روحانی روضه خواند، ظریف گریه کرد

نویسنده
فیروزه متین

» سنگ تمام مقامات در عزاداری محرم

انتشار تصاویر و نوار روضه خوانی حسن روحانی رئیس دولت یازدهم و گریه های اعضای کابینه اش در مراسم عزاداری حسینی واکنش گسترده ای در شبکه های اجتماعی و رسانه های غربی داشت.

تصاویر این روضه خوانی را نخستین بار تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی به نمایش گذاشت و پس از آن، نسخه ای از آن در وبسایت یوتیوب به یکی از پر بازدید ترین ویدئو ها در روزهای اخیر تبدیل شد.

مراسم عزاداری و گریه رهبران جمهوری اسلامی از زمان به قدرت رسیدن آیت الله خمینی با حضور در هیات های مذهبی مرسوم شد. بوده، اما روضه خوانی نفر دوم کشور در جلسه رسمی کابینه، جدید است.

این اقدام حسن روحانی، هواداران او را در صفحات شبکه های اجتماعی به دو گروه تقسیم کرده است.

مخالفین این اقدام معتقدند که روضه خوانی در شان رئیس جمهوریک کشور نیست و موجب رفتن آبروی ایران در مجامع بین المللی و… می شود .

بخش دیگری از منتقدان هم با نفس روضه خوانی و گریه دسته جمعی وزرا در جلسه رسمی کابینه مشکلی ندارند اما گله شان از روحانی این است که چرا در ذکر مصیبت خوانی اش از واقعه کربلا، به ماجرای اسید پاشی های اخیر در اصفهان اشاره نکرده است.

در بین موافقان این اقدام نیز، دو نوع استدلال دیده می شود. عده ای معتقدند این اقدام روحانی با هدف خلع سلاح نیروهای تندرو و عوامل پایداری و همچنین جذب نیروها و اقشار مذهبی جامعه به سمت گروه اعتدال صورت گرفته و طیف دیگر اعتقاد دارند که مخالفان بی دلیل از رفتار نامتعارف روحانی متعجب شده اند، چرا که وی یک روحانی و رئیس دولت اسلامی شیعه است و روضه خوانی برای فردی با این اعتقادات جای تعجب ندارد.

اما در فضای شبکه های اجتماعی، روضه خوانی حسن روحانی به دستمایه ای برای طنز و شوخی تبدیل شده است. بسیاری از کاربران این جملات که “شغل بعدی روحانی پس از رئیس جمهوری، ایجاد دفتر مداحی و روضه خوانی است” و یا “تبدیل هیات دولت به تکیه دولت” را بازنشر داده اند.

در بین تمامی وزرا، تصاویر مربوط به گریه های جواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز بازتاب زیادی، بخصوص در توئیتر انگلیسی زبان و رسانه های غربی داشته و آنها به تضاد این تصاویر با چهره معمولا خندان و یا حتی بیش از حد خندان او در دیگر نشست ها اشاره کرده اند.

همزمان با این موضوع، انتشار عکس سینه و زنجیر زنی صادق زیبا کلام، مفسر سیاسی هوادار دولت نیز با واکنش کاربران فیس بوک و توئیتر مواجه شده است.

از همین رو روزگذشته، صفحه او در فیس بوک به محلی برای ابراز مخالفت با آنچه که “ریاکاری” عنوان می شد، تبدیل شد و بسیاری از کاربران همزمانی انتشار این تصاویر با اقدام روحانی را مورد پرسش قرار دادند.

ماجرای “گل مالی” محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و کاندیدای چند دوره ریاست جمهوری نیز دیگر سوژه داغ در فضای مجازی بود.

آنطور که رسانه های خبری گزارش داده اند، محسن رضایی به همراه شهرام گیل آبادی معاون شهردار تهران، مرتضی محمودوند مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نظام الدین موسوی رئیس خبرگزاری فارس و جمعی از لرستانی های مقیم تهران در لرستان حضور یافته و در مراسم گل مالی عزاداران خرم آباد شرکت کرده.