حمایت جهان سینما از جعفر پناهی

نویسنده

» گزارش پاری مچ از

یانیک ولی

جهان سینما، از برلین تا پاریس، و از کن تا لوس آنجلس، برای به دست آوردن آزادی کارگردانان ایرانی، جعفر پناهی و محمد رسول اف، به پا خاسته است.

تعیین تاریخ یک حرکت نمادین بود. روز جمعه، در “جشن” سی و دومین سالگرد انقلاب ایران، تجمعات بسیاری در حمایت از جعفر پناهی و محمد رسول اف که در ماه دسامبر در ایران به شش سال زندان محکوم شدند برگزار گردید. چه خلافی مرتکب شده اند؟ طرفداری از نامزد اصلی مخالفان میرحسین موسوی در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ و اقدام به ساخت فیلمی بدون مجوز دولت تهران. فریده غیرت، وکیل او، به ایسنا گفته است: “آقای پناهی به اتهام فعالیت و تبلیغ علیه نظام به شش سال زندان محکوم شده است. ساخت هرگونه فیلم، نوشتن هرگونه سناریو، خروج از ایران، و مصاحبه با رسانه های داخلی و خارجی به مدت بیست سال برای او ممنوع شده است.” جعفر پناهی روز اول مارس دستگیر شد و سپس به زندان بدنام اوین منتقل گردید.

از روز پنج شنبه و افتتاح جشنواره برلین، یک صندلی خالی در میان اعضای هیأت داوران به ریاست ایزابلا روسلینی، نشان از حمایت از جعفر پناهی، کارگردان در بند دارد. ایزابلا روسلینی در زمان کنفرانس مطبوعاتی افتتاحیه در حمایت از پناهی اظهار داشت: “ما عقب ننشسته ایم. مهم این است که صدای تک تک ما شنیده شود.” در طی این جشنواره پنج فیلم از جعفر پناهی به نمایش خواهد آمد. روز جمعه فیلم “آفساید”، برنده خرس نقره ای در سال ۲۰۰۶ به نمایش درآمد.

 

عریضه ای در اینترنت

جعفر پناهی از سلول خود در زندان خطاب به همکارانش در جشنواره برلین نوشته است: “امیدوارم همکاران فیلمسازم در تمامی نقاط این کره خاکی خالق آثاری باشند که پس از بازگشتم از زندان، انگیزه زندگی در دنیای خیال آنها را داشته باشم […] ﺷﺎﻳﺪ ﺁرزوهاﻳﻢ را روزﯼ در فیلم های ﺷﻤﺎ ﺑﻴﺎﺑﻢ. ﺑﻴﺎﺑﻢ ﺁﻧﭽﻪ را ﮐﻪ از ﻣﻦ درﻳﻎ ﮐﺮدﻩ اﻧد.” این نامه که برای علاقه مندان به سینما در سراسر جهان نوشته شده توسط آیسا مایگا، بازیگر فرانسوی، و گلشیفته فراهانی، در گردهمایی که برای حمایت از پناهی در برابر سینماتک فرانسه برگزار شده بود قرائت گردید. در این گردهمایی بیش از ۲۰۰ نفر حضور داشتند که در آن میان می توان به شخصیت های سینمای فرانسه، ازجمله کلر سیمون، برتران بونلو، سولویگ آنسپاش و رفیع پیتس اشاره کرد.

رفیع پیتس روز جمعه طی فراخوانی از کلیه دست اندرکاران سینما در سراسر جهان خواسته بود در حمایت از پناهی و رسول اف به مدت دو ساعت دست از کار بکشند. عریضه ای نیز ازسوی جشنواره کن، انجمن نویسندگان و آهنگسازان دراماتیک، و سینماتک فرانسه، برای آزادی این دو فیلمساز در اینترنت قرار گرفته که تاکنون بیش از بیست هزار نفر، ازجمله شخصیت های نامدار سینما، آن را به امضاء رسانده اند.

منبع: پاری مچ، ۱۲ فوریه