دستور کشتن ماموران ایرانی در عراق

نویسنده

dastorkoshtanb.jpg

سوزان گلدنبرگ و یان بلک

جورج بوش روز گذشته در کاخ سفید و در جریان جلسه ای با هدف مقابله با تاثیر ایران در خاورمیانه، به نیرو های آمریکایی در عراق، دستور شلیک یا دستگیری ماموران ایرانی را صادر کرد.

مقامات کاخ سفید در توضیحات بیشتر در مورد نگرانی آمریکا از تاثیر ایران بر خاورمیانه، تاکید کردند که آمریکادر صدد است که فشار بیشتری بر ماموران ایرانی در عراق که از سوی آمریکا به تعلیم و تجهیز مخالفان متهم شده اند، اعمال کند.

گوردن جان درو، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، گفت: “ماههاست که رئیس جمهور و تیم امنیت ملی، در جریان این امر قرار گرفته اند که ایرانی ها، در تهیه وسایل عملیات انتحاری و تعلیمات نظامی برای آسیب رساندن به سربازان آمریکایی، دست دارند و در نتیجه، نیروهای آمریکایی هر زمانی که مطلع شدند، می توانند به منظور دفاع از خود و دیگران، اقدامات لازم را اجرا کنند”.

روزنامه واشنگتن پست در این باره نوشته است که “این قانون جدید که به سربازان آمریکایی اجازه می دهد که به اعضای سپاه پاسداران یا ماموران اطلاعاتی ایران که با شبه نظامیان عراقی همکاری می کنند، شلیک یا دستگیرشان کنند، پاییز امسال توسط جورج بوش، تایید شده بود”.

قسمت قوی تر این خط مشی تازه، جلوگیری از تاثیر گذاری ایران و تضعیف عزم ایران برای پیشبرد برنامه های اتمی اش است. اعضای دولت آمریکا به فرماندهان نظامی فشار آورده اند که در مقابل ماموران ایرانی از سلاح های کشنده استفاده کنند که در این میان، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، نگران وسیع تر شدن دامنه رویارویی نیروهای نظامی ایران و آمریکا است.

با این حال، جورج بوش روز گذشته به خبرنگاران گفت که موضع گیری شدید در مقابل ایران برای جلوگیری از تاثیر خارجی بر عراق، لازم بود. او گفت: “سیاست ما، حمایت از ارتش خودمان است. این منطقی است”.

دولت بوش، طی ماه های گذشته دچار نگرانی فزاینده ای شده است که تهران، در حال ایجاد هرج و مرج در عراق، به سود خودش است و با تجهیز نیروهای شبه نظامی شیعه، خشونت های مذهبی را افزایش می دهد. فرماندهی مرکزی آمریکا، پیش بینی می کنند که در حدود 150 مامور ایرانی در عراق فعالیت می کنند.

در عین حال، یک گروه مخالف ایرانی در لندن اعلام کرد که ایران به عراقیان تحت فرماندهی سپاه القدس متعلق به سپاه پاسداران، حقوق ماهیانه می دهد. شورای ملی مقاومت در فهرستی که آن را “کاملا سری” می نامد، اسامی همه افراد شامل متحدان و نقش آنها را توسط منابع شان در ایران، تهیه کرده است. اکثر آنها وابسته به سپاه بدر، شاخه نظامی مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق هستند.

در این فهرست، اسامی فرماندهان ایرانی واحد عملیات در داخل عراق نوشته شده و جزئیات انتقال پول و اسلحه در مرز، اکثرا از طریق اهواز در جنوب ایران، تشریح شده است. شورای مقاومت ملی، اعلام کرد که ستاد بازسازی اماکن متبرکه عراق، یکی از کانال های انتقال پول و مهمات است.

این گروه مخالف، هیچ ابایی از مخالفت با آنچه به آن “رژیم آخوندی” می نامد ندارد و نیروهای نظامی این گروه در اولین جنگ خلیج، در کنار عراقی ها و در مقابل ایران جنگیدند. اما اعتبارشان را با دادن اطلاعات دقیق از برنامه های مخفیانه اتمی ایران، مدت ها قبل از زمانی که مجامع بین المللی به آن پی ببرند، بدست آوردند.

طی پنج هفته گذشته، نیروهای آمریکایی در عراق، دست کم هشت ایرانی را در حملات جداگانه دستگیر کردند. هنوز پنج نفرشان در بازداشت بسر می برند. زلمای خلیل زاد، سفیر آمریکا در عراق، به خبرنگاران گفت که یکی از آنها از فرماندهان ارشد عملیاتی سپاه پاسداران است.

با این حال، به نظر می رسد که آمریکا به هشدار عربستان سعودی و متحدان دیگرش در خاورمیانه که معتقدند، تمرکز بیش از حد این کشور برمسئله عراق، دست ایران را در خاورمیانه باز گذاشته است، پاسخ داده است. این نگرانی ها با در گرفتن جنگ میان حزب الله و اسرائیل در تابستان گذشته، تشدید شد.

جورج بوش، در سخنرانی سالانه اش در کنگره بار دیگر از ماهیت جنگ بر علیه تروریسم را تشریح کرد که شامل مبارزه با نیروی نظامی القاعده سنی تا هر گروه اسلامی افراطی، با هر مذهبی، می شود. او گفت: “گروه های افراطی شیعه و سنی، دو روی سکه اقتدار گرایی، محسوب می شوند. آنها می خواهند آمریکایی ها را بکشند و دموکراسی را در خاورمیانه از بین ببرند و به سلاح هایی دست پیدا کنند که بتوانند در مقیاس وحشتناک تری کشتار کنند”.

بر خلاف افزایش مخالفان در کنگره، بوش تسلیم تردید ها برای افزایش نیروهای نظامی یا اتخاذ خط مشی برخورد بیشتر با ایران، نشد. یکی از مقامات نظامی آمریکا گفت: “رئیس جمهور در مورد حمله هوایی به ایران طی هفته های آتی، توجیه شده است”.

منبع: گاردین، 27 ژانویه 2007