دادگاه یک روزنامه‌نگار با حضور بازجو

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

در روزی که مادر یک روزنامه نگار زندانی در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان زندان‌ها پرده از ضرب وشتم شدید فرزندش توسط ماموران برداشت، جلسه دادرسی یک روزنامه نگار دیگر با حضور بازجوی پرونده در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

یک روز مانده به انتخابات، موج احضار و بازداشت فعالان سیاسی و مدنی شدت گرفته و مهدی خزعلی، وبلاگ نویس منتقد حکومت هم که به پنجاهمین روز اعتصاب غذایش نزدیک می شود در نامه‌ای خطاب به قاضی پیر عباسی، ریاست شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، نوشته است “برای احیای آیین دادرسی و استقرار قضایی و خاتمه این خیمه شب بازی‌ها به نام دادگاه، تا شهادت” به اعتصاب غذایش ادامه می‌دهد.

 

“مأمور بودم و معذور” پذیرفته نیست

فاطمه الوندی، مادر مهدی محمودیان، در نامه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار روز قرار گرفت، خطاب به غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌ها، از ضرب و شتم شدید فرزند روزنامه نگارش از سوی ماموران زندان سخن گفته است.

خانم الوندی در این نامه با اشاره به جایگاه و مسئولیت رئیس سازمان زندان‌ها درباره پرونده مهدی محمودیان و سایر زندانیان مشابه، نوشته مسئولیت ستم‌هایی که بر آن‌ها و خانواده‌هایشان رفته متوجه این مقام قضایی است.

مادر این روزنامه نگار زندانی در نامه خود به رئیس سازمان زندان‌ها، یکی از مصاحبه‌های او را یادآوری کرده ونوشته پس از این مصاحبه خوشحال شده است که سرانجام “مسئولی پیدا شد که با صراحت و شجاعت مسئولیت قانونی خود را در قبال زندانیان سیاسی و مطبوعاتی بپذیرد و به صراحت اعلام کند.”

اشاره مادر مهدی محمودیان به مصاحبه چندی پیش اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌ها با ایلنا، خبرگزاری کار ایران است که گفته بود: “در زندان اوین بخشی وجود ندارد که تحت نظارت و مسئولیت ما نباشد.”

این مقام قضایی همچنین افزوده بود: “درحوزه زندانبانی آنچه که بحث زندانبانی با ماست و بنده مسئولیت زندانبانی زندان‌های کل کشور و همه آنچه که داخل زندان‌ها و زندان اوین می‌گذرد را دارم و من امروز عرض می‌کنم ما در کشور بازداشتگاهی که تحت پوشش و نظارت و مسئولیت ما نباشد نداریم.”

فاطمه الوندی، اینک در نامه خود به اسماعیلی به تشریح مصادیقی پرداخته است که ادعاهای رئیس سازمان زندان‌ها را زیر سC وال می‌برد.

او با اشاره به آن بخش از گفته‌های این مقام قضایی در خصوص پذیرفتن نظارت و مسئولیت زندان اوین، یادآور شده که فرزندش در فاصله روزهای ۱۱ تا ۱۴ دی ماه امسال، در حالیکه مورد ضرب و شتم ماموران زندان قرارگرفته از زندان رجایی شهر منتقل شده است.

خانم الوندی با اشاره به صدمات روحی و جسمی‌ای که فرزندش در دوران زندان متحمل شده، از رئیس سازمان زندان‌ها انتقاد کرده که مسئولین تحت امر او مسئولیت‌شان را نادیده گرفته و حتی اجازه ویزیت ماهیانه هم به مهدی محمودیان نمی‌دهند.

از مهدی محمودیان به عنوان افشاکننده کهریزک نام برده می‌شود؛ روزنامه نگاری که سال ۸۷ از بازداشتگاه کهریزک نوشته و نسبت بدان هشدار داده بود. او در زندان نیز در نامه‌ای سرگشاده از رواج تجاوز جنسی به زندانیان در زندان رجایی شهر خبر داده و خطاب به آیت الله خامنه‌ای نوشته بود: “در حکومت شما زندان‌ها به شهر مردگان می‌ماند که باید به هر طریقی فقط از آن خارج شد”.

این روزنامه نگار در زندان دچار عفونت ریه و بیش از یک ماه در بیمارستان بستری شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت. با این حال با مرخصی او نیز موافقت نشد و‌‌ همان زمان مادرش در مصاحبه با “روز” اعلام کرد: “بچه‌های بی‌گناه و سالم را گرفتند بردند وبیمار و مریض‌شان کردند الان هم دست از سرشان برنمیدارند چه می‌خواهند آخر؟ می‌خواهند این‌ها از بین بروند؟ چقدر می‌خواهند در زندان نگه‌شان دارند؟ سلامتی‌شان را که نمی‌توانند بازگردانند حداقل آزادیشان را بازگردانند و بگذارند برگردند به خانواده و زندگیشان.”

مادر مهدی محمودیان در پایانِ نامه خود به رئیس سازمان زندان‌ها نوشته است: “یادآوری می‌کنم که در روز پاسخگویی در پیشگاه عدل الهی، گفتنِ «مأمور بودم و معذور» و یا اطلاع نداشتم، پذیرفته نیست.”

 

دادگاه ریحانه طباطبایی

اخبار زندانیان مطبوعاتی در روز چهارشنبه، ۱۰ اسفند اما تنها به انتشار نامه مادر مهدی محمودیان به رئیس سازمان زندان‌ها محدود نبود؛ بر اساس گزارش‌ها، دادگاه ریحانه طباطبایی، دیگر روزنامه نگار ایرانی، روز چهارشنبه، ۱۰ اسفند ماه، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

به گزارش سایت کلمه، در این دادگاه که متهم، وکیل پرونده و بازجوی این روزنامه نگار حضور داشتند، به او اتهام “تبلیغ علیه نظام” تفهیم شده است.

بر اساس این گزارش خانم طباطبایی در دادگاه از خود دفاع کرده و نتیجه رای دادگاه پس از ارائه دفاعیه تکمیلی وکیل این روزنامه نگار، صادر خواهد شد.

این روزنامه نگار، آذر ماه سال گذشته بازداشت و پس از ۴۰ روز انفرادی در بند دوالف سپاه پاسداران با قرار وثیقه آزاد شد.

ریحانه طباطبایی اینک در روزنامه شرق فعالیت می‌کند. او پیش‌تر علاوه بر خبرگزاری سینا و مجله چلچراغ، در روزنامه‌های فرهیختگان، بهار، کلمه سبز و همچنین مجله ایران فردا مشغول به کار بوده است.

در تازه‌ترین گزارش سازمان عفو بین الملل که روز سه شنبه، ۹ اسفند ماه در آستانه انتخابات مجلس منتشر شد، در یک سرفصل جداگانه در مورد وضعیت روزنامه نگاران ایرانی اعلام شده است که روزنامه نگاران در سال جاری همچنان در معرض خطر بدرفتاری و شکنجه قرار دارند. عیسی سحرخیز، بهمن احمدی امویی و احمد زیدآبادی از جمله روزنامه نگارانی هستند که در گزارش این نهاد جهانی مدافع حقوق بشر به تشریح وضعیت آن‌ها پرداخته شده است.

 

اعتصاب تا خاتمه خیمه شب بازی‌ها

مهدی خزعلی، وبلاگ نویس منتقد حکومت که سازمان عفو بین الملل روز سه شنبه، ۹ اسفند، نسبت به وضعیت او پس از اعتصاب غذا ابراز نگرانی کرده بود، دیروز، چهارشنبه، ۱۰ اسفند در نامه‌ای به قاضی پرونده خود به برخی از رفتارهای غیر قانونی دستگاه قضایی کشور پرداخته است.

سایت کلمه که تازه‌ترین نامه آقای خزعلی را منتشر کرده، نوشته است این وبلاگ نویس منتقد که ۵۰ روز است در اعتصاب غذا به سر می‌برد، از دو روز پیش به بند ۲۰۹ منتقل شده و از او خبری در دست نیست.

مهدی خزعلی در نامه خود به قاضی پیر عباسی نوشته است: “امروز چهل و هشتمین روز بازداشت بلاوجه و اعتصاب غذای من در اعتراض به این قرار بیدادگاه است، مگر خود شما نبودید که در همین پرونده شعبه ۹ بازپرسی فرهنگ و رسانه رای دادید که «بازداشت موقت برای این اتهامات بلاوجه است!» چگونه است که در‌‌ همان پرونده تسلیم خواست غیرقانونی و نامشروع بازجوی اطلاعات شدید؟!”

او در ادامه به تشریح روند دادرسی پرونده‌اش پرداخته و خطاب به قاضی پرونده نوشته است که برای “احیای آیین دادرسی و استقرار قضایی و خاتمه این خیمه شب بازی‌ها به نام دادگاه، به اعتصاب غذا تا شهادت” ادامه خواهد داد.

مهدی خزعلی، وبلاگ نویس منتقد حکومت که در گزارش عفو بین الملل نسبت به وضعیت او ابراز نگرانی شده، چند روز پیش به دنبال یک اعتصاب غذای ۴۰ روزه، دچار ناراحتی قلبی و از زندان اوین به بیمارستان منتقل شده بود، پس از بازگرداندن به زندان در نامه‌ای خطاب به مسئولان اوین اعلام کرد در صورت مرگ بر اثر اعتصاب، تنها مقامات پزشکی سازمان ملل اجازه دارند جسد او را کالبد شکافی کنند. آخرین گزارش‌ها حاکی از انتقال این زندانی در اعتصاب، به بند ۲۰۹ زندان اوین است.

 

آدم برفی دردسر ساز

روز گذشته همچنین اخبار پراکنده‌ای در رابطه با احضار و محکومیت چندین فعال دانشجویی و سیاسی در نقاط مختلف منتشر شده است.

به گزارش وب سایت “دانشجو نیوز” که اخبار مربوط به دانشجویان کشور را پوشش می‌دهد، حراست دانشگاه شهر کرد، شماری از دانشجویان این دانشگاه را به دلیل “برف بازی و ساختن آدم برفی با شال و کلاه سبز” احضار کرده است.

گزارش شده پس از بارش برف در شهرکرد، شماری از دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه به شکلی مجزا به تفریح پرداخته و آدم برفی‌هایی با شال و کلاه سبز درست کردند.

به گزارش دانشجو نیوز پس از این اقدام تفریحی، حراست دانشگاه با شناسایی تعدادی از این دانشجویان، آن‌ها را احضار و این اقدام دانشجویان را عملی خلاف شرع وقانون عنوان کرده است.

در همین روز کمیته گزارشگران حقوق بشر خبر داد که حکم ۳ سال حبس تعزیری سعید جلالی‌فر، فعال حقوق کودک و عضو سابق این کمیته که پیش‌تر از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، صادر شده بود، در دادگاه تجدیدنظر عینا مورد تایید قرار گرفت.

سعید جلالی‌فر، از اعضای “جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان”، در آذرماه سال ۸۸ بازداشت و بیش از سه ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری شد. وی سپس با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

بر اساس خبر کمیته گزارشگران حقوق بشر، جلالی‌فر در تاریخ ۸ مردادماه امسال، زمانی که جهت جلوگیری از ضبط وثیقه‌اش به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود، بازداشت و به بند ۳۵۰ زندان اوین انتقال یافت.

سازمان عفو بین الملل در گزارشی که روز سه شنبه منتشر کرده، اعلام کرده جمهوری اسلامی دامنه سرکوب مخالفانش را در آستانه انتخابات این هفته مجلس شورای اسلامی گسترش داده و محدودیت آزادی بیان را نیز شدت بخشیده است.