استقبال رسمی از قاتل

سامان رسول پور
سامان رسول پور

یک هفته بعد از اعدام، پنج زندانی سیاسی، دادستان تهران از صدور حکم اعدام برای پنج تن از معترضین تظاهرات های پس از انتخابات خبر می دهد.

باری، پنج زندانی سیاسی به اتهام محاربه اعدام می شوند. کلوتیلد ریس، که به جاسوسی متهم شده بود، اجازه خروج از ایران را می یابد و علی وکیلی راد، قاتل شاپور بختیار از زندان آزاد و از فرانسه اخراج می شود و در ایران مورد استقبال رسمی مقامات قرار می گیرد.

جعفر پناهی، هنرمند سرشناس ایرانی، در زندان اوین دست به اعتصاب غذا می زند. ژولیت پینوش در جشنواره کن برایش اشک می ریزد. فعالان مدنی ایرانی از پناهی درخواست می کنند به اعتصابش پایان بدهد. پناهی می گوید: “به سینمایی که به آن معتقدم قسم می خورم تا تحقق خواسته هایم دست از اعتصاب غذا برنمی دارم و تنها خواسته ام این است که جنازه مرا به خانواده ام تحویل دهند تا هر کجا که مایل اند دفن کنند”.

در زندان مهاباد هم حبیب الله گلپری پور، فعال مدنی محکوم به اعدام دست به اعتصاب غذا می زند.

آنسوتر، دادستان تهران، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را که به اعدامهای سیاسی اعتراض کرده بودند، به محاکمه تهدید می کند.

محسن آرمین، سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب و احمد یزدانفر، سرتیم محافظان میرحسین موسوی بازداشت می شوند.بهاره هدایت و میلاد اسدی از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، به ترتیب به 9 و 7 سال زندان محکوم می شوند.شادی صدر به شش سال حبس و محبوبه عباسقلی زاده به دو سال حبس و تحمل 20 ضربه شلاق محکوم میگردند.

در پایان چنین هفته ای، همه نگران گسترش اعدامهای سیاسی هستند. همچنین نگران وضعیت جسمانی جعفر پناهی که هر روز وخیم تر می شود.