احضار وزیر اطلاعات

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» برای نخستین بار انجام شد

پانزده نماینده مجلس محمود علوی، وزیر اطلاعات، را بابت انتشار گزارشی درباره فعالیت‌های سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به مجلس احضار کردند و خواستار توضیح وی در این زمینه شدند. این نخستین بار است که نمایندگان مجلس یکی از اعضای هیات وزیران را با استناد به چنین گزارشی به مجلس می‌کشانند.

 این پانزده نماینده عضو یا نزدیک به جبهه پایداری در مجلس هستند و از نمایندگان مخالف دولت در مجلس محسوب می‌شوند.

 خبرگزاری فارس در این‌باره نوشت که نمایندگان از وزیر اطلاعات پرسیده‌اند “چگونه گزارش منتسب به رییس‌جمهور” که “علیه یکی از نهادهای امنیتی کشور تدوین شده” در “رسانه‌های ضد انقلاب” منتشر شده. آن‌ها همچنین با “کذب” خواندن این گزارش، پرسیده‌اند که “کدام نهاد و با چه انگیزه‌ای” این گزارش را تهیه کرده.

 اشاره این نمایندگان به گزارش‌هایی است که هفته گذشته در وب‌سایت سحام‌نیوز ـ- نزدیک به مهدی کروبی -ـ منتشر شده بود. سحا‌م‌نیوز در گزارشی دو قسمتی، به بررسی “اقدامات دولت پنهان سازمان اطلاعات سپاه برای کودتای سرد علیه دولت” پرداخت. این وب‌سایت بدون اشاره به منابع خود، این گزارش را “محرمانه” توصیف کرده بود.

 به ادعای سحام‌نیوز، این گزارش توسط حسن روحانی به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی تحویل داده شده، اما رهبر ایران گفته است که اعضای سپاه پاسداران، به حرف‌های او هم توجه نمی‌کنند.

براساس این گزارش سپاه پاسداران با مسوولیت حسین طائب -ـ رییس سازمان اطلاعات این مجموعه ـ- چند “خانه امن” ایجاد کرده و به مخالفت با دولت در زمینه‌های مختلف می‌پردازد.

اکنون نمایندگان مجلس از علوی پرسیده‌اند که آیا وزیر اطلاعات “اصل این گزارش را تایید” می‌کند یا آن‌که این گزارش “فقط توهمات و جنگ روانی رسانه‌های ضد انقلاب است”؟

با این حال، سه بخش دیگر از سوال چهار قسمتی این نمایندگان با فرض تایید این گزارش پرسیده شده. آن‌ها از علوی خواسته‌اند توضیح دهدکه چه نهادی این گزارش “مغرضانه و خلاف تدبیر” را تهیه کرده، چگونه این گزارش به “دست رسانه‌های ضد انقلاب” رسیده و در نهایت وزارت اطلاعات “برای شناسایی و مجازات افراد و یا نهادی که این گزارش را تهیه و منعکس کرده‌اند، چه اقدامی” انجام داده‌.

جواد کریمی قدوسی، حبیب آقاجری، محمود نبویان، حسین‌علی حاجی‌دلیگانی، محمدصالح جوکار، حسین نجابت، الیاس نادران، اسماعیل کوثری، محمدمهدی زاهدی، جبار کوچکی‌نژاد، محمداسماعیل سعیدی، نصرالله پژمان‌فر، مرتضی حسینی، مهدی کوچک‌زاده و علی طاهری نمایندگان امضاکننده این سوال از محمود علوی هستند.

حدود چهار ماه پیش حسن روحانی، رییس‌جمهوری، در سخنانی، ضمن اشاره به “اتاق فکر” و “کارشکنی” آن‌ها علیه دولت، گفته بود: “گروه و اقلیتی که در گوشه و کنار از اتاق فکر خارج شده و وارد اتاق عملیاتی شده‌اند، باید بدانند، دولت هم از اقدامات آن‌ها آگاه و مطلع است و هم در این زمینه ،جملات متناسب با تخریب آنها را به کار خواهد برد”.

 

سابقه دولت موازی

این اولین بار است که نمایندگان مجلس یکی از اعضای هیات وزیران را به دلیل چنین گزارشی به مجلس می‌کشانند. در زمان ریاست‌جمهوری محمد خاتمی، اصلاح طلبان مدعی شده بودند که “ستاد ضداصلاحات” علیه دولت، فعالیت می‌‌کند. اصلاح‌طلبان آن زمان معتقد بودند که یک “سازمان اطلاعات موازی” نیز وجود دارد که عملا نقش رهبری جریان ضداصلاحات را دنبال می‌کند.

 یک نماینده مجلس ششم ـ- که نخواست نامش فاش شود ـ- به “روز” گفت که شاید درباره جزییات گزارشی که سحام‌نیوز منتشر کرده،‌ابهاماتی وجود داشته باشد، اما “اصل قضیه صد در صد درست است. این فعالیت‌ها در دوران اصلاحات نیز وجود داشت. آن زمان اما هنوز این دولت موازی تا این حد فربه نشده بود و عموما به فعالیت‌های امنیتی ـ- قضایی می‌پرداختند. اما بعد از هشت سال ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، اکنون در همه جا نفوذ دارند”.

 آن زمان بسیاری از مسوولان نزدیک به اصلاح‌طلبان، مانند سخن‌گوی دولت، معاون پارلمانی رییس‌جمهوری و رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، به اظهارنظر در این‌باره پرداخته بودند. محسن میردامادی، رییس وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، زمانی گفته بود که “تعداد کارکنان دستگاه اطلاعات موازی تنها در تهران برابر کارکنان وزارت اطلاعات در سراسر کشور” است. با این حال نیروهای اصلاح‌طلب هرگز به طورشفاف جزییات این مساله را بیان نکردند.

 نماینده مجلس ششم در این‌باره گفت: “اصلاح‌طلبان به دنبال دعوا با حاکمیت نبودند و تنها سعی می‌کردند با هشدار دادن، فعالیت‌های این ستاد را متوقف کنند یا حداقل روند حرکتی آن را کند کنند. ضمن آن‌که همان زمان مردم می‌دانستند که منظور فعالیت‌های برخی اعضای سپاه پاسداران یا تصفیه شده‌های وزارت اطلاعات زیر چتر سپاه و با مسوولیت آقای خامنه‌ای است”.

 به گفته‌ی وی “این همان ستادی است که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ دست به مهندسی رای برای احمدی‌نژاد زد و کودتای سال ۸۸ را باعث شد. ستادی که در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر نتوانست به منویات خود برسد”.