پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های بازار کتاب

 

 

 

سال‌های سگی

نویسنده : ماریو بارگاس یوسا

مترجم : احمد گلشیری

تعداد صفحه : 559 صفحه

انتشارات : نگاه

چاپ پنجم- 1390

سال‌های سگی نوشته‌ی ماریو بارگاس یوسا با ترجمه‌ی احمد گلشیری برای پنجمین‌بار توسط ‌نشر نگاه تجدید چاپ و روانه‌ی بازار کتاب شد.

نویسنده در این کتاب شیوه‌ی نظامی آمریکایی را مورد حمله قرار می‌دهد و عنوان می‌کند که بین جنگی که در یک منطقه‌ی جغرافیایی روی می‌دهد با جنگ درونی جامعه ارتباطی برقرار است؛ یوسا در این رمان این تشابهات را به تصویر می‌کشد.

شهرت ناگهانی که انتشار سال‌های سگی برای یوسا به دنبال داشت غافل‌گیرانه بود. شمار کسانی که به مطالعه‌ی رمان او روی آوردند، حتی خود او را شگفت‌زده کرد. یکی از بن مایه‌های سال‌های سگی خشونت است. به گمان بارگاس یوسا در جوامعی که پایه‌ی آن بر بی‌عدالتی استوار است، نه تنها مجالی برای گفت‌و‌گو و بحث‌و‌مناظره در میان نیست بلکه هیچ مجرایی برای ایجاد ارتباط انسانی وجود ندارد.

یوسا در این رمان در پرداخت هر روی‌داد، هویت واقعی یکی از آدم‌های اصلی را تا لحظه‌ی آخر پنهان نگاه می‌دارد و شعاع‌های چند‌لایه بر واقعیت می‌تاباند زیرا معتقد است که رمان نسبت به تعداد سطوح واقعیتی که مطرح می‌کند بزرگ‌تر و جامع‌تر ارائه می‌شود.

 

استادان و نااستادانم

نویسنده : عبدالحسین آذرنگ

تعداد صفحه : 176 صفحه

انتشارات : جهان کتاب

چاپ اول- 1390

استادان و نااستادانم، عنوان یکی از تازه‌‌ترین آثار  عبدالحسین آذرنگ، محقق، ایران‌شناس، ویراستار و مترجم است که توسط انتشارات جهان کتاب منتشر و روانه‌ی بازار کتاب شده است. استاد آذرنگ در این اثر بخشی از خاطرات خود را که به آموزگاران واستادانش اختصاص دارد به رشته‌ی تحریر درآورده.

در این کتاب با تجربه‌های شخصی و دست اول نویسنده‌ای آشنا می‌شویم که با زبانی ساده و بی‌پرده از کسانی سخن می‌گویند که راه می‌گشودند و کسانی که بن‌بست می‌ساختند. شریک شدن در این تجربه‌ها شاید راهی به سوی شناختن بهتر این واقعیت باز کند که مسیرهای آینده در گرو گشوده شدن انواع راه‌هاست. خواندن این کتاب برای آموزگاران‌، استادان‌، دانشجویان،‌… و همه‌ی کسانی که با‌ آموختن و آموزش دادن سر و کار دارند، سودمند و راه‌گشاست.

لحن گرم و صمیمی و اطلاعات دقیق و منظم و خواندنی از جمله ویژگی‌های این کتاب نه چندان پرحجم است.

استادان و نااستادانم روایتی انتقادی است از تجربه‌های شخصی نویسنده از نظام و روابط آموزشی در ایران (از گذشته تا‌کنون) و هم‌چنین خارج از ایران.

 

فروید و صحنه‌ی نوشتار

نویسنده : ژاک دریدا

مترجم : مهدی پارسا

تعداد صفحه : 120 صفحه

انتشارات : روزبهان

چاپ اول - 1390

کتاب فروید و صحنه‌ی نوشتار نوشته‌ی ژاک دریدا یکی دیگر از تازه‌ترین آثار منتشرشده از مجموعه‌ی مواجهاتِ انتشارات روزبهان است که با ترجمه‌ی مهدی پارسا روانه‌ی کتاب‌فروشی‌ها شده.

این کتاب، ترجمه‌ی بخشی از ‌نوشتار و تفاوت‌ یکی از آثار مهم دریداست. او سیر و تحول فکری فروید را در دو مقاله‌ی او با عنوان‌های ‌پروژه‌ و‌ یادداشت بر صفحه‌ی جادویی‌ بررسی می‌کند.‌

 

 

ها کردن

نویسنده : پیمان هوشمندزاده

تعداد صفحه : 88 صفحه

انتشارات : چشمه

چاپ یازدهم - 1390

مجموعه‌داستان ها کردن اثر موفق پیمان هوشمندزاده این‌روزا به چاپ یازدهم رسیده. اثری که انتشارات چشمه در تابستان 1386 نخستین چاپ آن‌را روانه‌ی بازار کتاب کرد.‌ مجموعه‌داستان ها‌ کردن شامل چهار داستان است با عنوان‌‌های؛ یک‌بار هم شده “سوسن” گوش بده، مثلا بازی، سوراخ لحاف و ها کردن.

خلا، بحران رابطه، بیگانگی و اختلافات و دعواهای زن و شوهری به علاوه مضمون‌های طنزآمیزی که نویسنده برای این اختلاف‌ها و دعواها کوک کرده، از اصلی‌ترین تم‌های داستان‌های این مجموعه است.

 

 

منظر پریده‌رنگ تپه‌ها

نویسنده : کازوئو ایشی‌گورو

مترجم : امیر امجد

تعداد صفحه : 204 صفحه

انتشارات : نیلا

چاپ دوم - 1390

منظرِ پریده‌رنگ تپه‌ها اثر کازوئو ایشی‌گورو  با ترجمه‌ی امیرمجد به‌تازگی برای دومین‌بار توسط نشر نیلا تجدید چاپ و روانه‌ی بازار کتاب شده.

این رمان به عنوان اولین اثر نویسنده آغازگر همان سبک روایی و خاطره‌وار آثار ایشی گورو است. ‌اتسوکو‌ سال‌ها قبل به انگلستان آمده و حالا در بعدازظهر یک روز بارانی همان‌طور که از پنجره به بیرون نگاه می‌کند، یک دفعه به نیکی می‌گوید: “یاد کسی افتادم که یه‌وقتی می‌شناختم؛ زنی که یه وقتی می‌شناختم‌اش. وقتی تو ناکازاکی بودم…”

این کتاب در لیست ۱۰۰۱ کتابی که باید قبل مرگ خواند موجود است و ترجمه‌ی بسیار خوب و روانی دارد.

 

 

عکاس دوره‌گرد

نویسنده : حامد رحمتی

تعداد صفحه : 95 صفحه

انتشارات : آهنگ دیگر

چاپ اول - 1390

عکاس دوره‌گرد اولین مجموعه‌شعر حامد رحمتی‌ست که توسط انتشارات آهنگ‌دیگر منتشر و روانه‌ی بازار کتاب شده است.

به گفته‌ی شاعر، این کتاب شامل 38 شعر است که دارای بن‌مایه‌های تصویری‌ست.

شاعر از همان ابتدا تلاش می‌کند مخاطب را با هر سلیقه‌ای اقناع کند و تنوع در این کتاب به چشم می‌خورد. این مجموعه در فضایی عاطفی و توأم با رومانتیسم شکل می‌گیرد و ضرورت و اهمیت آن در به‌کارگیری خیال شاعرانه اهمیت پیدا می‌کند.

ارائه‌ی تصویرهای بکر و برآیند اجتماعی از خصیصه‌های مهم شعرهای این مجموعه است. عکاس دوره‌گرد گزینه‌ای از سروده‌های حامد رحمتی در سال‌های 1379 تا 1387 است.

 

مدرسه‌ی قدیم

نویسنده : توبیاس وولف

مترجم : منیر شاخساری

تعداد صفحه : 219 صفحه

انتشارات : چشمه

چاپ اول - 1390

مدرسه‌ی قدیم نوشته‌ی توبیاس وولف و‌ یکی از تازه‌ترین داستان‌های منتشرشده توسط نشر چشمه، شرح زندگی پسری جوان در دهه‌ی شصت میلادی‌ست که موفق می‌شود بورس تحصیلی یکی از مدارس معتبر آمریکا را دریافت کند و همین امر تغییرات زیادی را در زندگی‌اش به وجود می‌آورد.‌

مدرسه‌ی قدیم روایتی‌ست از تغییر و تحول ایجاد شده در زندگیاین جوان که بسیار به ادبیات علاقه‌مند است و ورودش به مدرسه مسیر زندگی او را تغییر می‌دهد. وقایع داستان در دوران قبل از جنگ ویتنام، ترور جان اف کندی و خودکشی ارنست همینگوی اتفاق می‌افتد و برای شخصیت‌های این داستان، ادبیات تمام زندگی‌ست؛ گویی تمام آرزوی پسران جوان این مدرسه در زندگی، پیروز شدن در مسابقه‌ای‌ست که جایزه‌اش دیدار با ارنست همینگوی، نویسنده‌ی مطرح آن دوره‌، است.

مترجم این اثر خواندنی منیر شاخساری‌ست که پیش‌تر شب مورد نظر‌ و ‌گداها همیشه با ما هستند‌ وولف را نیز به فارسی برگردانده است.

 

رویاهای بیداری

نویسنده : محمدرضا گودرزی

تعداد صفحه : 80 صفحه

انتشارات : چشمه

چاپ اول - 1390

رویاهای بیداری تازه‌ترین مجموعه‌داستان محمد‌رضا گودرزی و نودوچهارمین اثر از مجموعه‌‌ی جهان داستان نشر چشمه به‌تازگی منتشر و روانه‌ی بازار کتاب شده.

این کتاب شامل 10 داستان کوتاه است که به گفته‌ی نویسنده، تمرینی از سوی او برای نگارش داستان در گونه‌ی ادبیات وحشت به شمار می‌رود.

داستان‌های گودرزی در این کتاب دارای تم‌های فلسفی‌ـ اجتماعی و روان‌شناختی‌ست که بر‌خلاف دیگر کارهای او پایان‌بندی مشخصی نیز ندارند و در عین حال خط  فکری مشخصی را نیز برای آن‌ها نمی‌توان عنوان کرد.

فریاد در تاریکی، غریبه، کلید، نقطه‌های کور، در بسته، بگذار برات قصه بگم، کبابی پاشنه طلا، کویر، لاک آبی تیره و خوشبختی چیه عناوین داستان‌های این مجموعه به شمار می‌روند.