهند سلاح‌های شیمیایی سوریه را ضبط یا نابود کنند. این نگرانی ‌ها روز یکشنبه با انتشار اخبار مبنی بر دسترسی شورشیان به راکتور هسته‌ای که اسرائیل در سال 2007 بمباران کرد افزایش یافت.

جبهه النصره وابسته به القاعده نیروی‌های مخالف را روی زمین هدایت می‌کند. سلمان شیخ، مدیر مرکز دوحه بروکینگز به خبرگزاری فرانسه گفت: “النصره می‌تواند کنترل سه استان را در مرحله بعدی در دست بگیرد؛ خیلی هوشمندانه عمل می‌کنند؛ با بزرگان قبایل توافق می‌ کندد و کمک‌های مورد نیاز را دریافت می‌کنند و با کنترل برخی از میادین نفتی درآمد کسب می‌کنند.”

واشنگتن پست روز یکشنبه فاش کرد که قدرت‌های بیرونی شروع به فرستادن سلاح‌های قوی‌تر برای مخالفان سوری کرده‌اند تا مبارزان غیرعضو در النصره را تقویت کنند. یک مقام عرب آن‌ها را “آدم‌ خوب‌ها” خواند.

اینکه چگونه قدرت‌های بیرونی مبارزان النصره وابسته به القاعده، “آدم بد ها”، را از دیگر اسلام‌گراها و گروه‌های دیگر “خوب” تشخیص می‌دهند زیاد روشن نیست.

ولید جمبلات، نماینده مجلس لبنان در مصاحبه‌ای با الجزیره، که قرار است روز دوشنبه پخش شود، گفته است که “حزب‌الله با دستور ایران در سوریه در حال جنگ هستند.”

مردم امید به دولت برای برقراری امنیت را از دست داده‌اند و به نظر می‌رسد حتی با کمک حزب‌الله و ایران هم رژیم نمی‌تواند از بدترین قتل‌عام‌ها در دمشق جلوگیری کند.

ایران و حزب‌الله حساب کرده‌اند که اگر حزب‌الله درگیری خود را هم مقداری افزایش دهد اما درگیری را در سوریه و لبنان نگه دارد، اسرائیل و غرب مطمئنا دخالت نخواهند کرد.

با این حال، چنین اقدامی رژیم‌های سنی را برآشفته می‌کند و تلاش‌های ایران برای دوستی با اسلام‌گراهای تازه در منطقه را نابود می‌کند. برای همین است که احتمالا ایران و حزب‌الله از جنگ تمام عیار در سوریه شانه خالی می‌کنند، هرچند که ممکن است اگر پایان اسد نزدیک باشد، حمایت‌های پنهان خود از حزب‌الله را ادامه دهد. افزایش دخالت حزب‌الله در هفته گذشته نشان از این نگرانی‌ها دارد.

منبع: اورشلیم پست - 25 فوریه 2013