آیا ایران به سمت انتخابات زودرس می رود؟

نویسنده

» مقاله تلگراف در باره آینده انتخابات ایران

با توجه به اینکه گروهی از نمایندگان مجلس که مخالف محمود احمدی نژاد هستند تقاضای استیضاح وی را مطرح کرده اند و با توجه به اختلافات اخیر رئیس جمهور ایران با رهبری کشور، چشم انداز انتخابات ریاست جمهوری زودرس می تواند مورد بررسی قرار گیرد.

محافظه کاران و اصلاح طلبان ایران انتخابات مجلس 290 کرسی در سال آینده را به  چشم فرصتی می بینند که تناقضات بوجود آمده بر اثر تقلب در انتخابات سال 2009 و پیروزی احمدی نژاد  حل و فصل شود.

قدرت علیخانی، یکی از اعضای مجلس ایران گفت: “ما معتقدیم که انتخابات آینده ریاست جمهوری زودتر از موعد مقرر انجام خواهد شد و این بار یک روحانی انتخاب خواهد شد که وفاداری بیشتری به رهبر معظم داشته باشد.”

آقای احمدی نژاد برای جان سالم بدر بردن از اعتراضات مردمی علیه انتخاباتی که وی را برای بار دوم به ریاست جمهوری رساند بر حمایت آیته الله علی خامنه ای، رهبر ایران حساب می کرد؛ ولی اکنون دیگر او از حمایت رهبری برخوردار نیست.

ایران از اعتراضات مردمی کشورهای عربی معروف  به بهار عربی هراسناک است، بخصوص از حرکت مردم سوریه، که از متحدین ایران محسوب می شود و آیت الله خامنه ای اظهارات آشتی جویانه ای را مطرح کرده است و گفته هر چند سرکوب اعتراضات سال 2009 می باید انجام می شده ولی هر مخالفتی باید “به صورت باز و در فضای سیاسی سالم و مطابق با قانون اساسی” صورت گیرد.

اصلاح طلبان نیز از یک انتخابات زودرس حمایت کرده اند. هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور اسبق ایران که ریاست خود را بر مجمع مسئول انتخاب رهبر کشور از دست داده است، گفت رای گیری جدید می تواند ایران را از بن بست سیاسی خارج کند. او گفت: “تاریخ نشان داده که ما اگر حمایت اکثریت را نداشته باشیم نمی توانیم به آینده فکر کنیم.”

ولی از دیدگاه جنبش سبز حتی استیضاح آقای احمدی نژاد کافی نیست چون آنها خواستار آزادی صدها نفری هستند که در تظاهرات بعد از انتخابات دستگیر شده اند و اکنون در زندان هستند. اردشیر امیر ارجمند، سخنگوی میر حسین موسوی گفت: “برگزاری انتخابت مجلس در حالیکه زندان ها انباشته از فعالین دموکراسی و حقوق بشر است و به هیچ حزب مخالفی اجازه فعالیت داده نمی شود و رهبران جنبش سبز در حصر خانگی به سر می برند، در واقع مضحکه انتخابات آزاد و به کلی بی معناست.”

تحلیلگران معتقدند مانورهای سیاسی اخیر قدرت احمدی نژاد را کاهش داده است.

رضا پهلوی، ولیعهد سابق ایران گفت: “رقابت بر سر انتخابات بعدی مجلس در واقع سکویی برای انتخاب رئیس جمهوری  است.”

وی گفت: “ولی خامنه ای مایل نیست این رقابت زودرس به بحرانی تبدیل شود که موجودیت نظام را تهدید کند و ترجیح می دهد رئیس جمهور فعلی تا پایان دوره خود بر سر کار بماند.”

منبع: تلگراف - 5 ژوئیه 2011