واکنش به شکایت بازی احمدی نژادی‌ها

نویسنده
نازنین کامدار

» شکایت نیابتی از سوی مشایی

همزمان با اعلام شکایت محمود احمدی نژاد از معاون اول و رئیس هیات رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست جمهوری، اسفندیار رحیم مشایی نیز از مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری فعلی و وزیر کشور احمدی نژاد به خاطر اشاره به نام او در پرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی شکایت کرد.

شکایت نزدیک ترین یار محمود احمدی نژاد که شایعه بازداشت وی کماکان با قوت در محافل سیاسی مطرح است، پس از آن صورت گرفته که مصطفی پورمحمدی، در گفت و گو با روزنامه ایران گفته است: “آقای مشایی رئیس دفتر آقای احمدی‌نژاد بوده‌اند و در پرونده سه هزار میلیاردی نقش قابل توجهی داشته‌اند. در واگذاری فولاد و پروژه تهاتر دو طبقه کردن جاده چالوس به نور، جلسه‌ای در هتل استقلال به دستور مستقیم آقای مشایی بود. آقای مشایی نامه داده بودند و نقش قابل توجهی داشتند”.

به نوشته روزنامه ایران، پورمحمدی به نقش مستقیم مشایی در اختلاس ۳ هزار میلیاردی هم پرداخته و گفته: “البته ایشان گفته بود من فقط توصیه کردم و مسئولان باید طبق وظیفه خود عمل می‌کردند ولی همگان می‌دانند که توصیه مقامات عالی اثربخش است؛ به ویژه اگر توصیه آنان مکتوب هم باشد”.

پور محمدی در همان گفتگو از طرح یک شکایت دیگر علیه احمدی نژاد هم خبر داده و گفته است: “یکی از پرونده‌های اعتراضی ما که متاسفانه به فرجام نرسید، پروژه مونوریل قم است؛ پروژه‌ای از اصل خلاف قانون با نقض قوانین بسیار زیاد و مخالف اصول حمل و نقل و اقتصاد قابل قبول. هیچ جنبه حل ترافیکی در آن نیست. در این پرونده علیه آقای احمدی‌نژاد، وزیر کشور و سایر مقامات اعلام جرم کردیم و الان هم معتقدم از بین بردن بیت‌المال در این پروژه بی‌خاصیت اتفاق افتاده است. آقای احمدی‌نژاد صریحا در این پرونده دستور داده و فراتر از یک توصیه اداری است و بر اساس همان دستور گزارش تهیه کرده و به قوه قضاییه فرستادم. در آن زمان قوه قضاییه مایل نبود هر روز با دولت درگیر باشد و پرونده پیگیری جدی نشد. اینقدر پرونده‌ها زیاد شده بود که مصلحت نبود هر روز این درگیری‌ها ادامه پیدا کند”.(لینک)

اشاره به نقش مشایی در پرونده فساد سه هزار میلیاردی، موجب شد تا عبدالرضا داوری، یکی دیگر از نزدیکان باند احمدی نژاد به جای مشایی با رسانه ها گفت و گو کند و از شکایت اسفندیار رحیم مشایی از پورمحمدی خبر دهد.

او گفته است: “در دو سال اول فعالیت دولت یازدهم، جریان احمدی‌نژاد برابر همه اتهام‌هایی که به سمت وی و اطرافیانش شلیک می‌شد، سکوت کرد. ما نمی‌خواستیم در این دو سال که دولت مشغول مذاکره با غرب بود، مطالبی را عنوان کنیم که فضاسازی و ایجاد حاشیه برای دولت محسوب شود. بعد از دو سال که پرونده هسته‌ای به نتیجه نسبی رسیده دلیلی ندارد که احمدی‌نژاد و اطرافیان او در برابر هجمه عظیم افتراها و اکاذیب علیه خود سکوت کنند”.

داوری در عین حال به دولتمردان هشدار داد که “ما دو سال به دولت یازدهم فرصت دادیم که رفتارهای خود را اصلاح کند اما الان نتیجه گرفتیم که سکوت خود را بشکنیم”.(لینک)

اعلام شکایت مشایی از پورمحمدی، همچون ماجرای شکایت احمدی نژاد، با استقبال وزیر دادگستری مواجه شد و او در بازدید از خبرگزاری ایرنا گفته است: “ما پاسخگو هستیم و خط قرمزی برای خودمان قایل نیستیم؛ حقوق همه محترم است، همه حق دارند اگر حق کسی ضایع شده شکایت کنند و حتما پاسخ می دهیم. در گذشته برای پاسخگویی به طور کامل آمادگی داشتم و الان نیز استقبال می کنم از هر نوع سوال، اعتراض و شکایتی و این را یک اصل مفید و ارزشمند در مناسبات اجتماعی می دانیم که کسی برای خود خط قرمز و حریم درست نکند و همه در برابر قانون باید پاسخگو باشند و نسبت به حقوق همدیگر احترام بگذارند”.

پور محمدی در عین حال پاسخی هم به اظهارات هواداران دولت احمدی نژاد داد جایی که گفت  ”در شهریور ۹۰ در صحن غیرعلنی مجلس نیز مستنداتی در این خصوص ارائه کردم. در برخی صحبت ها و سخنرانی ها از من سوال می کردند که همین نکات را در طول سالهای گذشته اشاره کردم و از آنجا که رییس سازمان بازرسی کل کشور بودم و این سازمان درگیر این پرونده بود، اطلاعات زیادی در این رابطه داشتم و مجموعه مطالب منظم و تحویل مراجع قضایی داده شده است؛ بخش های زیادی نیز در محکمه توسط متهمین و حتی شهود به طور مفصل مطرح شده و در سایت ها و روزنامه ها موجود است”.

او در همان جا گفته اگر خیلی اصرار دارند خوب است؛ چون بخشی از پرونده که به وی مربوط می شود، زودتر رسیدگی خواهد شد. پرونده وی نیز در این مجموعه قرار داشته است، اما بدلیل حجم بسیار متهمین، مجلدات پرونده، تنوع موضوعات و وجود خط قرمز و فشارها، رسیدگی به پرونده وی مقداری کند شده بود و طرح این شکایت موجب می شود به پرونده وی نیز زودتر رسیدگی شود. 

پورمحمدی که خود چند سالی از همکاران دولت احمدی نژاد محسوب می شد در عین حال گفت “به دنبال کشمکش نیستیم و از آن پرهیز می کنیم، البته بحث فساد موضوع جدی در ادارات کشور است و ما نیز آن را به طور جدی دنبال می کنیم. مردم نیز نسبت به آن حساسیت فراوان دارند اما وقتی اسم پرونده های فساد سه هزار و هشت هزار میلیاردی می آید، برخی ها برنمی تابند و برافروخته می شوند اعصابشان را از دست می دهند و زود موضع گیری می کنند. اما در عین حال چون برخی برنمی تابند و به آنها برمی خورد، نمی توانیم حرف از مبارزه با فساد نزنیم”.(لینک)

پور محمدی تنها مقام دولتی ای نبود که از تاکتیک جدید احمدی نژادی ها مبنی بر شکایت از مقامات دولت استقبال کرد. پیش از او، اسحاق جهانگیری نیز در اظهاراتی از شکایست اخیر احمدی نژاد استقبال کرد و گفت: “شکایت هنوز به طور رسمی به من منتقل نشده است. من در جریان جزئیات نیستم. حکم اصلی کشور در اینگونه مسائل دستگاه قضائی است و باید منتظر بمانیم تا دستگاه قضائی نسبت به مطالبی که منتقل شده رسیدگی کند”.(لینک)

اشرفی اصفهانی، رئیس هیات رسیدگی به تخلفات اداری نیز که با شکایت احمدی نژاد مواجه شده، از آن استقبال کرده و می گوید: “بعد از پیروزی مردم در انتخابات سال ۹۲ و توافق اخیر، آنها به‌دنبال بهانه‌های پوچ و واهی هستند تا در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، ذائقه مردم را تلخ کنند و روی خطای گذشته‌شان سرپوش بگذارند. احمدی‌نژاد و اطرافیان او بدانند با این فضاسازی‌ها به جایی نمی‌رسند. قوه قضائیه در حال بررسی پرونده‌های آنهاست و در زمان مناسب به همه تخلف‌های ایشان رسیدگی خواهد کرد. در زمان مناسب واقعیت‌ها را به مردم می‌گوییم، ما مثل آقایان به‌دنبال سوءاستفاده و فرصت‌طلبی در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نیستیم”.(لینک)

 شکایت اجمدی نژادی ها از مقامات دولت، با واکنش برخی رسانه های داخلی مواجه شده به طوری که سایت فرارو، که از سایت های حامی دولت به شمار می رود، از “پشت پرده” تاکتیک شکایت احمدی نژادی ها سخن گفته و نوشته است: “برخی از هواداران و یاران احمدی‌نژاد با توجه به اینکه افرادی از حلقه نزدیک به او طی ماه‌های گذشته از سوی قوه قضاییه مورد بازپرسی و دستگیری قرار گفته‌اند، شیوه فرار روبه‌جلو را انتخاب کرده‌اند و سعی دارند که از فضای عدالت‌خواهی کنونی و رویکرد قوه قضاییه در بررسی تخلفات دولتمردان – دولت‌های گذشته و دولت فعلی – اختلال ایجاد کنند. آنها همچنین از اینکه در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری قرار داریم نیز بهره گرفته و سعی دارند با سیاسی کردن برخی پرونده‌های فساد، مسائل موردنظر خود را طرح کرد و به اهداف انتخاباتی خود برسند. این قوه نباید اجازه دهد که به هدفشان برسند و پرونده‌های فساد را سیاسی کنند”.(لینک)