تلاش ایران و چین برای تسخیر فضا

نویسنده

» گزارش اومانیته از

روز شنبه چین به عنوان سومین کشور پس از ایالات متحده و شوروی موفق شد به آرامی موشکی را بر سطح کره ماه فرود آورد. همان روز ایران اعلام کرد که میمونی را پس از پرتاب به فضا در داخل یک موشک، صحیح و سالم به زمین بازگردانده. این دومین پرواز زیر مداری در چارچوب برنامه بالستیکی مناقشه آمیز ایران است.

فرود کاوشگر فضایی Change-3 بر سطح ماه که قرار است روز یکشنبه یک خودروی کاوشگر کنترل از راه دور را بر سطح ماه رها کند، گام بسیار مهمی در بزرگ اندیشی های برنامه فضایی چین محسوب می شود. این کشور در نظر دارد اولین کشور آسیایی باشد که پس از سال ۲۰۲۵ انسانی را در سطح کره ماه فرود آورد.

تصاویر فرود این کاوشگر به صورت زنده از تلویزیون چین پخش شد. فرود در محلی انجام شده که تحت عنوان “خلیج رنگین کمان ها” شناخته می شود و به گفته سازمان فضایی چین، تاکنون اکتشافی در آن صورت نگرفته.

 

دومین سفر زیرمداری برای ایران

رییس جمهور ایران، حسن روحانی، در پیام تبریک خود به مهندسان ایرانی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده نوشته که موشک به ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری رسید. او در پیام خود نوشت: “به لطف خداوند و تلاش های علمی ایران در رابطه با فضا، موشک پژوهشگر که حامل دومین میمون زنده به نام «فرگام» بود به فضا فرستاده شد و سالم به زمین بازگشت.”

تلویزیون دولتی ایران تصاویری را از پرتاب موشک نشان داد. به گفته شبکه تلویزیونی، این موشک شنبه صبح پرتاب شده است. یک هلی کوپتر کپسولی را که به گفته گزارشگر برنامه حامل یک میمون بود، با خود آورد و سپس تصاویری از این میمون در لباس قرمز منتشر شد.

برنامه فضایی ایران که براساس آن قرار است تا سال ۲۰۲۰ انسان به فضا فرستاده شود، به شکلی فعال ازسوی سلف حسن روحانی، محمود احمدی نژاد، مورد حمایت بود. او حتی گفته بود که “آماده است به عنوان اولین انسان به فضا پرتاب شود”.

قدرت های جهانی بیم آن دارند که برنامه فضایی ایران امکان حمل کلاهک های هسته ای را برای این کشور فراهم آورد. ایران همواره براین نکته تأکید کرده که برنامه فضایی و اتمی اش صرفاً صلح آمیز است و نیتی برای دستیابی به سلاح اتمی وجود ندارد. این درحالی است که برنامه اتمی ایران بارها ازسوی شورای امنیت سازمان ملل، شورای حکام آژانس اتمی، و کشورهای غربی مورد تحریم قرار گرفته است.

منبع: اومانیته، ۱۴ دسامبر