روحانیون ایران و تشویق بحرینی ها به نا آرامی

نویسنده

» مقاله بوستون گلوب درباره رویکرد منطقه ای حاکمان ایران

ناصر کریمی

یک روحانی ارشد ایرانی از اکثریت شیعه در بحرین خواست تا سرحد مرگ  برای آزادی، به تظاهرات خود علیه سلطنت سنی ها در این جزیره کوچک ادامه دهند.

بحرین چندین ماه است که با نا آرامی شیعیان در برابر حاکمان سنی خود دست و پنجه نرم می کند. هرچند هیچ ارتباط آشکاری میان مخالفان شیعه در بحرین و کشور با اکثریت شیعه ایران وجود ندارد، اما رهبران کشورهای خلیج فارس نگران هستند که دستاوردهای سیاسی شیعیان بحرینی راه مداخله ایران در عربستان سعودی را باز کند.

ایران در هفته جاری اعزام نیرو از سوی متحدان عرب سنی تحت رهبری عربستان جهت تقویت حاکمان سنی در بحرین را محکوم کرده است.

آیت الله احمد جنتی در جریان خطبه های نماز جمعه تهران از “برداران و خواهران بحرینی” خواست “تا سرحد مرگ تا پیروزی در برابر دشمن مقاومت کنند.”

جنتی، یکی از حامیان محمود احمدی نژاد، از تمام مسلمانان خواست برای “احقاق حق” شیعیان بحرینی کمک کنند. وی در عین حال آمریکا را به “همکاری در تمام جنایت ها” متهم کرد.

پس از مراسم نماز جمعه، هزاران ایرانی در مخالفت با سرکوب جاری در بحرین به راهپیمایی دست زدند و شعارهایی علیه رهبران بحرین و عربستان سعودی سر دادند.

ایران روز چهارشنبه سفیر خود در بحرین را فراخواند و روز پنجشنبه با احضار کاردار بحرین در ایران، رسماً به سرکوب بحرینی ها اعتراض کرد. سفیر عربستان در تهران نیز برای ابلاغ اعتراض مشابه، احضار شد.

تعدادی از دانشجویان و روحانیون نیز روز پنجشنبه در تهران گرد هم آمدند و در مقابل سفارتخانه های این دو کشور، به سر دادن شعارهای تند دست زدند. راهپیمایان، آمریکا را مسؤول ورود نیروی قدرتمند 1000 نفره با سرپرستی عربستان سعودی به بحرین خواندند. 

خبرگزاری دولتی ایرنا روز پنجشنبه گزارش کرد محمود احمدی نژاد و ولید الملحم وزیر خارجه سوریه که سرگرم دیدار از ایران است، درباره صلح و امنیت منطقه گفتگو کردند. احمدی نژاد بدون اشاره مستقیم به بحرین، خواستار همکاری دمشق، متحد نزدیک خود، برای “حفظ امنیت ملت ها در منطقه” شد. 

منبع: بوستون گلوب- 18 مارس